Alfred Anink, oud-medewerker van Heineken Zoeterwoude, heeft zelf een auto gebouwd: een Lomax Variant. Deze auto met drie wielen is een replica van de Morgan tricycle, een Engelse racewagen uit de jaren twintig. De heer Anink begon vorig jaar september met bouwen en de auto is nu al bijna klaar. Alfred Anink (61) kwam in 1966 bij Heineken in dienst. Na het volgen van een opleiding met het oog op uitzen ding als bedrijfswerktuigkundige en na het vervullen van diverse opdrach ten voor Heineken in Nederland, ver trok hij eind 1968 met zijn gezin naar Afrika. Hij bekleedde diverse techni sche functies bij de brouwerijen in Ghana en Nigeria. In 1972 kwam hij terug naar Nederland, waar hij bij HTB en later de Amstel Brouwerij terecht- kwam. Vanaf 1981 werkte de heer Anink voor het Projectenbureau van de brouwerij in Zoeterwoude en in 1992 maakte hij gebruik van de overgangsregeling. AUTOCEK De liefde voor alles wat een motor heeft, zat er bij de heer Anink al vroeg in. Tijdens zijn studie had hij reeds een Triumph motor en een Fiat Topolini stationwagen. Alfred Anink vertelt: "Ik sleutelde al jong aan brommers en motoren en later natuurlijk ook aan auto's. Ik ben altijd een autogek geweest en dat ben ik nog steeds. Vorig jaar augustus toerde ik met mijn camper door Drenthe en bezocht in Rolde een oude studie- en sleutel vriend. Hij was bezig een Lomax te bouwen. De Lomax wordt geleverd als een compleet bouwpakket, dat op het chassis van een 'Eend' past. Toen ik dat zag werd ik meteen enthou siast." BEURS De heer Anink wilde zelf ook wel zo'n auto bouwen: "Een week later was er in Utrecht een oldtimerbeurs waar de Lomax dealer ook stond. Daar verza melde ik alle informatie en bleef enige uren op hun stand rondhangen en kij ken hoe de auto's in elkaar zaten. Inmiddels had ik al een bod gedaan op een oude 'Eend', een Diane, voor het benodigde chassis, de motor en de wielen. Na de beurs heb ik de Diane gekocht en de dag daarna bestelde ik het bouwpakket van mijn Lomax Variant." AAN DE SLAG "In september 1996 begon ik aan mijn Lomax. De Diane werd met een auto ambulance vanuit Noordwijkerhout naar Zoeterwoude-Dorp gebracht. Het eerste karwei was het strippen van de Diane: zittingen eruit, motorkap, spatborden en dakopbouw eraf, elek trische bedrading compleet eruit voor hergebruik, dashboard eruit en uitein delijk de carrosserie eraf. Wat na een week slopen overbleef waren het chassis, de vier wielen en de motor met versnellingsbak. Dit was de basis voor de Lomax. Daarna maakte de dealer de draagarmen van de achter wielen geschikt voor de driewieler en dacht ik te kunnen beginnen met het opbouwen. Tot mijn schrik kwam ik er echter achter dat de voorkant van het chassis erg verroest was, dus dat deel moest eerst worden gerestau reerd. Toen konden eindelijk de wielen en het motorblok op het chassis worden gemonteerd. Een paar weken later volgde de nieuwe, gele, carrosserie, waardoor de auto pas echt vorm kreeg", aldus Alfred Anink. RIJDEN Na de winter heeft de bouw van de Lomax een tijdje stilgelegen. Maar tij dens de paasdagen reed de heer Anink zijn eerste proefrondje. Vol trots spreekt hij over zijn 'funcar': "Het is een aparte ervaring om erin te rijden: laag bij de grond, zo'n dertig centime ter, met een snelheid van wel hon derdveertig kilometer per uur. Nu ga ik de auto op korte termijn helemaal afmaken, want het mooie weer is in aantocht. Echt rondrijden mag ik pas als de Lomax door de douane is gewo gen en door de Rijksdienst voor het Wegverkeer is goedgekeurd, zodat ik een aangepast kenteken krijg." UITDAGING "Het leuke van deze hobby is om te proberen de benodigde onderdelen zo goedkoop mogelijk bij elkaar te zoe ken, in plaats van ze bij de dealer te bestellen. Zo kocht ik op een sloperij een stuurkolom, een stuur, een kilo meterteller, koplampen, zittingen etc. Op beurzen schafte ik knipperlichten, spiegels e.d. aan. Het was tijdrovend, maar dat had ik er wel voor over. Met alleen een beknopte beschrijving van de dealer als handleiding, ben ik erin geslaagd de Lomax te bouwen en dat was een enorme uitdaging", besluit Alfred Anink.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 24