Sinds woensdag 4 juni is de nieuwe huisvesting van Heineken Export op de 6e tot en met delOe verdieping van het
Schiphol WTC-gebouw officieel in gebruik. Alle Export-afdelingen zijn nu onder één dak verzameld. Hiermee komt een
einde aan de Export-kantoren ETA Rotterdam Crooswijksesingel (R/Cr) en Amsterdam Weteringschans (A'Scha). Het
WTC-pand past volgens de mensen van Export perfect bij de uitstraling en dynamiek van de wereld van Heineken
Export.
wijksesingel en bouwden een emotio
nele band op met het markante kan
toorpand van de voormalige Rotter
damse Heineken Brouwerij. Boven
dien verandert voor een groot deel
van de 'Rotterdammers' de woon-
werksituatie. Als je bijvoorbeeld
woont op een van de Zuidhollandse
eilanden, is de Crooswijksesingel
redelijk goed bereikbaar. Schiphol ligt
een stuk verder weg en bijvoorbeeld
het fileprobleem op de A4 speelt
ineens een rol. Ook voor de 'Amster
dammers' die boven het Noordzeeka
naal wonen geldt een toename van de
reistijd. Heineken heeft deze gevolgen
onderkend, heeft de overgang voor de
medewerkers zo goed mogelijk bege
leid en zal dat ook de komende
De officiële opening door de heer Vuursteen
r zijn verschillende redenen voor
het centraliseren van alle Export
afdelingen. Een vergroting van de effi
ciency is een van de belangrijkste. Als
je iedereen centraal bijeen hebt, biedt
dat organisatorisch voordelen. Heine
ken Export voorziet hierdoor een goe
de synergie: de toekomstige groei
(jaarlijks tot nu toe gemiddeld 10 pro
cent) van de export van onze bieren
kan zo beter worden opvangen. Maar
ook de beslissing om het kantoorpand
aan de Crooswijksesingel te verkopen
is een aanleiding geweest. De in R/Cr
gevestigde afdelingen van Horeca
worden namelijk als gevolg van het
Mensen Maken Heineken-proces
elders gehuisvest. Dat kon niet aan de
Crooswijksesingel, bijvoorbeeld om
logistieke redenen. Overigens ver
huist het Rotterdamse Horeca-perso-
neel naar verwachting pas volgend
jaar naar nieuwe Horeca-units in de
regio. Export na de verhuizing van de
Horeca-collega's als geheel vestigen
aan de Crooswijksesingel bleek geen
optie, vanwege de te hoge kosten voor
een dan noodzakelijke verbouwing.
Bovendien is de ligging ten opzichte
van Schiphol niet voldoende gunstig.
GROTE OVERGANG
Met name voor de medewerkers die
vanuit Rotterdam naar 'S/WTC' ver
huizen, is het een grote overgang.
Velen werkten al jaren aan de Croos-
Directeur Export Van der Minne