bijgepraat INZETBAARHEID MEDEWERKERS BIJEENKOMST ZOETERMEER 222 'IM' is in korte tijd een begrip geworden binnen de productieafdelingen. Deze afkor ting, die staat voor 'Inzetbaarheid Medewerkers', viel dan ook zeer regelmatig tijdens de eind augustus gehouden bijeenkomst hierover voor de leidinggevenden van de units Brouwerij Zoeterwoude en DCS (zowel Den Bosch als Zoeterwoude). Ook waren er delegaties van de Brouwerij Den Bosch en van de medezeggenschap aanwezig. Zij werden bijgepraat door onder anderen Kees Zandvliet (hoofd P&O Heineken Nederland), unitmanager Nico Nus- meier (Brouwerij Zoeterwoude) en Attila Kladier (van het bureau HSK, dat de metingen verricht). Dit ter voorbe reiding op het starten van het lesten van hun medewerkers. Naast de HSK-testen loopt een beoordelingstraject. Alle leidinggevenden gaan een oordeel geven over hun medewerkers met CAO-functies aan de hand van een for mulier. "lj|le zijn conti- WWnu bezig met aanpassing en ontwikkeling" en: "De omgeving beweegt, wij moe ten meebewegen": twee uitspraken van Nico Nusmei- er, die aangeven dat het verande ringsproces Men sen Maken Heine ken een doorlo pend proces is. Alleen al de vak technische ont wikkelingen bin nen brouwen en verpakken leiden tot een noodzaak van verdergaande opleiding en ont wikkeling van de organisatie. Hoofd P&O Kees Zandvliet gaf tijdens de bij eenkomst aan dat dit alles niet los kan worden gezien van twee centrale toe- komst-thema's: Het vergroten van de inzetbaarheid van de medewerkers is het ene. Het andere is het vergroten van de mobiliteit, bijvoorbeeld door het inrichten van mobiliteitscentra. CAO El\l CAVO Zoals in de vorige Vers van 't Vat is ver meld, is het testen van de medewer kers in september van start gegaan. Constance Baauw, sinds kort P&O- adviseur Heineken Nederland, nam de stappen van het testtraject door met de aanwezigen. Zij gebruikte daarvoor het schema dat is afgedrukt in de onder de medewerkers versprei de IM-special. De HSI<-tests bestaan uit een persoonlijkheids- en capacitei tenmeting via de computer, een 'klassieke' persoonlijkheidstest via vraag/antwoordlijsten, en een ge sprek met een psycholoog. Overigens zullen ook de leidinggevenden en de medewerkers met een CAVO-functie van genoemde units nog worden getest op hun ontwikkelingsbehoefte. Welk bureau dat zal doen is nog niet bekend. OOK BEOORDELINGSTRAJECT Attila Kladier (projectleider HSK) ging in op de workshop 'Beoordeling' voor teamleiders. Het is namelijk voor het eerst, dat CAO-medewerkers worden beoordeeld op hun inzetbaarheid en opleidbaarheid. Voor CAVO-ers zijn een jaarlijkse beoordelingsronde en loopbaangesprekken al heel lang stan daard. Gedurende een dag en een avond worden de teamleiders getraind in het beoordelen aan de hand van een beoordelingsformulier, zodat ze goed beslagen ten ijs komen. Ook het op een goede manier terug koppelen van hun oordeel naar de medewerker wordt in de workshop behandeld. VRAGEN OVER BEOORDELEN Dat naast de tests ook leidinggeven den hun oordeel moeten geven, leid de in Zoetermeer tot vragen uit de zaal. Wat bijvoorbeeld te doen als het testresultaat en de beoordeling door de leidinggevende niet blijken over een te komen? Aan de hand van gesprekken met de betrokkenen zal dan worden beke ken waar de ver schillen zitten. De tests op zich zijn zo ontwikkeld, dat er een betrouwbaar beeld van elke medewerker uit rolt. "En als iemand de test niet goed heeft kunnen ma ken, omdat er net g iemand uit zijn per soonlijke kring is overleden, wat dan?", was een vervolgvraag uit de zaal. De HSK-projectleider daarover: "Dan zou het beter zijn geweest om een andere afspraak te maken voor de test. Dat is in dit soort omstandighe den natuurlijk altijd mogelijk. Wan neer iemand door zo'n situatie de test slecht heeft gemaakt, bestaat er een herkansingsmogelijkheid MOTIVATIE Kees Zandvliet begon zijn bijdrage aan deze informatieve middag op een heel persoonlijke manier. Hij refereerde aan zijn zoon, die op zestienjarige leef tijd psychologisch is getest omdat hij geen duidelijk beeld van zijn toekomst voor ogen had. "Het is achteraf door hem ervaren als een heel goed instru ment om motivatie uit te putten. Na die test wist hij precies aan te geven 'daar ben ik goed in, die kant moet ik op'", aldus het hoofd P&O. Hij ging ook in op de minder positieve kant van dit verhaal. "Iedereen hier is er zich goed van bewust dat er nog een vraag voor ons ligt: Wat gaan we doen met mensen die een minder goed testresultaat halen? Ook daar is over nagedacht. Daar zijn goede afspraken met de bonden over gemaakt. Er zijn

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 22