UITMARKT: cultureel feest met allure Heineken rocks the boat Amsterdam - Een man in een oranje pak veegt met een overdreven grote bezem de Amsterdamse Joden- breestraat aan. Een passerend paartje slaat de man aandachtig gade. "Wat is dat nu weer voor een straatact?" Op dat moment draait de veegmachine van de Gemeentelijke Reinigings dienst de hoek om en stapt de man met het oranje pak in. Hij is geen artiest maar een ambtenaar. Dit tafereeltje tekent het unieke van de Uitmarkt; de ope ning van het culturele seizoen in Nederland op 29 en 30 augustus. Tus sen het hoofdstedelijke Muziek theater en de Nieuwmarkt heerst in alles de cultuur. De artistieke sfeer heeft voelbaar een bedwelmend effect op de vijfhonderd duizend bezoekers, zelfs het meest gewone straatbeeld zien ze voor kunst aan. Maar wat wil je, als je argeloos op een terras een biertje drinkt en Jan Rot staat opeens met zijn gitaar voor je neus? Op straat en op de bijna dertig podia vielen ruim vierhonderd voor stellingen te bewonderen; van het Nationale Ballet tot de punkband Human Alert; van Miss Saigon tot Marco Borsato. "Hier is voor elk wat verrassends te beleven", zegt de bij dit evenement betrokken brandmanager Heineken Sponsoring Bart Merkus. "Daarom zijn wij al tien jaar hoofd sponsor van de Uitmarkt." Heineken draagt bij aan de financie ring en de organisatie van het festijn en zorgt dat iedereen die daar trek in heeft iets te drinken kan kopen. "Zo helpen we de ondernemers aan een topomzet en wat je bovenal bereikt is aandacht en waardering van de con sument voor het Heineken-merk. De aankleding is niet overtrokken Heine- ken-groen, ook voor onze brouwerij als hoofdsponsor staan tijdens de Uit markt de artiesten voorop. "Maar het blijft natuurlijk leuk om de zanger van Van Dik Hout tijdens zijn tv-optreden een blikje Heineken aan de mond te zien zetten", aldus de brandmanager. Een maand lang vaart de Heineken Rockstar, een tot 'poptem pel' omgebouwde kustvaarder, langs twaalf Nederlandse studentensteden. Maxi maal tweehonderd bezoekers kunnen benedendeks genieten van muziek van DJ's en van de rockbands Scram C Baby en Claw Boys Claw, die beide een nieuwe cd promoten. De nautische sfeer aan boord maakt elk optreden tot een aparte gebeurte nis. De tour begon op 27 augustus in Amsterdam en heeft sindsdien over belangstelling geen klagen gehad. en uniek concept op unie- Cn ke locaties met een afwis selend avondvullend pro gramma", aldus junior brand manager Heineken Sponso ring Steven ter Horst. "De muziek van Claw Boys Claw en Scram C Baby sluit goed aan bij onze doelgroep van deze tour, de jongeren. Wat ons betreft is in elk geval het eerste deel van de Heineken Starship Tour al een groot succes te noemen. De lovende recensies in de Volkskrant, NRC Handelsblad en Nieuwe Revu bevestigen dat." De Heineken Starship Tour is een gezamenlijk initiatief van Heineken en concertorganisator MOJO/Double You.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 12