Met de uitslaande brand die vorig jaar juli 'De Zeeuwse Stromen' in de as legde, was het niet gedaan met de glorie van het hotel. Integendeel. Op 12 juli 1997 werd op dezelfde plaats in de duinen, nog geen kilometer buiten het Zeeuwse toeristendorp Renesse, een uniek nieuw hotel annex conferentieoord geopend. Je valt er van de ene aangename verbazing in de andere. Eén ding bleef onveranderd: ffeineken is de bierleverancier. Ooit een telescoop tegengekomen op een hotelkamer? Een bar van echt Texels wrakhout in het café van een viersterrenhotel? Een weelderige tuin met een kabelbaan waar je vanaf kunt 'abseilen' en 'tokkelen'? In 'De Zeeuwse Stromen' zijn dit nog maar enkele details. Ze zijn uit het ludieke brein van de beide kersverse directeu ren, Leo van Vliet en Cees Dogger ont sproten. "Wij komen niet uit de hore ca", zegt Dogger, die tot voor kort nog vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht was. "Maar we kwamen er wel veel. Misschien kunnen wij daardoor zo onbevooroordeeld door de ogen van de consument kijken. Wij hebben ons continu afgevraagd: 'Het hoort mis schien wel zo, maar kan het ook anders, comfortabeler, leuker?"' Zijn collega-directeur valt hem bij: "Bij ons vind je bijvoorbeeld geen zware vetle ren wijnkaart 'omdat dat nu eenmaal zo hoort'. Nee, wij hebben een ludieke gevouwen wijnkaart gemaakt waarop een kurk is geplakt. Gasten zijn enthousiast over onze creatieve huis stijl en vragen zelfs of ze de wijnkaart mee naar huis mogen nemen." ZONNIGE AMBIANCE En zo is niets automatisch in hel ver nieuwde 'De Zeeuwse Stromen'. Over alles is nagedacht. Dat geldt voor de keukeninrichting en het Turkse stoombad, maar evenzeer voor de sleutelhangers en nummerbordjes. Geen traditioneel leren bank in de lounge, maar een relaxte leestafel met prachtig geïllustreerde boeken, en een moderne Internetzuil. De gast treft een weelderige schilderijencollectie in alle gangen en kamers. Je oog wordt gekieteld door gewaagde kleuren combinaties op muren en vloeren die overal voor een creatieve en zonnige ambiance zorgen, in de 78 hotelka mers en 42 appartementkamers, in het zwembad (met strandtaferelen als iconen op de muur geschilderd), en zelfs in de acht vergaderzalen (geen standaard kantoorinrichting, maar kleurig en comfortabel). Iedereen voelt zich hier zichtbaar op zijn gemak. En dat is precies wat de beide ondernemers willen. "Toen we vorig jaar begonnen met het maken van de bouwplannen, bedach ten we: 'Dit moet het meest sfeervolle hotel-conferentieoord aan de Neder landse kust worden.' En dat lijkt aar dig te lukken", aldus Van Vliet. "Neem het café", illustreert Dogger. "Ben jij ooit als niet-hotelgast zomaar een hotel binnengestapt om er een gezelli ge avond door te brengen? Wij heb ben gekozen voor een modern café met een nautische uitstraling waarin ook niet-hotelgasten zich thuisvoelen. Met allerlei leuke details zoals een ingelegd kompas in de houten vloer en een stamtafel vol tijdschriften." Het eigenzinnige café heeft een eigen naam gekregen: 16 Kwadraat. Dat zelfde geldt voor het exclusieve res taurant met terras, dat de naam 4 Beaufort draagt. Met deze aanpak boort het hotel-conferentieoord een nieuwe doelgroep aan. Naast de tradi tionele vakantie- en conferentiegas- ten, die het hotel ook na de wederop bouw weer in groten getale weten te vinden, laten ook mensen van Schou- wen-Duiveland zelf zich door 'De Zeeuwse Stromen' meevoeren. Dog-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 24