Vierde uitgave voor horeca: het Interieurboek ft iïhrawlwk Hel Interieurboek is het vervolg op het Terras-, het Promotie- en het Per- soneelboek. Deze boeken serie is onderdeel van de uitgebreide serviceverle ning aan de horeca. Heine- ken toont zo haar betrok kenheid bij het horecavak in het algemeen en de ondernemers in het bij zonder. Dit onder het mot to 'meer doen dan alleen bier leveren'. In het Interieurboek is 'sfeer' de rode draad. Nu is er niets moeilijker te defi niëren dan sfeer. Natuur lijk wordt deze in de eerste plaats gemaakt door men sen: de bezoekers en het personeel. Zo kan de wijze waarop het bedienend personeel de klanten tege moet treedt een zaak maken of breken. En de samenstelling van het publiek kan ook doorslag gevend zijn. Maar ook de omgeving waarin mensen bij elkaar komen, speelt een rol van betekenis. Want waarom loopt de ene horecaliefhebber wel café A binnen en laat hij café B linies liggen? Kortom, met de zorg voor het interieur kan een café-eige naar het uitgaansplezier van zijn gas ten, en daarmee zijn eigen succes als ondernemer, vergroten. GROEPSGESPREKKEN In het boek komen eerst de gasten aan bet woord. Daarvoor zijn groepsge sprekken gehouden met regelmatige bezoekers van eetcafés, cafés en dis cotheken. Centraal in deze interviews tonden hun ervaringen en verwacht ingen over het interieur van horeca- telegenheden. Uit dit eerste deel van iet boek blijkt bijvoorbeeld dat raam- partijen en zonweringen die het naar oinnen kijken bemoeilijken de kans verkleinen dat bezoekers naar binnen gaan. Verder willen klanten een vrije doorgang. Een biljart bij de ingang wordt als een obstakel gezien. Ook de bereikbaarheid van de bar is belang rijk en iedereen wil ongestoord kun nen zitten. En natuurlijk speelt ook de Ook horeca-ondernemer Richard van Leeuwen kreeg onlangs het Interieurboek uit handen van Philip^# Ridder (staand achter de bar). Dit ter gelegenheid van de opening van een nieuw café van Van Leeuwen verlichting in een zaak een rol. TELEFONISCHE ENQUÊTE In het vervolg van het boek staan de resultaten van een telefonische enquête onder 200 horeca-onderne mers uit het hele land. Alle verschil lende vormen van het Nederlandse cafébedrijf zijn daarbij vertegenwoor digd. Het onderzoek geeft dan ook een representatief beeld van de wijze waarop het café in Nederland wordt verbouwd, geschilderd, verlicht of anderszins wordt verfraaid. Uit deze enquête blijkt dat de overgrote meer derheid van de ondernemers onder kent dat het interieur van de horeca gelegenheid een belangrijke succes factor is. Van de ondernemers is 90% het er over eens dat het interieur in belang rijke mate bijdraagt aan het succes van de zaak. Verreweg de meeste onder nemers (84%) brengen wel eens klei ne veranderingen aan in het interieur van hun horeca-pand. Dit gebeurt omdat delen van het interieur versle ten zijn en dus moeten worden ver vangen. Maar ook om een verande ring in de sfeer aan te brengen. Ruim de helft van de ondernemers heeft zijn zaak in de afgelopen tien jaar wel eens verbouwd. Als de ondernemer ver bouwt, dan gebeurt dat grondig. De meest uitgevoerde verbouwingen betreffen podium, raampartij, uit bouw, toiletgroep, bar, keuken, geluidsisolatie en uitbreken/verplaat sen muren. PRAKTIJKVOORBEELDEN Het boek wordt afgesloten met een aantal concrete praktijkvoorbeelden. Er komen tien horeca-ondernemers aan het woord, die het interieur van hun zaak op creatieve wijze hebben aangepast. Ook wordt bericht over het resultaat van deze aanpassingen. Jaarlijks geeft Heineken een boek uit voor en door horeca-ondernemers. Dit keer is het interieur van met name cafés onder de loep genomen. Oud-wielrenner Teun van Vliet, eigenaar van eetcafé De Pomp in Baarle Nassau, kreeg 19 juni het eerste exemplaar uitgereikt door Philip de Ridder (unit manager Horeca). De boeken uit deze serie zijn voor onze horeca-relaties via de vertegenwoordigers verkrijgbaar.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 9