Een herfstdag in juni
EEN KIJKJE BIJ OPNAMEN NIEUWE HEINEKEN-COM MERCI Al-
Onlangs verscheen in Adformatie
(het weekblad voor reclame, marketing en media) een verslag van de opnamen voor de nieuwe Heineken-commercial
'Herfst'. Wij kregen toestemming van de hoofdredactie om een verkorte versie van dit verhaal van redactrice Jantien
Andriesen over te nemen. Het geeft een duidelijk beeld van wie wat doet op een opname-set.
Sinds 1994 positioneert Heineken zich
in Nederland niet de zogenoemde sei
zoenen-commercials, die gemaakt
werden door Will van der Vlugl, voor
al mooi. Nu probeert men er veel
meer het menselijke in te leggen.
Daarom ook is gekozen voor een
andere regisseur.
De nieuwe Heineken-regisseur heeft
ook al weinig tijd voor een gesprek,
ondanks het feit dat de opname op
rolletjes loopt. "Zo is het niet altijd,
hoewel tegenwoordig veel van tevo
ren wordt doorgesproken."
Toch probeert Peter Molle ook nu nog
iets aan het toeval over te laten. Een
blik, een gebaar, daar wordt het in
gezocht. En daar heeft-ie zo z'n mid
delen voor. Aan het einde van de eer
ste dag gaat Molle met een van de
modellen een rondje rennen. "Dan
komt er weer leven in zo'n gezicht.
Maar het is een oude truc hoor."
HET CREATIEVE TEAM
Het verantwoordelijke creatieve team
van PPGH, Victor Silvis en Peter
Clercx, weet precies waarom ze Molle
als regisseur hebben gekozen. Om z'n
echtheid, z'n menselijkheid, maar
vooral omdat hij een eerlijke regisseur
is. "De vorige commercials waren
mooi, met grafisch perfecte shots,
maar te afstandelijk toch. Dat bleek
ook uit onderzoek van Heineken",
licht het tweetal toe. Vorig jaar zijn ze
op het account gezet met de opdracht
er wat meer verhaal in te brengen.
"Het gaat om nuances", zegt Silvis, de
copywriter van de twee: "want de gro
te lijnen zijn natuurlijk uitgezet en
blijven zoals ze zijn."
Daarom hebben ze bedacht dat een
van de vier figuranten die steeds in de
commercials terugkeren een wat uit
gesprokener rol moet gaan spelen, de
zogenoemde Heineken-lead waarmee
mensen zich makkelijker kunnen
indentificeren. Het is daarom ook van
belang dat het team op de set aanwe
zig is.
DE RTV-PRODUCER
Het hele opnameproces wordt door
vele mensen bewaakt. Sommigen
vanuit hun eigen discipline zoals de
make-up en de wardrobe, anderen
houden het geheel in de gaten. Zo'n
spin in het web is Annemarie Se-
In de week voorafgaande aan het
reclamefilmfestival in Cannes, heeft
Zeil en Roei Vereniging Gouda in
Reeuwijk ook wel wat Zuid-Franse
allure; het weer is prachtig, het eten
prima verzorgd en de stemming zit er
bij de crew goed in.
In een schitterende voorjaarszon
wordt in twee dagen de nieuwe
herfst-commercial voor Heineken
ste dag vele en vele malen eenzelfde
scène moeten doen. Iedere keer weer
enthousiast, lachend en pratend. "Blijf
babbelen, blijf lachen èn kijken", roept
hij telkens weer. "Heel goed gedaan,
maar..." Hij zit als een spin in het web
en heeft derhalve geen tijd voor ande
re zaken.
Zo lopen er velen rond: de materiaal
mensen, de mannen van het licht en
voltooid. Het is even autumn in june
aan de Reeuwijkse plassen, waar op
de set twee jongens en twee meisjes in
weer maar vooral veel wind een laat
ste mooie zeildag ten einde zullen
brengen. Het zijn de laatste scènes
voor de commercial waarvoor afgelo
pen oktober het merendeel werd
opgenomen. Vorig jaar was het zicht
slechts tien meter, vandaar dus. Van
de ruim veertig mensen die op de set
aanwezig zijn, kan lang niet iedereen
zich even vrijmaken voor een kort
gesprek met de verslaggever. Zoals bij
voorbeeld de opnameleider. Je zou
bijna denken dat hij de regisseur is;
petje op, fluitje bij de hand en hij is
degene met "de grootste mond". Hij
zorgt er onder meer voor dat alles wat
in principe is afgesproken over de film
ook daadwerkelijk in de praktijk
wordt uitgevoerd. Hij houdt de moed
erin bij de modellen die vooral de eer
andere technici. Druk in de weer met
op- en afbouwen van apparatuur, of
grote spiegels vasthouden voor het
juiste licht. Alles in volledige concen
tratie en dat de hele dag door. Het zijn
sterke, stoere mannen die in romanti
scher tijden waarschijnlijk op de grote
vaart hadden gezeten.
DE RECISSEUR
Veel minder uitgesproken aanwezig
zijn regisseur Peter Molle, zijn director
of photography (DOP) Ivan Mark, de
producer van het bureau en die van
de productiemaatschappij, en het cre
atieve team. Zij schuiven geregeld bij
elkaar achter de video-assist, sinds een
jaar of acht een welkome technische
aanvulling op de set. Op dit video
scherm kunnen scènes a la minute
worden bekeken, waardoor het over
zicht in een veel eerder stadium reeds
aanwezig is.