Zijn vrouw Wendy Lucassen over de lokale bevolking: "De mensen zijn er heel vriendelijk en behulpzaam. Het is dat je weet dat het Chinezen zijn, anders zou je ze aanzien voor Indone siërs. Daar lijken ze qua uiterlijk meer op. Ik ga regelmatig naar de markt of winkelen met Chinese vrouwen. Je maakt wel eens mee dat mensen die je tegenkomt aan je haren willen voe len. Je valt als Europese natuurlijk gewoon op tussen de lokale bevol king. Ik heb gelukkig geen nare erva ringen opgedaan." Beiden vertellen Ronald met Jason Larkin, die tijdelijk uit Nieuw Zeeland is overgekomen voor de opstart Ronald en Jack Heh, packaging supervisor dat het eiland Hainan redelijk schoon is: "De straten worden er vaak ge veegd. Toch blijft het een eiland. Erg veel winkels heb je er niet en er is ook niet veel keuze in luxe artikelen. Shanghai daarentegen staat welis waar bekend als een vieze stad, maar heeft veel grote winkels. Je kunt er de prachtigste dingen kopen. Kunst bij voorbeeld. Dat vind je op Hainan niet." WIET LUXE "Het eiland kent geen expat-gemeen- schap, geen Nederlandse of westerse club zoals je in andere landen wel aantreft. Naast de drie Nederlanders zijn er wat ex- pats uit Sin gapore, Taiwan en Amerika. We hebben vrij veel contacten met Chinezen. Bijvoorbeeld uit het appar tementen complex waar in we wonen. De behuizing? Die is redelijk. Het apparte ment is niet groot. Als je gasten uitno digt zit het al snel vol. Het is niet het luxe expat-leven, dat veel men sen zullen ken nen. We heb ben geen kok of huishoud ster, we doen alles zelf. Maar daar hebben we geen problemen mee. In onze vrije tijd vol gen we gezamenlijk Kungfu lessen en we tennissen." "Wat voor auto we rijden? Een zoge noemde 'Bejing Jeep', een in China geassembleerde Jeep Cherokee en daardoor helaas zonder stuurbekrach tiging. Maar het is verder een prakti sche auto. Je zit in zo'n wagen soms letterlijk hoog en droog. Voor een tro pisch eiland regent het er best veel. Bij hevige regenval kan het water behoorlijk hoog in de straten staan. Dan kun je bij een gewone personen wagen de deur niet eens opendoen. Bij onze jeep zitten de deuren een stuk hoger en dat is dan zeer praktisch. Bovendien is het natuurlijk een prima auto om op een terrein te rijden waar, zoals in het geval van de Hainan brou werij, wordt gebouwd." OOK AM5TEL Tot 1 februari werd al het Anchor en Tiger bier op het eiland geleverd van uit Singapore. Dat is dus nu verleden tijd. Sinds 17 februari draait de nieu we brouwerij zes dagen per week op volle toeren. Naast genoemde merken wordt er sinds kort ook Amstel lokaal gebrouwen. "Dat betekent dat er in korte tijd de nodige aanpassingen in het productieproces nodig waren. Het is namelijk qua concept een vrij een voudige brouwerij, die oorspronkelijk is ontworpen voor één type product. Momenteel produceren we drie pro ducten. Naast Tiger en Anchor ook Amstel Bier", besluit Ronald. gementteam: "Ik ben een van de zes Nederlanders daar. Er werken onge veer een paar honderd mensen bij de brouwerij. Velen zijn afkomstig van het eiland. De operators zijn allemaal zelfopgeleide, veelal jonge mensen die de schoolbanken net hebben verlaten. Zo'n negentig procent van de leiding gevenden, de supervisors, zijn univer- itair geschoolde Chinezen. Die zijn door Asia Pacific Breweries aange trokken via werving in geheel China. Een aantal van hen is in Nederland geweest voor intensieve, langdurige opleiding."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5