merijn, de rtv-producer van PPGH/
JWT. Ze is al dertien jaar producer en
zit sinds drieënhalf jaar bij PPGH. Ook
zij bekijkt gedurende twee dagen of
alles volgens afspraak en schema ver
loopt, maar haar belangrijkste taak zit
er dan eigenlijk al op. In het voorwerk
speelt zij een grote rol: "Je kunt het
risico niet nemen dat een klant de film
afkeurt. Daarom wordt alles van tevo
ren afgetimmerd en dat gaat inder
daad van de schoenen van de acteurs
tot aan de herfstbladeren die hier nu
op de set zijn."
Het leukste vindt ze hel spanningsveld
tussen klant-creatie en creatie-regis
seur - "Ik zit overal tussenin en schat
in wat redelijk is en wat niet" - en het
onderhandelen. "En daarmee bedoel
ik niet iemand het vel over de neus
halen want ik heb niet graag iemands
faillissement op mijn geweten."
Aanwezig zijn op de set is iets wat
Semeijn in haar werk het minst aan
spreekt. "Ik loop me alleen maar op te
winden, me steeds maar afvragend
waarom het nog niet klaar is. We heb
ben dat ene shot toch allang, denk ik
dan. Nee, ik ben er waarschijnlijk te
praktisch voor. Je moet heel geduldig
zijn en dat ben ik niet."
PE PROPUCTIEM AIM ACER
Semeijns productionele evenknie aan
productiemaatschappij-zijde is dit
keer Bart Leestemaker van Cellusion
Films. Hij is de productiemanager en
houdt evenals Semeijn alles in de
gaten. Ook hij bepaalt welke wensen
wel of niet kunnen worden uitge
voerd maar doet dit vooral in samen
spraak met de betrokken regisseur en
met Marcel Dijkhuizen, de producer
en eigenaar van Cellusion. Om de
functie van productiemanager goed te
kunnen uitvoeren moet je vooral
flexibel zijn, goed en snel kunnen
trganiseren en beschikken over een
uitgebreid contactencircuit. En
natuurlijk is ervaring erg belangrijk,
want het is een vak dat je alleen in de
praktijk leert, vertelt Leestemaker.
Vijftien jaar geleden is hij begonnen bij
Koedijk Films, als 'runner', een soort
manusje van alles, en hij heeft zich via
opnameleiding en productie op weten
te werken. Hij staat in tegenstelling tot
veel crewleden, die vaak freelance
werken, onder vast contract bij Cellu
sion.
Leestemakers taak op de set is vooral
die van troubleshooter en hij is pro
ductioneel eindverantwoordelijk voor
wat er op de set gebeurt. Hoewel het
een hectische baan is - Leestemaker
denkt toch dat je hiermee na je 45ste
moet stoppen - oogt hij op dit moment
ontspannen. Alles loopt zoals het
moet, want ook de productiemanager
laat weinig aan het toeval over. Zo
werkt men bij Cellusion het liefst met
drie vaste crews die elkaar daardoor
ook goed leren kennen. Hij glimlacht:
"Wat hier staat is de top van de Neder
landse commercialcrew."
Vervelend vindt hij toch wel vaak de
financiële discussie. "Onvermijdelijk
natuurlijk maar helaas worden maar
al te vaak voor verhoudingsgewijs
kleine bedragen dingen gelaten die
het product beter hadden gemaakt."
PE KLANT
Waar is de klant? Waar is Nicole de
Steenhuysen Piters, marketingma
nager van Heineken? "Die komt dit
keer niet en dat hoeft nu ook niet",
zegt Irma Luitse, cliënt services direc
tor en bij PPGH verantwoordelijk voor
Heineken. Ze is dat niet zo lang meer,
want binnenkort vertrekt Luitse naar
de NS. Op de set maken collega's gek
scherend treingeluiden als ze aan
komt lopen. Semeijn overlegt kort
met haar of de kleur van het dekzeil
dat over de boten ligt correct is. Het
blijkt precies te voldoen aan wat men
voor ogen heeft, bevestig Luitse.
De klant hoeft niet op de set te zijn
omdat er wordt gewerkt vanaf een
zogenoemd shootingscript, waarin
alles plaatje voor plaatje is vastgelegd,
inclusief de camerastandpunten. "En
verder is alles al in de ppm, de pre pro
duction meeting, doorgesproken. Dat
is voor ons hét moment." Wie wel
namens Heineken aanwezig is, is Loek
Janssen, de bierstylist van onze afde
ling Marketing. Hij is nu drukdoende
met het prepareren van bierblikjes
voor de opnames. Hem spreken we
straks nog.
PE MAKE UP ARTIST
Wachten, wachten, wachten. De
plaatselijke dorpsjeugd hoopt samen
aan de rand van het terrein van de
roeivereniging. "Wat doen ze hier
nou? - "O, reclame maken of zoiets,
voor Heineken hoorde ik." - "Even
kijken." En na vijf minuten: "Nou, het
duurt me te lang hoor, ik zie het wel
op tv."
Wachten, wachten, wachten, maar
toch geconcentreerd blijven. Dat geldt
niet alleen voor de spinnen in het web
maar ook voor de mensen die 'alleen'
Vervolg op pagina 20