li Test inzetbaarheid medewerkers III li 1 26 Heineken Nederland gaat binnenkort de inzetbaarheid en opleid baarheid van de productiemedewerkers meten van Den Bosch en Zoeterwoude en van de unit DCS. In het vorige nummer van Vers van 't Vat hebben we bericht dat een principe-akkoord daarover is gesloten met de vakorganisaties. Later heeft u in een personeelsmededeling kunnen lezen wat de belangrijkste punten zijn uit het inmiddels getekende akkoord. Omdat het om een belangrijk onderwerp gaat, zullen we er in de komende nummers van Vers van 't Vat regelmatig op terugkomen. In dit artikel gaan we in op de redenen voor het meten van de inzetbaarheid. Iet 'Heineken-model'. Zo staat het plan van Heineken Nederland om de inzetbaarheid van haar mede werkers te meten inmiddels bekend. Je hoon het begrip bij het journaal en leest er regelmatig over in de krant. Maar waarom heeft Heineken dit plan eigenlijk bedacht? De laatste jaren worden steeds hogere eisen gesteld aan de medewerkers van de produc tie-units en DCS. Ze moeten steeds meer weten, kunnen en doen. Daar zijn diverse oorzaken voor. De concur rentie in de biermarkt is heftig. Daarbij gaat het goed met de export van ons bier. Maar dat betekent wel dat daar door uitbreiding van de productieca paciteit voor Expon noodzakelijk is. Er komen nieuwe lijnen en machines met nieuwe technieken en technolo gie. Ook worden steeds vaker bestaan de lijnen vervangen door moderne. Heineken brengt steeds meer verschil lende producten en productver pakkingen op de markt. De handel stelt steeds hogere eisen aan leveran ciers. Er is sprake van een toenemen de internationale concurrentie. En bovendien moet alles zo veel mogelijk kostenbewust en efficiënt, dus béter worden geproduceerd. Al die factoren spelen mee. Het leidt allemaal tot hogere eisen aan de inzetbaarheid van productiemedewerkers. UIMH Daarnaast is er het Mensen Maken Heineken-proces. Daarmee is Heine ken Nederland een vernieuwingspro ces ingegaan om de organisatie en haar medewerkers zo te ontwikkelen dat we flexibeler konden reageren op de eisen vanuit de markt en de omge ving. Door het MMH-proces kwamen er veranderingen in het werkproces. Taken en bevoegdheden werden zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Medewerkers die werken in taak- teams. Dat vraagt om een bredere inzetbaarheid. Je moet goed met elkaar kunnen samenwerken, over leggen en onderling kunnen commu niceren. En je krijgt er als team andere (regel)taken bij, die eerst door 'de staf' werden uitgevoerd. Er kwam in 1994 een sociale regeling MMH om de sociale en personele gevolgen van de organisatie-ontwikkeling zo goed mogelijk op te vangen. Uitgangspun ten hierbij: geen gedwongen ontsla gen en veel aandacht voor opleidin gen. Boventallige medewerkers wor den opgeleid en herplaatst. Dat laatste is inmiddels voor negentig procent gelukt. Een probleem daarbij is dat de ont wikkelingen op technisch en techno logisch gebied sneller zijn gegaan. Zelfs sneller dan was verwacht vooraf gaand aan het ingang zetten van het Mensen Maken Heinekenproces. En tegelijkertijd blijkt dat over het oplei dingsniveau en de opleidbaarheid van de medewerkers in die tijd te optimis tisch is gedacht. Daarom is nu de grote vraag: hoe is het eigenlijk precies met het niveau van onze medewerkers? Wat voor opleiding hebben ze en wat zouden ze eventueel voor opleidingen kunnen volgen? Wat hebben de men sen misschien nog meer in hun mars, deftig gezegd: wat is hun potentieel? Kunnen we hen zo opleiden dat we hen ook in de toekomst kunnen blij ven inzetten? Of moeten we een andere oplossing bedenken? Heineken vraagt zich dat natuurlijk niet zonder reden af. Uit een onder zoek onder andere brouwerijen, bin nen en buiten Nederland, blijkt dat onze arbeidsproductiviteit lager is dan die van die andere brouwerijen. Ook het opleidingsniveau binnen onze productievestigingen is lager dan het niveau van onze collega-brouwers. De productiviteit kun je alleen verhogen als het niveau van de medewerkers omhoog gaat. Daarom de metingen en de nodige daaropvolgende oplei dingstrajecten. Productiemedewer kers moeten nieuwe machines kun nen bedienen die ingewikkelder zijn dan de machines op de oudere colon nes. Dat vraagt om meer kennis, kun de en vaardigheden. Werk dat vroeger routinematig kon worden verricht, vraagt nu meer kennis. Het is een kwestie van zelf bedienen, beoordelen en bewaken en zelf storingen kunnen oplossen. Het gaat meer om inzicht in het hele proces, dan om bediening van een enkele machine. Daarvoor moet je een beter inzicht hebben in het hele productieproces. Inclusief de regelta- ken op het gebied van kwaliteit, logis tiek en personeel. Om dit zo zuiver en objectief mogelijk in kaart te brengen, is er voor gekozen om een test uit te laten voeren door een extern bureau. MARKTPOSITIE Wil Heineken Nederland vernieu wend bezig blijven, marktleider op de Nederlandse biermarkt blijven en de concurrentiepositie veiligstellen, dan moet er veel worden geïnvesteerd. In uitbreidingen, vernieuwingen, modernisering en automatisering én in verhoging van het niveau van de medewerkers. Want Heineken kan alleen maar al die zaken realiseren als de medewerkers meegroeien naar de toekomst.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 26