Zijn vrouw Wendy Lucassen over de
lokale bevolking: "De mensen zijn er
heel vriendelijk en behulpzaam. Het is
dat je weet dat het Chinezen zijn,
anders zou je ze aanzien voor Indone
siërs. Daar lijken ze qua uiterlijk meer
op. Ik ga regelmatig naar de markt of
winkelen met Chinese vrouwen. Je
maakt wel eens mee dat mensen die je
tegenkomt aan je haren willen voe
len. Je valt als Europese natuurlijk
gewoon op tussen de lokale bevol
king. Ik heb gelukkig geen nare erva
ringen opgedaan." Beiden vertellen
Ronald met Jason Larkin, die tijdelijk uit Nieuw Zeeland is overgekomen voor de opstart
Ronald en Jack Heh, packaging supervisor
dat het eiland Hainan redelijk schoon
is: "De straten worden er vaak ge
veegd. Toch blijft het een eiland. Erg
veel winkels heb je er niet en er is ook
niet veel keuze in luxe artikelen.
Shanghai daarentegen staat welis
waar bekend als een vieze stad, maar
heeft veel grote winkels. Je kunt er de
prachtigste dingen kopen. Kunst bij
voorbeeld. Dat vind je op Hainan niet."
WIET LUXE
"Het eiland kent geen expat-gemeen-
schap, geen Nederlandse of westerse
club zoals je in
andere landen
wel aantreft.
Naast de drie
Nederlanders
zijn er wat ex-
pats uit Sin
gapore, Taiwan
en Amerika.
We hebben vrij
veel contacten
met Chinezen.
Bijvoorbeeld
uit het appar
tementen
complex waar
in we wonen.
De behuizing?
Die is redelijk.
Het apparte
ment is niet
groot. Als je
gasten uitno
digt zit het al
snel vol. Het is
niet het luxe
expat-leven,
dat veel men
sen zullen ken
nen. We heb
ben geen kok
of huishoud
ster, we doen
alles zelf. Maar daar hebben we geen
problemen mee. In onze vrije tijd vol
gen we gezamenlijk Kungfu lessen en
we tennissen."
"Wat voor auto we rijden? Een zoge
noemde 'Bejing Jeep', een in China
geassembleerde Jeep Cherokee en
daardoor helaas zonder stuurbekrach
tiging. Maar het is verder een prakti
sche auto. Je zit in zo'n wagen soms
letterlijk hoog en droog. Voor een tro
pisch eiland regent het er best veel. Bij
hevige regenval kan het water
behoorlijk hoog in de straten staan.
Dan kun je bij een gewone personen
wagen de deur niet eens opendoen.
Bij onze jeep zitten de deuren een stuk
hoger en dat is dan zeer praktisch.
Bovendien is het natuurlijk een prima
auto om op een terrein te rijden waar,
zoals in het geval van de Hainan brou
werij, wordt gebouwd."
OOK AM5TEL
Tot 1 februari werd al het Anchor en
Tiger bier op het eiland geleverd van
uit Singapore. Dat is dus nu verleden
tijd. Sinds 17 februari draait de nieu
we brouwerij zes dagen per week op
volle toeren. Naast genoemde merken
wordt er sinds kort ook Amstel lokaal
gebrouwen. "Dat betekent dat er in
korte tijd de nodige aanpassingen in
het productieproces nodig waren. Het
is namelijk qua concept een vrij een
voudige brouwerij, die oorspronkelijk
is ontworpen voor één type product.
Momenteel produceren we drie pro
ducten. Naast Tiger en Anchor ook
Amstel Bier", besluit Ronald.
gementteam: "Ik ben een van de zes
Nederlanders daar. Er werken onge
veer een paar honderd mensen bij de
brouwerij. Velen zijn afkomstig van
het eiland. De operators zijn allemaal
zelfopgeleide, veelal jonge mensen die
de schoolbanken net hebben verlaten.
Zo'n negentig procent van de leiding
gevenden, de supervisors, zijn univer-
itair geschoolde Chinezen. Die zijn
door Asia Pacific Breweries aange
trokken via werving in geheel China.
Een aantal van hen is in Nederland
geweest voor intensieve, langdurige
opleiding."