liY GROEIT UIT ENT Vimbledon-kampioen was het hele lernooi ongenaakbaar op het gras an Den Bosch. Nadat hij in de halve nale de nummer twee van de vereld, Michael Chang 'onder het ras' had gestopt, was hij in de finale net 6-4 en 7-6 de baas over de Frans man Guillaume Raoux. Daarmee leek Crajicek helemaal klaar te zijn voor de trijd op Wimbledon, waar hij een veelt later moest proberen zijn titel iet succes te verdedigen. De winnaar erliet Den Bosch met de woorden "ik enk dat ik hier volgend jaar maar trug kom om mijn titel te verdedi- en". Een opmerking waarmee hij lijk gaf van zijn tevredenheid over iet verloop, maar zeker ook over de rganisatie van de Heineken Trophy, er helikopter liet hij zich vervolgens i allerijl over Het Kanaal vliegen om p tijd in London te zijn. Daar waar hij ls laatste winnaar, zoals de Wimble- i on-tradities voorschrijven, op maan- ag het belangrijkste toernooi ter wereld moest openen. Later in dit loernooi zou de jonge Brit Henman iem de pas naar de finale afsnijden, ok Haarhuis/Eltingh kenden een perfecte generale voor het toernooi op de All England Club, waar ze de twee de plaats zouden bereiken. Het heren- dubbel sloot de Heineken Trophy winnend af. In Den Bosch behaalden ze de 33e titel uit hun loopbaan. De Nederlanders versloegen in de finale de Amerikaan Kronemann en de Aus traliër McPherson. Ook in het vrou wentoernooi werd de organisatie op haar wenken bediend. Want met landgenote Miriam Oremans als fina- liste was ook dit onderdeel van de Hei neken Trophy ronduit geslaagd. De Roemeense Ruxandra Dragomir werd eerste. TEBinilSCLIBIIC Voorafgaand aan het toernooi werd een Heineken televisiecommercial ingezet om extra ruchtbaarheid te geven aan de Heineken Trophy. Bart Merkus: "Een commercial volledig in lijn met de rest van onze communica tie. Een commercial die op een heel opvallende en verrassende manier de Heineken-link legde naar het gras- toernooi op het Autotron." Ook de tennisster Mary Pierce droeg een steentje bij aan nog wat extra publici teit rondom de Heineken Trophy. De Frangaise gaf op de donderdag vooraf gaand aan het toernooi een tenniscli- nic op de markt van Den Bosch. Een clinic waarbij het aanwezige publiek, op een tijdelijk aangelegde kunstgras- baan, een gratis tennislesje kreeg van de flamboyante wereldtopper. "De opmerkelijke actie was voor een aan tal kranten en het NOS Sportjournaal reden genoeg om er uitgebreid aan dacht aan te besteden. Dat is natuur lijk mooi meegenomen", aldus Mer kus. Wat zijn de plannen voor volgend jaar? Bart hierover: "Het is voor ons natuurlijk een grote uitdaging om het succes in ieder geval te evenaren."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5