Heineken Nederland goes i i ill 11 :22 i 11 li hi Binnen Heineken Nederland wordt hard gewerkt aan de invoering van een zogenoemd 'Intranet'. Dit Intranet is te vergelijken met 'Internet', maar dan binnen de bedrijfsmu- ren. Ook hierbij gaat het om een computernetwerk, boordevol informatie, alleen is dit nieuws in ons geval slechts door Heineken-medewerkers via de pc op te vragen. Een reactie op een bericht verzenden is ook mogelijk, want Intranet is een interactief medium. Momenteel loopt er binnen In- en Externe Betrekkingen nog een proef met Intranet. Maar vanaf 1 januari 1998 kan volgens de huidige plannen elke afdeling van Heineken Nederland over Intranet beschikken. enk Visser en Lidewij Elverding van In- en Externe Betrekkingen zijn erg enthousiast als ze over 'Intra net' vertellen. Projectleider Henk Vis ser: "Als je ermee bezig gaat, word je vanzelf enthousiast. Het is bovendien een nieuw medium dat aansluit bij mijn eigen interessevelden: computer, vormgeving en kennis van de organi satie. En je begint met iets nieuws, dat ook bij veel andere bedrijven nog in de startblokken staat. We hebben een congres bezocht, waarbij we met col lega's van andere bedrijven over Intra net konden praten. Daarbij stuit je op vragen als: wie is verantwoordelijk voor het net? Hoe zorg je voor vol doende draagvlak binnen je organisa tie? Hoe is de samenwerking met andere afdelingen? Enzovoort. Het gaat bij Intranet niet alleen om het mooie plaatje, maar ook om de inhoud. Je moet dus meteen van te voren vaststellen wie waarvoor ver antwoordelijk is en wie voor welke informatie zorgt." "Het is een uitdagend project om aan te werken", vertelt stagiaire Lidewij Elverding. "Intranet stelt straks elke medewerker in staat zelf informatie op het net te zoeken die hij of zij voor het werk nodig heeft. Dat sluit goed aan bij de Mensen Maken Heineken- gedachte, de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen. Want door iedereen toegang te geven tot de meest uiteenlopende informatie, creëer je meer openheid in de organisatie. Geef je mensen ook het vertrouwen dat ze goed met die infor matie om kunnen gaan. Aan de ande re kant moet je er ook weer voor zor gen dat medewerkers met het nieuwe medium vertrouwd raken en ermee om kunnen gaan. Het is dan ook zaak dat die informatie zo aantrekkelijk en gebruikersvriendelijk mogelijk op het net wordt gezet. En daar zijn we in de pilot, die nu binnen In- en Externe Betrekkingen is gestart, mee bezig." EFTELiniC-STRATEGIE Ont Intranet zo aantrekkelijk mogelijk te maken, wordt er volgens Henk Vis ser gewerkt volgens de 'Efteling-stra- tegie'. "Die term heb ik op het congres gehoord, dus hij is niet van mij. Het houdt in dat je heel klein begint om de interesse van mensen te kweken, waarna je elke keer weer iets bij bouwt. Daardoor komen je klanten telkens terug. Zo is de Efteling groot geworden. Iedereen bezoekt nog het Sprookjesbos, maar blijft terugkomen om ook de andere attracties te zien. Datzelfde zal straks voor Intranet gel den. Als je twee maanden lang dezelf de pagina laat staan, en daar niets meer aan toevoegt, zul je binnen de kortste keren al je 'bezoekers' verlie zen." De opbouw van Intranet zal ook heel gebruikersvriendelijk zijn. "Als de plannen doorgaan is straks een com plete brouwerij op het net te bezoe ken", vertelt Henk. "Stel je voor: Je komt straks een hal binnen, net als hier, met een koffiecorner, een televi sie, info-zuil, een kiosk en liften. En al die herkenbare elementen bevatten informatie. Via de lift kun je naar andere afdelingen toe, of naar andere vestigingen van Heineken. Zo kun je ook informatie opvragen van andere afdelingen en vestigingen. In de kiosk vind je onze bladen, 'Vers van 't Vat' (elke maand in korte samenvatting), 'Leven in de Brouwerij', 'Brouwerij- nieuws'. De info-zuil moet in het jaar 2000 de mededelingenborden ver vangen. Dan zul je mededelingen alleen nog maar via Intranet kunnen lezen. In de koffiecorner kun je met andere medewerkers praten. En als je op de televisie klikt zie je wat in de nieuwste aflevering van Glashelder is te zien." Lidewij vult aan: "Mensen gaan als het ware op ontdekkingsreis, op zoek naar informatie die nodig is voor zijn of haar werkzaamheden." EIGEBI PAGIBIA'S Uiteraard maken Henk en Lidewij de pilot van In- en Externe Betrekkin gen, van waaruit straks het Intranet wordt opgebouwd, niet helemaal zelf. Lidewij: "We werken samen met medewerkers van de Dienst Informa tie Management, die het technische gedeelte voor hun rekening nemen. Samen met hen en enkele andere medewerkers van Heineken Neder land is een soort 'denktank' gemaakt, waarvan Henk de projectleider is voor het gedeelte In- en Externe Betrek kingen. DIM is verantwoordelijk voor het huidige Intranet, dat sommige medewerkers al op hun computer hebben staan. Dat is in feite de voorlo per van het definitieve Intranet. DIM Commercie en Distribution and Customers Services (DCS) hebben zich in dit vroege stadium al aangeslo ten. Zij beschikken al over een eigen 'site'. Deze pagina's worden vanaf sep tember geleidelijk opgenomen in het nieuwe Intranet. Ook andere afdelin gen krijgen dan een eigen site. DIM zal zich bezig gaan houden met de techni sche aspecten en het verdelen van de nieuwe computers over het bedrijf. Dat laatste is nodig om ervoor te zor gen dat elke medewerker Intranet ook kan ontvangen. Daar waar geen pc's staan, zoals bijvoorbeeld op

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 22