Uitbouwen positie op wereldbiermarkt Bierconsumptie per hoofd in Europa in liters in 1995 Bestuur van Heineken N.V. gaat in het Financieel Jaarverslag van 1996 in op alle aspecten die hebben geleid tot een opnieuw winstgevend jaar. Op deze pagina's een samenvatting van dat verslag. Een exemplaar van het medio april verschenen Finan cieel Jaarverslag kunt u afhalen bij de Heineken-receptiebalies of opvragen bij Bureau Consumenten Service (071-5457406). De strategie van Heineken is erop gericht de vooraanstaande positie als meest internationaal opererende onderneming op de mondiale bier markt te versterken en verder uit te bouwen. Een belangrijke pijler is het merkenbeleid waarin het merk Hei neken centraal staat. Daarnaast zijn van belang onze andere concernmer- ken Amstel en Murphy's. Het assorti ment wordt gecompleteerd door een scala van nationale en regionale mer ken. Door het aanbieden van een breed pakket kwalitatief hoogwaardi ge bieren kunnen wij inspelen op de wensen van de con sumenten", aldus de Raad van Bestuur. Bij de markt bewerking, zo geeft de Raad aan, richt Heine ken zich pri mair op ver sterking van onze positie in het premi um-segment. Dit beleid biedt goede mogelijkheden, omdat de belangstel ling voor premiumbier wereldwijd toeneemt. Dat geldt ook in de meer verzadigde markten. Bovendien kun nen er betere (winst)marges worden gerealiseerd. Dat neemt niet weg dat Heineken de kosten nauwlettend in de gaten blijft houden. De toenemen de internationale concurrentie en een zekere verzadiging in sommige regio's, zoals Europa, maken kostenbeheer sing erg belangrijk. OVERNAMES Overnames en het verwerven van belangen zijn een andere manier om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden en de marktpositie uit te bou wen. "Dankzij een gericht acquisitie beleid slaagden wij erin, onze positie aanzienlijk te versterken, vooral in Europa, schrijft de Raad van Bestuur. In Frankrijk verwierf Heineken de Fischer Groep en haar dochteronder neming Société Adelshoffen, alsmede een belang van 66% in de Groupe Saint-Axnould. Fischer en Adelshof fen hebben gezamenlijk een jaarpro ductie van 2 miljoen hectoliter bier en zijn gevestigd in de Elzas. Saint- Arnould produceert jaarlijks 1,5 mil joen hectoliter bier en is gevestigd in Noord-Frankrijk. Deze onderneming ontplooit tevens wijnactiviteiten. Ver der werd in Frankrijk een aantal dran kenhandels overgenomen. Door de acquisities in zowel de brouwerij- als de distributiesector, heeft Heineken de tweede positie op de belangrijke Fran se markt versterkt. In Italië is Heineken Italia door de ver werving van Birra Moretti marktlei der geworden. Birra Moretti beschikt over drie brouwerijen met een totale productiecapaciteit van 1,5 miljoen hectoliter bier. Naast de brouwactivi- teiten exploiteert de onderneming een kleine groothandelsorganisatie. "Naast deze grotere acquisities hebben wij in het verslagjaar onze belangen in een aantal Afrikaanse brouwerijen vergroot. Onder meer in Zaïre, Sierra Leone, Ghana en op lie de la Réu- nion." VERKOOP HEINEKEN De verkoop van Heineken bier steeg van 17,1 miljoen hectoliter (1995) tot 17,9 miljoen hectoliter. De afzet steeg vooral in de Verenigde Staten en Azië. Heineken wordt in '5° b'JaliatH 11111111 I Slowakije 87.7 Nederland 85,8 I Hongarije 77,5 I Spanje 66,6 Zwitserland 62.7 I Polen 39,2 Nettowinst exclusief buitengewoon residu in miljoenen guldens. ruim 170 landen verkocht en is daar mee qua verkrijgbaarheid uniek in de wereld. Er werd opnieuw veel geïn vesteerd in versterking van de kracht van het Heineken-merk. In diverse landen werden nieuwe reclamecam pagnes ontwikkeld. Daarnaast wer den de sponsoractiviteiten intensiever opgepakt, met de nadruk op tennis- evenementen zoals het internationale Davis Cuptoernooi voor landenteams. De verkopen van Amstel bier hebben zich in 1996 op hetzelfde niveau gehandhaafd. Er werd wereldwijd opnieuw een totale afzet van 6,9 mil joen hectoliter Amstel gerealiseerd. Verkoopstijgingen werden geboekt in Frankrijk, Hongarije en Afrika. In Nederland en Griekenland, de belang rijkste afzetmarkten voor Amstel, daalde de verkoop. De Griekse afzet verminderde vanwege een daling van de bierconsumptie. In Nederland was de daling mede een gevolg van de ver dere vermindering van het gebruik van alcoholvrij bier, hetgeen een negatief effect had op de verkopen van Amstel Malt. Amstel is nu het vijf-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 8