Alfred Anink, oud-medewerker van Heineken Zoeterwoude, heeft zelf
een auto gebouwd: een Lomax Variant. Deze auto met drie wielen is een replica van de Morgan tricycle, een Engelse
racewagen uit de jaren twintig. De heer Anink begon vorig jaar september met bouwen en de auto is nu al bijna klaar.
Alfred Anink (61) kwam in 1966 bij
Heineken in dienst. Na het volgen van
een opleiding met het oog op uitzen
ding als bedrijfswerktuigkundige en
na het vervullen van diverse opdrach
ten voor Heineken in Nederland, ver
trok hij eind 1968 met zijn gezin naar
Afrika. Hij bekleedde diverse techni
sche functies bij de brouwerijen in
Ghana en Nigeria. In 1972 kwam hij
terug naar Nederland, waar hij bij
HTB en later de Amstel Brouwerij
terecht- kwam. Vanaf 1981 werkte de
heer Anink voor het Projectenbureau
van de brouwerij in Zoeterwoude en
in 1992 maakte hij gebruik van de
overgangsregeling.
AUTOCEK
De liefde voor alles wat een motor
heeft, zat er bij de heer Anink al vroeg
in. Tijdens zijn studie had hij reeds een
Triumph motor en een Fiat Topolini
stationwagen. Alfred Anink vertelt:
"Ik sleutelde al jong aan brommers en
motoren en later natuurlijk ook aan
auto's. Ik ben altijd een autogek
geweest en dat ben ik nog steeds.
Vorig jaar augustus toerde ik met mijn
camper door Drenthe en bezocht in
Rolde een oude studie- en sleutel
vriend. Hij was bezig een Lomax te
bouwen. De Lomax wordt geleverd
als een compleet bouwpakket, dat op
het chassis van een 'Eend' past. Toen
ik dat zag werd ik meteen enthou
siast."
BEURS
De heer Anink wilde zelf ook wel zo'n
auto bouwen: "Een week later was er
in Utrecht een oldtimerbeurs waar de
Lomax dealer ook stond. Daar verza
melde ik alle informatie en bleef enige
uren op hun stand rondhangen en kij
ken hoe de auto's in elkaar zaten.
Inmiddels had ik al een bod gedaan op
een oude 'Eend', een Diane, voor het
benodigde chassis, de motor en de
wielen. Na de beurs heb ik de Diane
gekocht en de dag daarna bestelde ik
het bouwpakket van mijn Lomax
Variant."
AAN DE SLAG
"In september 1996 begon ik aan mijn
Lomax. De Diane werd met een auto
ambulance vanuit Noordwijkerhout
naar Zoeterwoude-Dorp gebracht.
Het eerste karwei was het strippen van
de Diane: zittingen eruit, motorkap,
spatborden en dakopbouw eraf, elek
trische bedrading compleet eruit voor
hergebruik, dashboard eruit en uitein
delijk de carrosserie eraf. Wat na een
week slopen overbleef waren het
chassis, de vier wielen en de motor
met versnellingsbak. Dit was de basis
voor de Lomax. Daarna maakte de
dealer de draagarmen van de achter
wielen geschikt voor de driewieler en
dacht ik te kunnen beginnen met het
opbouwen. Tot mijn schrik kwam ik
er echter achter dat de voorkant van
het chassis erg verroest was, dus dat
deel moest eerst worden gerestau
reerd.
Toen konden eindelijk de wielen en
het motorblok op het chassis worden
gemonteerd. Een paar weken later
volgde de nieuwe, gele, carrosserie,
waardoor de auto pas echt vorm
kreeg", aldus Alfred Anink.
RIJDEN
Na de winter heeft de bouw van de
Lomax een tijdje stilgelegen. Maar tij
dens de paasdagen reed de heer Anink
zijn eerste proefrondje. Vol trots
spreekt hij over zijn 'funcar': "Het is
een aparte ervaring om erin te rijden:
laag bij de grond, zo'n dertig centime
ter, met een snelheid van wel hon
derdveertig kilometer per uur. Nu ga
ik de auto op korte termijn helemaal
afmaken, want het mooie weer is in
aantocht. Echt rondrijden mag ik pas
als de Lomax door de douane is gewo
gen en door de Rijksdienst voor het
Wegverkeer is goedgekeurd, zodat ik
een aangepast kenteken krijg."
UITDAGING
"Het leuke van deze hobby is om te
proberen de benodigde onderdelen zo
goedkoop mogelijk bij elkaar te zoe
ken, in plaats van ze bij de dealer te
bestellen. Zo kocht ik op een sloperij
een stuurkolom, een stuur, een kilo
meterteller, koplampen, zittingen etc.
Op beurzen schafte ik knipperlichten,
spiegels e.d. aan. Het was tijdrovend,
maar dat had ik er wel voor over. Met
alleen een beknopte beschrijving van
de dealer als handleiding, ben ik erin
geslaagd de Lomax te bouwen en dat
was een enorme uitdaging", besluit
Alfred Anink.