HEIIUEKE ACTIEF I WISSELWE w: i - 14 Het complete gezelschap van deelnemers aan het door Helneken ondersteunde Project Wissel- WerkKring WWK-deelnemer Jur Wenderick: "Westreven naar een win-win situatie voor zowel de onder nemer als voor laag opgeleide mensen. Nederland telt nog altijd veel werklozen. Met name de lager opgeleiden onder hen zitten in een lastig parket. Hoe langer werkloos, hoe moeilijker het is om nog aan de slag te komen. In veel gevallen is er geen blijvend werk voorhanden. De groep heeft goede ideeën, maar niet de mogelijkheid om deze in de praktijk te bren gen. Zo zijn er bijvoorbeeld regelmatig initiatieven om een eigen onderneming te starten, maar ontbreekt eenvoudigweg de kennis om iets dergelijks op de juiste manier aan te pakken. Heineken probeert, samen met een aantal andere bedrijven, om daarin via een actieve bijdrage verandering te brengen. Een van de pro jecten waarin Heineken deelneemt, is het Project WisselWerkKring (WWK). overheid doen in gezamenlijk overleg pogingen om in deze situatie verandering te brengen. Een van die initiatieven is het Project WisselWerk Kring, dat in 1994 in Rotterdam is opgestart. Heineken Nederlands Beheer neemt -zoals afgesproken tij dens de laatste CAO-onderhandelin- gen- deel in dit project, dat op een opvallende manier lager opgeleiden actief ondersteunt in hun pogingen om verder te komen. Binnen het Project WisselWerkKring worden hoger opgeleiden (HBO, uni versiteit) die zelf ook geen werk heb ben, getraind om aan het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) projectmatig ondersteuning te bieden aan het creë ren van werkgelegenheid. Het is een intensieve training. De inhoud van de training is er op toegespitst deelne mers meer kennis te verschaffen op het gebied van bedrijfskundige vraag stukken en de arbeidsmarkt. Maar ook coachings-vaardigheden en per soonlijke ontwikkeling komen aan de orde. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze hoog opgeleiden op projectmati ge basis MKB-ondernemers adviseren en ondersteunen bij groei- of start plannen. En dat dan met als uiteinde lijk doel bij deze ondernemingen extra werkgelegenheid te scheppen voor laaggeschoolden. DEELNEMERS De deelnemers aan WisselWerkKring Rotterdam hebben zeer verschillende achtergronden en opleidingen. Som migen hebben al jaren werkervaring, anderen komen net van school. Het is deze variëteit aan opleidingen, erva ringen en leeftijden die de groep deel nemers tot zo'n kleurrijk gezelschap maakt. Mensen die op basis van per soonlijke en gemeenschappelijke leer doelen in de opleidingsfase de instru menten krijgen aangereikt om indivi dueel of als projectgroep te kunnen optreden naar het MKB. Tijdens deze opleiding speelt samenwerking een belangrijke rol en wordt er intensief gekeken naar de wijze waarop afzon derlijke deelnemers toegevoegde waarde leveren aan de groep. CONTACTEN BELANGRIJK De projectleiders krijgen dus een goe de bagage mee om dit werk straks op een professionele wijze te kunnen doen, maar kennis en vaardigheden alleen zijn niet genoeg. Een goed net werk is minstens zo belangrijk. Bedrij ven die meedoen in dit werkgelegen heidsproject, waaronder Heineken, zitten in dit netwerk. Bij de advisering aan bedrijven kunnen projectleiders dus putten uit de grote kennis en erva ring van deze ondernemingen. Het netwerk is daarom een belangrijk middel om deze werkgelegenheids projecten tot een succes te maken. DE AANPAK Wat WisselWerkKring zo uniek maakt is de "menselijke" invalshoek van het initiatief. WisselWerkKring gaat namelijk uit van de visie dat ieder mens, met of zonder werk, een droom heeft over hoe hij zijn leven maat schappelijk gestalte wil geven. Volgens deze visie heeft ieder mens het vermo gen om deze droom ook daadwerke lijk te realiseren. WWK gaat ervan uit dat wanneer mensen hierin op profes sionele wijze worden ondersteund dit ook bedrijvigheid veroorzaakt. Deze bedrijvigheid leidt tot werk voor de deelnemers (projectleiders) en voor anderen, in de vorm van een baan bij voorbeeld zelfstandig ondernemer schap. Of, zoals een deelnemer zelf zegt: "We moeten de sterke kant van de mens gebruiken en zijn zwakke kant onder kennen. Zowel bij ons als groep als straks bij het ondersteunen van bedrij - ven, is dat de insteek. Het menselijke aspect is hoofdzaak." DE RESULTATEN WisselWerkKring is een uitdagend ini tiatief dat Heineken van harte onder steunt. In samenspraak met de ver antwoordelijke instanties, zoals de Stichting WisselWerkKring, is het pro ject nu volop gaande. Het project heeft al enkele klinkende resultaten behaald. Zo steunden projectleiders een onderneming bij de deponering van een merknaam wat uiteindelijk leidde tot plaatsing van een extra arbeidskracht. Voor een startend gara gebedrijf werd steun verleend bij het maken van een ondernemingsplan. Het bedrijf is kort daarna geopend. Ook een metaalbewerkingsbedrijf werd begeleid bij het opzetten van een kostenbeheersingssysteem waardoor faillissement kon worden voorko men. Hierdoor werden acht arbeids plaatsen zekergesteld. Een recycling bedrijf van autobanden maakte mede dankzij dit project kennis met nieuwe technische mogelijkheden voor de verwerking van autobanden. De mogelijkheden zijn uitgewerkt en een businessplan werd opgesteld. Dit resulteerde in de oprichting van een nieuwe fabriek waar plaats is voor cir ca veertig arbeidskrachten. Het zijn slechts enkele voorbeelden van projecten die met succes door WisselWerkKring werden uitgevoerd. Een formule die werkt en veel goeds belooft voor de toekomst. Heineken staat er dan ook pal achter.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 14