i om steeds weer in idiote situaties terecht te komen en in samenwerking met anderen het onmogelijke toch te laten lukken. Het gereedschap dat Gerry An Schets in een paar tassen met zich meedraagt. s. A heeft Stuurman ondergebracht in een busje. "Het is net de winkel van Sin- kei. Schroefjes, moertjes, verfjes, kunstsneeuw. Noem maar op, ik heb het. Het is een hele verzameling die al maar groter wordt." Hij denkt niet dat hij dit vak tot in lengte van jaren kan blijven uitoefenen. Daarvoor is het fysiek te intensief. "Je moet veel en zwaar tillen en je maakt doorgaans hele lange dagen." Daarom heeft hij nu plannen voor een eigen brocante- rie. "Dan word ik een soort rommelige antiquair maar dan zijn mijn risico's wel wat meer gespreid." PE ART DIRECTOR Even later is Stuurman al weer druk doende met het monteren van stei gers op de aanlegkade van de roeiver eniging. Die stonden er niet maar maken het beeld voller, legt Peter Bot uit. Hij is art director bij de productie maatschappij en geeft het concept dat is bedacht door het creatief team, klant en regisseur zijn visuele invul ling. Ook moet hij dat financieel ver antwoorden, wat vaak een lastige klus is. Bot: "Omdat het art department zoveel facetten omvat, is het bedrag altijd fors en moet je je enorm verant woorden en indekken maar meestal vindt men het na een goede uitleg toch wel aannemelijk. Maar er blijft altijd een spanning. Men wil van alles, maar realiseert zich toch vaak te wei nig dat dat uit een aantal zaken is opgebouwd. Als je op een ogenschijn lijk klein postje wil beknibbelen heeft dat nu eenmaal consequenties voor andere zaken. Dan vinden ze me wel eens een zeikerd, maar als ik niet aan de bel trek, krijg je achteraf enorm gedonder waarom iets niet is zoals men had gedacht." Daarom ook werkt hij volgens het zogenoemde break down-systeem, waarin precies staat aangegeven waarvoor wat is en wat het kost. "Wat ik heb geleerd is check, recheck, dou ble check. Je moet je voor alles hon- derd keer indekken. Het gaat om zo veel geld, er mag geen fout worden gemaakt. Stel dat door jouw fout of jouw probleem er een dag niet kan worden gedraaid, dan ben je zuur. Dan heb je geen werk meer." Bot, van origine architect, verzamelt voor elke klus een groep specialisten om zich heen, voor wie hij ook de ver antwoordelijkheid draagt. Het zijn: de propmaster, de visualizer, de rekwisi- teurs, de proprunners, de setdresser, de setbouwers, de modelmakers, de locatiescouts, en de mensen van de postproduction. PE CATERAAR Op de set wordt geen bier gedronken. "Koffie, dat is gewoon het allerbelang rijkste", zegt Hein Wiersinga en hij kan het weten. Sinds vijfjaar heeft hij zijn eigen cateringbedrijf, Cuisine en Prak, en dat dekt zo ongeveer wel de lading, vindt de kok die vroeger in de Verenigde Staten, België, Frankrijk en Italië zijn kunnen heeft beproefd. Als de calltime zoals nu acht uur is, is Wiersinga er al een uur eerder. Hij maakt dan de koffie en zorgt als de mensen er eenmaal zijn voor een flink ontbijt. "De jongens die veel sjouwen houden van stevige dingen, dus zijn er altijd gevulde croissants en gebakken eieren." Het bevalt de kok prima, dit werk. In zijn bus, die er uitziet als een wat afge leefde friettent, stijgen heerlijke, voor al gezonde geuren op. De eerste dag krijgt de crew een stevige soep en daarna een koude pastaschotel. De tweede dag ligt er op het bord zalm, avocado en een bietensla. Variatie moet er zijn, vindt Wiersinga en ver der kun je tegenwoordig best wel wat experimenteren. "De mensen zijn er wel aan gewend. Maar bij een nieuwe klant maak ik vaak escaloppe de saumon met rijst en een saus. Dat vindt echt iedereen lekker. Daarna, als je de mensen wat beter kent, kan je gaan proberen." Eigenlijk vindt Wiersinga het wel pret tig, deze koude lunch. "Je merkt dat de mensen nu fitter blijven. Na zo'n warme maaltijd wordt men toch wat suffig en dan moet er altijd snoep komen om ze weer wakker te maken." Tijdens deze lunch heeft Peter Molle eindelijk even tijd voor een gesprek. Hel is een man die op buitenstaanders wat verlegen overkomt en op de set nauwelijks opvalt. Hoewel hij geko zen is omdat hij 'goed met mensen' zou zijn, is dit nu uitgerekend een opname die weinig ruimte laat aan het toeval, terwijl dat een belangrijke voorwaarde is voor het in beeld bren gen van het menselijke aspect. Molle glimlacht om die suggestie, maar is op z'n hoede. "Je probeert binnen de beperkingen van wat is afgesproken situaties te creëren waarin toch nog wat kan gebeuren." Een diplomatie ker antwoord is niet denkbaar. DE BIERSTYLIST De klant heeft het werk uit handen gegeven aan anderen, maar er is één ding waarvoor Heineken zelf blijft zor gen: het bier. De producten van Hei neken moeten er altijd fris en aantrek kelijk uitzien en daarom is Heinekens bierstylist Loek Janssen op de set aan wezig. Een vriendelijke, goedmoedige man die zonder veel bombarie scherp in de gaten houdt of alles nog wel lek ker fris druppelt en schuimt. Hij is er dertien jaar gelegen min of meer in gerold. Janssen was al tapper in de ontvangstruimte van het Heine- ken-gebouw in Zoeterwoude en van lieverlee zijn er allemaal klusjes bijge komen. Zo fotografeert hij ook wel eens voor het concern maar zijn hoofdtaak is toch wel het zorgdragen voor een goede condens, kleur en schuim van alle Heineken-producten bij foto- en filmsessies. Daartoe smeert hij glazen in met speciaal spul dat hij laat opdrogen en daarna uitpoetst tot het glanst. Vervolgens spuit hij op het glas een door hem ontwikkeld meng sel waardoor druppels mooi blijven liggen. Hij staat erop dat de schuim kraag altijd tot het sterretje komt en dat mensen een glas niet aan de rand vastpakken, want dat is onhygiënisch. Janssen is dik tevreden met zijn bezig heden. De vroegere banketbakker reist de hele wereld over en dat bevalt uitstekend. "Alleen het wachten is weieens saai. Ik weet nooit van tevo ren wanneer ik aan de beurt ben en soms kan ik als laatste opdraven. Ja, dan is het wel even doorbijten, maar verder vind ik dit een vrij gewone wereld hoor."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 21