merijn, de rtv-producer van PPGH/ JWT. Ze is al dertien jaar producer en zit sinds drieënhalf jaar bij PPGH. Ook zij bekijkt gedurende twee dagen of alles volgens afspraak en schema ver loopt, maar haar belangrijkste taak zit er dan eigenlijk al op. In het voorwerk speelt zij een grote rol: "Je kunt het risico niet nemen dat een klant de film afkeurt. Daarom wordt alles van tevo ren afgetimmerd en dat gaat inder daad van de schoenen van de acteurs tot aan de herfstbladeren die hier nu op de set zijn." Het leukste vindt ze hel spanningsveld tussen klant-creatie en creatie-regis seur - "Ik zit overal tussenin en schat in wat redelijk is en wat niet" - en het onderhandelen. "En daarmee bedoel ik niet iemand het vel over de neus halen want ik heb niet graag iemands faillissement op mijn geweten." Aanwezig zijn op de set is iets wat Semeijn in haar werk het minst aan spreekt. "Ik loop me alleen maar op te winden, me steeds maar afvragend waarom het nog niet klaar is. We heb ben dat ene shot toch allang, denk ik dan. Nee, ik ben er waarschijnlijk te praktisch voor. Je moet heel geduldig zijn en dat ben ik niet." PE PROPUCTIEM AIM ACER Semeijns productionele evenknie aan productiemaatschappij-zijde is dit keer Bart Leestemaker van Cellusion Films. Hij is de productiemanager en houdt evenals Semeijn alles in de gaten. Ook hij bepaalt welke wensen wel of niet kunnen worden uitge voerd maar doet dit vooral in samen spraak met de betrokken regisseur en met Marcel Dijkhuizen, de producer en eigenaar van Cellusion. Om de functie van productiemanager goed te kunnen uitvoeren moet je vooral flexibel zijn, goed en snel kunnen trganiseren en beschikken over een uitgebreid contactencircuit. En natuurlijk is ervaring erg belangrijk, want het is een vak dat je alleen in de praktijk leert, vertelt Leestemaker. Vijftien jaar geleden is hij begonnen bij Koedijk Films, als 'runner', een soort manusje van alles, en hij heeft zich via opnameleiding en productie op weten te werken. Hij staat in tegenstelling tot veel crewleden, die vaak freelance werken, onder vast contract bij Cellu sion. Leestemakers taak op de set is vooral die van troubleshooter en hij is pro ductioneel eindverantwoordelijk voor wat er op de set gebeurt. Hoewel het een hectische baan is - Leestemaker denkt toch dat je hiermee na je 45ste moet stoppen - oogt hij op dit moment ontspannen. Alles loopt zoals het moet, want ook de productiemanager laat weinig aan het toeval over. Zo werkt men bij Cellusion het liefst met drie vaste crews die elkaar daardoor ook goed leren kennen. Hij glimlacht: "Wat hier staat is de top van de Neder landse commercialcrew." Vervelend vindt hij toch wel vaak de financiële discussie. "Onvermijdelijk natuurlijk maar helaas worden maar al te vaak voor verhoudingsgewijs kleine bedragen dingen gelaten die het product beter hadden gemaakt." PE KLANT Waar is de klant? Waar is Nicole de Steenhuysen Piters, marketingma nager van Heineken? "Die komt dit keer niet en dat hoeft nu ook niet", zegt Irma Luitse, cliënt services direc tor en bij PPGH verantwoordelijk voor Heineken. Ze is dat niet zo lang meer, want binnenkort vertrekt Luitse naar de NS. Op de set maken collega's gek scherend treingeluiden als ze aan komt lopen. Semeijn overlegt kort met haar of de kleur van het dekzeil dat over de boten ligt correct is. Het blijkt precies te voldoen aan wat men voor ogen heeft, bevestig Luitse. De klant hoeft niet op de set te zijn omdat er wordt gewerkt vanaf een zogenoemd shootingscript, waarin alles plaatje voor plaatje is vastgelegd, inclusief de camerastandpunten. "En verder is alles al in de ppm, de pre pro duction meeting, doorgesproken. Dat is voor ons hét moment." Wie wel namens Heineken aanwezig is, is Loek Janssen, de bierstylist van onze afde ling Marketing. Hij is nu drukdoende met het prepareren van bierblikjes voor de opnames. Hem spreken we straks nog. PE MAKE UP ARTIST Wachten, wachten, wachten. De plaatselijke dorpsjeugd hoopt samen aan de rand van het terrein van de roeivereniging. "Wat doen ze hier nou? - "O, reclame maken of zoiets, voor Heineken hoorde ik." - "Even kijken." En na vijf minuten: "Nou, het duurt me te lang hoor, ik zie het wel op tv." Wachten, wachten, wachten, maar toch geconcentreerd blijven. Dat geldt niet alleen voor de spinnen in het web maar ook voor de mensen die 'alleen' Vervolg op pagina 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 17