Ook tijdens hittegolf zijn we
on ons best
COOLTAPS NIET AAN TE SLEPEN, RECORDS WORDEN GEBROKEN
Van het ene uiterste in het andere. Na weken van tegenvallende temperatu
ren werd het begin augustus eindelijk lekker weer. Een ware hittegolf teisterde ons land. Meer dan een week lang steeg
het kwik boven de dertig graden Celsius uit. Zelfs wanneer onze weerdeskundigen voorspelden dat het (nu toch echt) zou
omslaan, bleef het stug meer dan vijfentwintig graden. Binnen onze onderneming was natuurlijk niemand daar echt
rouwig om. Elet was namelijk erg dorstig weer. En dat konden we wel gebruiken na al die regenachtige 'komkommerwe-
ken'. Even een korte terugblik op woensdag 13 augustus, een van die dagen van plus dertig graden en een gevoelstempe-
ratuur van veertig.
Ruud van Klooster, accountma
nager Food, is de eerste die we
tegenkomen op ons rondje. In zijn
kamer in Zoeterwoude is het redelijk
uit te houden door de nieuwe topkoe-
lingsinstallatie voor het kantoor (met
een koudebuffer/opslag onder par
keerterrein PI). Een grote vooruit-
ontzettend druk. Uiteraard hebben we
de afgelopen week met belangstelling
naar de afzetdjfers gekeken. Vandaag
gaan meer dan 100.000 kratten
Amstel bier de deur uit. Zo'n hoeveel
heid is voor Amstel een absoluut
record. Om het behalen van deze mijl
paal te vieren, hebben we vanochtend
ca (inclusief de Waddeneilanden) te
voldoen, wordt een extra aantal
vrachtwagens ingezet en worden
twee keer zoveel ritten gereden als op
een normale dag. De redactie van de
Leeuwarder Courant concludeert: "Ze
werken hard, maar houden het hoofd
koel."
KELDERBIER EN BROUWEN
Zo, weer een wagen vol! De medewerkers van DCS Zoe
terwoude maakten, ondanks de grote drukte, even tijd
om te poseren voor Vers van 't Vat
gang in vergelijking met de zomers
van voorgaande jaren. Ruud merkt
dat het buiten warm is aan het grote
aantal telefoontjes dat hij krijgt van
slijterijen: "De Heineken Cooltap is
gewoon niet aan te slepen. Slijters bel
len ons constant om te vragen of we
nog kunnen leveren. Gelukkig zal er
in de komende weken een groot aan
tal nieuwe Heineken Cooltaps bij
komen." Hij onderbreekt zijn verhaal
wanneer de telefoon gaat. Het is een
klant. "Ja, ik denk dat ik weet waar u
voor belt. De Heineken Cooltap?"
GEBAK
Ook binnen DCS wordt alles op alles
gezet om deze dag zo'n 160 vrachtwa
gens met bier de poort uit te loodsen.
Steven Sienter, Distributiemanager
DCS in Zoeterwoude: "We hebben het
alle medewerkers van de Unit Food
(Marketing en Thuisverbruik) op
gebak getrakteerd." Volgens Steven
heeft iedereen keihard gewerkt om dit
resultaat neer te zetten. "We maken
lange dagen en moeten iedere keer
weer heel wat kunst en vliegwerk uit
halen om alles op tijd af te krijgen.
Maar zo is iedere dag weer een echte
uitdaging en dat is op zich wel prettig
na het tegenvallende begin van deze
zomer."
HORECA
In Heineken Brouwerijen-vestiging
en van de Unit Horeca in het land is
het overwerken geblazen. Bijvoor
beeld in Grou, waar in overleg alle
verloven zijn ingetrokken en er tot elf
uur 's avonds wordt doorgewerkt.
Regionaal unitmanager Jan Ernst
Veenntan vertelt de Leeuwarder Cou
rant vandaag dat de vraag naar drank
180 procent groter is dan normaal.
Om aan alle vraag van de Friese hore
"De parkeerplaats voor de kelderbier
wagens is momenteel helemaal leeg
zegt Sjef Brummer, eerste medewer
ker Kelderbier in Den Bosch, met
gepaste trots. "Alle wagens zijn op
weg. Er moeten veel dubbele ritten
worden gereden om aan de giganti
sche vraag van onze horeca-klanten te
voldoen. Er wordt echt keihard
gewerkt, maar iedereen is ontzettend
gemotiveerd." Afdelingshoofd Ber
nard Naaijkens plaatst echter ook een
kleine kritische kanttekening: "Het is
jammer dat veel klanten pas op het
laatste moment bestellen. Wij moeten
dan eigenlijk onnodig haast- en vlieg
werk verrichten om alles nog op tijd
afgeleverd te krijgen. Wij zijn overi
gens niet de enige die hier last van
ondervinden. Ook bij Brouwen heeft
dit consequenties."
Erwin van Grootel, productie
manager Brouwen Den Bosch,
beaamt dat. "Met name op vrijdag
levert dit nogal eens problemen op.
Klanten komen juist dan nog snel
even met hun bestellingen voor het
weekend. De rest van de week is zo'n
late bestelling niet zo'n probleem
omdat we dan 24 uur per dag werken.
Dan kunnen we het 's nachts vaak nog
wel opvangen of anders uitwijken
naar de volgende dag. Vrijdags zijn er
echter geen nachtdiensten waardoor
er nogal onverwacht ineens moet
worden overgewerkt. Maar aan de
andere kant is het natuurlijk wel mooi
meegenomen, dat extra volume."
SCENARIO UIT DE KAST
Ook wat de planning betreft, hebben
dit soort weken behoorlijk wat voeten
in de aarde. Volgens Willem Kerkvliet,