Een herfstdag in juni EEN KIJKJE BIJ OPNAMEN NIEUWE HEINEKEN-COM MERCI Al- Onlangs verscheen in Adformatie (het weekblad voor reclame, marketing en media) een verslag van de opnamen voor de nieuwe Heineken-commercial 'Herfst'. Wij kregen toestemming van de hoofdredactie om een verkorte versie van dit verhaal van redactrice Jantien Andriesen over te nemen. Het geeft een duidelijk beeld van wie wat doet op een opname-set. Sinds 1994 positioneert Heineken zich in Nederland niet de zogenoemde sei zoenen-commercials, die gemaakt werden door Will van der Vlugl, voor al mooi. Nu probeert men er veel meer het menselijke in te leggen. Daarom ook is gekozen voor een andere regisseur. De nieuwe Heineken-regisseur heeft ook al weinig tijd voor een gesprek, ondanks het feit dat de opname op rolletjes loopt. "Zo is het niet altijd, hoewel tegenwoordig veel van tevo ren wordt doorgesproken." Toch probeert Peter Molle ook nu nog iets aan het toeval over te laten. Een blik, een gebaar, daar wordt het in gezocht. En daar heeft-ie zo z'n mid delen voor. Aan het einde van de eer ste dag gaat Molle met een van de modellen een rondje rennen. "Dan komt er weer leven in zo'n gezicht. Maar het is een oude truc hoor." HET CREATIEVE TEAM Het verantwoordelijke creatieve team van PPGH, Victor Silvis en Peter Clercx, weet precies waarom ze Molle als regisseur hebben gekozen. Om z'n echtheid, z'n menselijkheid, maar vooral omdat hij een eerlijke regisseur is. "De vorige commercials waren mooi, met grafisch perfecte shots, maar te afstandelijk toch. Dat bleek ook uit onderzoek van Heineken", licht het tweetal toe. Vorig jaar zijn ze op het account gezet met de opdracht er wat meer verhaal in te brengen. "Het gaat om nuances", zegt Silvis, de copywriter van de twee: "want de gro te lijnen zijn natuurlijk uitgezet en blijven zoals ze zijn." Daarom hebben ze bedacht dat een van de vier figuranten die steeds in de commercials terugkeren een wat uit gesprokener rol moet gaan spelen, de zogenoemde Heineken-lead waarmee mensen zich makkelijker kunnen indentificeren. Het is daarom ook van belang dat het team op de set aanwe zig is. DE RTV-PRODUCER Het hele opnameproces wordt door vele mensen bewaakt. Sommigen vanuit hun eigen discipline zoals de make-up en de wardrobe, anderen houden het geheel in de gaten. Zo'n spin in het web is Annemarie Se- In de week voorafgaande aan het reclamefilmfestival in Cannes, heeft Zeil en Roei Vereniging Gouda in Reeuwijk ook wel wat Zuid-Franse allure; het weer is prachtig, het eten prima verzorgd en de stemming zit er bij de crew goed in. In een schitterende voorjaarszon wordt in twee dagen de nieuwe herfst-commercial voor Heineken ste dag vele en vele malen eenzelfde scène moeten doen. Iedere keer weer enthousiast, lachend en pratend. "Blijf babbelen, blijf lachen èn kijken", roept hij telkens weer. "Heel goed gedaan, maar..." Hij zit als een spin in het web en heeft derhalve geen tijd voor ande re zaken. Zo lopen er velen rond: de materiaal mensen, de mannen van het licht en voltooid. Het is even autumn in june aan de Reeuwijkse plassen, waar op de set twee jongens en twee meisjes in weer maar vooral veel wind een laat ste mooie zeildag ten einde zullen brengen. Het zijn de laatste scènes voor de commercial waarvoor afgelo pen oktober het merendeel werd opgenomen. Vorig jaar was het zicht slechts tien meter, vandaar dus. Van de ruim veertig mensen die op de set aanwezig zijn, kan lang niet iedereen zich even vrijmaken voor een kort gesprek met de verslaggever. Zoals bij voorbeeld de opnameleider. Je zou bijna denken dat hij de regisseur is; petje op, fluitje bij de hand en hij is degene met "de grootste mond". Hij zorgt er onder meer voor dat alles wat in principe is afgesproken over de film ook daadwerkelijk in de praktijk wordt uitgevoerd. Hij houdt de moed erin bij de modellen die vooral de eer andere technici. Druk in de weer met op- en afbouwen van apparatuur, of grote spiegels vasthouden voor het juiste licht. Alles in volledige concen tratie en dat de hele dag door. Het zijn sterke, stoere mannen die in romanti scher tijden waarschijnlijk op de grote vaart hadden gezeten. DE RECISSEUR Veel minder uitgesproken aanwezig zijn regisseur Peter Molle, zijn director of photography (DOP) Ivan Mark, de producer van het bureau en die van de productiemaatschappij, en het cre atieve team. Zij schuiven geregeld bij elkaar achter de video-assist, sinds een jaar of acht een welkome technische aanvulling op de set. Op dit video scherm kunnen scènes a la minute worden bekeken, waardoor het over zicht in een veel eerder stadium reeds aanwezig is.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 16