Verkopen bier in Europa Verkopen van bier onder 1996 onder toezicht van toezicht van Heineken Heineken gebrouwen, per gebrouwen in miljoenen land in miljoenen hectoliters hectoliters Nederland 5.766 Overig Europa 14.231 Westelijk Halfrond 827 I Afrika 5.755 Azië Pacific 5.103 Frankrijk 8,3 Nederland 6,7 J Spanje 4,2 I Griekenland 3.4 I Ver. Koninkrijk 3,0 Polen i,7 Geografische verdeling personeel in aantallen Bulgarije 0,8 Ierland 0.8 Zwitserland 0,7 Hongarije 0,5 I Slowakije 0,5 1 Overige landen 0,5 70,7 1996 995 994 1993 1992 1991 990 1989 1987 de biermerk ter wereld en is in ruim 90 landen verkrijgbaar. PERSOHEEL Het gemiddeld aantal personeelsleden is in 1996 gestegen van 27.379 naar 31.682. Deze toename was voorna melijk het gevolg van het overnemen van de Fischer Groep, Groupe Saint- Arnould, Birra Moretti, Zlaty Bazant en een aantal drankengroothandels in Europa. De toename overtrof de daling door herstructureringen. Het personeelsbeleid van Heineken wordt voor een belangrijk deel decentraal bépaald. Ieder land waarin Heineken opereert, heeft een eigen specifieke arbeidsmarkt en wetgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden. De werkmaatschappijen ontwikkelen daarom een personeelsbeleid dat is toegesneden op de lokale omstandig heden. (Het personeelsbeleid en soci aal beleid van Heineken Nederlands Beheer B.V. worden uiteengezet in het Sociaal Jaarverslag 1996, dat vol gende maand verschijnt -red.) Het personeelsbeleid dat vanuit Hei neken N.V. wordt gevoerd, is aanvul lend op het lokale beleid. Het richt zich met name op de internationale management development- en trai ningsaspecten. Zo werd er in 1996 opnieuw een groot aantal algemene managementcursussen verzorgd, waaraan managers uit 34 landen deel namen. Naast deze algemene trainin gen werd veel aandacht besteed aan de professionalisering en overdracht van kennis op het gebied van marke ting en verkoop door middel van cur sussen, workshops en seminars. Van oudsher is het op peil houden en ver groten van kennis en ervaring op technisch en technologisch gebied een speerpunt. Dit met als doel om wereldwijd hoogwaardige producten van constante kwaliteit te kunnen leveren. In het verslagjaar werd voor de tweede maal de Heineken Interna tional Business Course georganiseerd voor pas afgestudeerden van universi teiten van zes Europese landen (zie ook de vorige Vers van 't Vat, -red.). Heineken wil zich door dit inititatief profileren als internationale werkge ver die jonge talentvolle medewerkers een aantrekkelijke internationale car rière kan bieden. Met name buiten Nederland is een dergelijke profilering noodzakelijk, omdat op die manier een verdere internationalisering van het Heineken management kan wor den bewerkstelligd. VOORUITZICHTEBI Heineken verwacht dat ook in de toe komst de bierconsumptie in Azië en Zuid-Amerika een voortgaande, zij het enigszins afnemende groei zal ver tonen. De biermarkten in Europa en Noord-Amerika zullen nagenoeg sta biel blijven. In die stabiele markten zal het belang van het premiumsegment (waarin Heineken bier zich bevindt) verder toenemen. De afzet van goed kopere bieren zal eveneens toene men. De ontwikkelingen in de distributie (verschuiving van verkopen in horeca naar thuisverbruik en concentratie in de detailhandel), en de internationali satie van de bierindustrie leiden tot een verscherping van de concurrentie. Dat gaat gepaard met een druk op de marges van de standaardbieren zoals Amstel. De goede positie en de sterke merken van de onderneming Heineken maken het mogelijk haar plaats in de bestaande markten te handhaven of verder te versterken. Ook kan zodoende de aanwezigheid in de groeimarkten verder worden uitge bouwd. De Raad van Bestuur kan momenteel nog geen voorspellingen doen over winst in 1997: "Een voor spelling ten aanzien van de omvang van de voor 1997 verwachte winst groei is nog niet mogelijk. Er zijn tal van onvoorspelbare externe factoren die het resultaat op korte termijn gun stig of ongunstig kunnen beïnvloe den. Hierbij kunnen worden genoemd de fluctuaties van valuta's, accijnsverhogingen of andere over heidsmaatregelen, politieke onrust, economische ontwikkelingen en weersomstandigheden. Positief zijn de verwachte stijging van de export en de prijsdaling van grondstoffen en ver pakkingsmaterialen. Van de huidige waardestijging van de Amerikaanse dollar profiteert Heineken slechts in geringe mate, aangezien het beleid erop is gericht de verwachte geld stroom in dollars geruime tijd van tevoren in te dekken teneinde de mar ge te beschermen tegen koersschom melingen", aldus de Raad van Bestuur in een vooruitblik op 1997.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 9