Openheid onderdeel lerende organisatie Openheid. Dat is binnen Heineken Nederland het centrale thema voor 1997. Een thema dat vrij markant naar voren kwam 'ijdens de Nieuwjaarsspeech en dat inmiddels ook is terug te vinden in de campagne rond 'informatiebeveiliging' en in diverse andere speeches die onlangs binnen de onderneming zijn gehouden. In dit artikel willen we nader ingaan op het onderwerp 'openheid'. Want hoe 'open zijn we of willen we eigenlijk zijn'? Openheid, het woord zegt het al, houdt een 'open' opstelling naar elkaar in. Je bent duidelijk, draait niet om de zaken heen. Je laat weten wat je van elkaar verwacht, om misver standen, teleurstellingen en afbrokke ling van kwaliteit te voorkomen. Openheid laat geen ruimte voor schroom, politiekjes of voor oneerlijke bedoelingen. Het berust op vertrou wen, op respect voor elkaar en voor eikaars positieve instelling. Openheid geldt zowel in de verhouding onder neming-klant-leverander als in de gesprekken met collega's. Voor de één betekent 'openheid' werken in een omgeving waar je kunt zeggen wat je opje hart hebt, zowel tegen collega's als tegen de baas. Voor de ander betekent het de wijze waar op hij/zij wordt geïnfor meerd om zijn/haar werk naar behoren te kunnen doen. Maar openheid betekent ook dat je als orga nisatie de eigen medewerkers en de buitenwereld op een heldere en ondubbelzinnige wijze informeert en openstaat voor de dialoog. Volgens algemeen directeur R.V. Stro bos van Heineken Nederland zal zo'n houding van openheid onze organisa tie kwalitatief op een hoger plan bren gen. "Het zal de organisatie van alle dag wezenlijk veranderen. Soms zelfs zonder dat we het zelf meteen in de gaten hebben. Hierin ligt een belang rijke missie voor ons als management, als bedrijf, en tevens één van onze grote uitdagingen voor de nabije toe komst. Openheid zal in hoge mate onze stijl bepalen. Onze interne en externe omgeving zullen ons erop beoordelen." LERENDE ORGANISATIE Openheid past volgens Strobos bij een lerende organisatie. "We zijn een onderneming in beweging en zo'n veranderende organisatie zal steeds zoeken naar de hoekstenen, uitgangs punten van haar bestaan. Daarbij moet ons bedrijf een gevoelig oor heb ben en houden naar de omgeving, zoals bijvoorbeeld aandeelhouders, afnemers en eigen medewerkers!. Laten we vooral ook aandacht geven aan een goede, tweezijdige communi catie met allen om ons heen. Een goe de communicatie moet de bloed stroom vormen van al ons handelen!" Wat betekent dit nu in de praktijk? De heer Strobos: "Openheid maakt ons als mensen en als organisatie geloof waardig. In de praktijk betekent dit dat we openheid geven over zaken die we goed doen en waar we trots op zijn. Maar het betekent ook dat we open zijn over zaken die we minder goed hebben gedaan. Van onze fouten kunnen we leren en het de volgende keer beter doen. Openheid is dus een voorwaarde voor vooruitgang. Het zet ons in beweging en beweging is voor uitgang." "Het is de verantwoordelijkheid van het Management team open te com municeren over het beleid van Heine ken Nederland en de koers die wij wil len varen. Want met een duidelijk beleid en een heldere koers kunt u op een effectieve en resultaatgerichte wijze uw werk doen. Van iedere medewerker wordt daarbij bovendien een positief kritische houding ver wacht. Het is ieders verantwoordelijk heid zich kritisch op te stellen en ant woorden te eisen op zaken die hij/zij niet begrijpt. Alleen zo kan er een open communicatie ontstaan." INFORMATIEBEVEILIGING Maar 'openheid' brengt ook voor zichtigheid met zich mee. De heer Strobos: "Openheid is goed als we ons voortdurend bewust zijn van onze positie ten opzichte van alle andere partijen op de markt. Onze informatie is immers concurrentiegevoelig!" Vandaar dat in dit zelfde themajaar over 'openheid' de campagne 'Infor matiebeveiliging' van start is gegaan. Onder de 'slogan' informatie bewaak je het beste met gezond verstand' is een aantal sheets gemaakt, waarop in het kort tips staan voor informatiebe veiliging. Op die sheets staan tekenin gen van de bekende illustrator Peter van Straaten waarin situaties zijn ver beeld waarin je beter niet 'open kunt zijn'. Er zijn er inmiddels zes versche nen over het omgaan met vertrouwe lijke informatie met naast een inlei ding onderwerpen als 'wat op het bureau ligt, hoort niet op straat', 'bezoekers zijn geen zwervers', 'geef de verrassing niet weg', 'niet rondtoe- teren, geen gekonkel', en: 'voorzichtig met informatie 'ja', overdrijven 'nee'. Medewerkers worden daarin opge roepen geen vertrouwelijke informa tie te laten slingeren op pc's, bureaus of in de brouwerij zelf. Dit alles met een beroep op het gezonde verstand. "Dat wil niet zeggen dat wij overdre ven achterdochtig of geheimzinnig moeten doen. Voor je collega's hoefje niet opeens alles te verbergen. Maar met gewoon gezond verstand begrijp je dat er ook wel eens anderen in het bedrijf aanwezig zijn. Gasten. Mensen die erop mogen rekenen dat ze door Heineken beleefd en professioneel worden ontvangen. Maar die niet zomaar van alles over het bedrijf hoe ven te weten. Laat daarom geen docu menten op het scherm van de compu ter staan als je zelf niet aanwezig bent. Maak gebruik van een wachtwoord en verander dat van tijd tot tijd. Doe je kamerdeur op slot als je in vergade ring bent. Berg aan het einde van de dag documenten op in afsluitbare laden of kasten en laat gasten niet zonder begeleiding door het gebouw zwerven. Dat hoort niet. En dat is eigenlijk ook onbeleefd", aldus de algemene tendens van de informatie bladen. Maar dit gedrag neemt niets weg van de openheid waarmee we elkaar als medewerkers tegemoet tre den. VOORWAARDEN Kortom, Heineken Nederland acht 'openheid' een voorwaarde voor een goed functionerende onderneming. Openheid, die zowel intern als extern is gericht. De heer Strobos: "Een wer kelijk open organisatie eist dat wij dicht bij onze medewerkers en dicht bij onze klanten staan. We zullen daarom de komende jaren actiever gaan vertellen waar wij als organisatie voor staan en wat wij kunnen. Of dat nu om producten gaat, ons werk op milieugebied of om onze innovatieve kracht en technologische knowhow. We zullen daardoor kwetsbaarder worden. Dat is een aanvaardbaar risi co. We zullen open moeten staan voor al degenen die onze activiteiten ter discussie stellen. We zullen moeten leren om daar op een effectievere manier mee om te gaan. Ons niet te verbergen, maar met kennis van zaken te reageren. Tegelijkertijd zullen we dus met gezond verstand met con currentiegevoelige informatie om moeten gaan. Ik wens alle medewer kers daar veel succes mee."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 15