HOOFDDORP WINT MARKET I niG AWARD 1996 nijn vriendin toen ik voor mijn werk n Amerika was. Zij woont nu sinds /es maanden ook in Amsterdam. Voor ïaar was het moeilijker om zich aan te /assen want het verschil tussen Ame rika en Nederland is vanzelfsprekend eel groter. Zij vond alles hier klein, >ud en rustig vergeleken bij het grote, nieuwe en drukke New York." rind april treden Olivier en zijn Ame rikaanse vriendin in het huwelijk. Zelfs de bruiloft van Olivier is een nternationale gebeurtenis want zij gaan eind april in Parijs trouwen vaarna ze in Nederland blijven wonen. UITPAGIHGEIM De eerste uitdaging in Nederland was /oor mij de taal. Eigenlijk moet ik zeg den: de talen. Ik moest Nederlands eren en voor mijn werk mijn Engels erbeteren. En omdat iedereen zo ,oed Engels spreekt en er veel buiten landers in Amsterdam zijn, kan je de Nederlandse taal niet zo veel oefenen, vlaar het gaat al steeds beter. De twee- fe uitdaging was de Nederlandse manier van zakendoen. Daar moet ik nog steeds aan wennen. Tijdens een lespreking wordt hier net zo lang gediscussieerd totdat iedereen het rmee eens is. Er is veel overleg en dat .ost veel tijd. In Frankrijk hakt de baas veel eerder de knoop door", aldus Oli vier. MTERBIATIOIM ALISERIBIC Olivier: "Wij zitten hier bij Corporate in een unieke positie; in het centrum van alle internationale activiteiten. Je werkt voor de hele wereld en dat merk je elke dag weer. Daarbij lopen we wel een risico, omdat je hier in Amsterdam vrij ver van de markt af rit. De Opco's bevinden zich veel dich- er bij de markt. Om dit risico te voor- omen, heeft Heineken enkele oplos ingen. Bijvoorbeeld het aanstellen an internationale medewerkers met rvaring bij een Opco. Een andere iplossing houdt in dat Heineken- nedewerkers nieuwsgierig en flexibel noeten blijven en vooral goed moe- en kunnen luisteren. Zoals mijn baas Frazer Thompson altijd zegt: "Je hebt wee ogen, twee oren en een mond. Gebruik ze ook in die verhoudingen." 'Het is voor ons team dan ook een uit daging om bewust te zijn van de druk van de markt. Alleen zo blijven we betrokken. "Together we can build the world most valuable brand", dat is de missie voor het merk en daar streven we dus naar", besluit Olivier Frady. Het is muisstil in 't Koelschip te Amsterdam. Alleen de nummers één en twee van de in totaal negen genomineerde horecaverkoopteams zijn nog niet bekend gemaakt. Philip de Ridder, Unit manager Horeca, houdt de spanning er nog even in. Een ellenlange opsomming over de fantastische prestaties van het winnende team valt het publiek ten deel en veroorzaakt een onrustige 'schiet-nu-eens-op'-stem- ming. De heer De Ridder lijkt zich er niets van aan te trekken en gaat nog even door. Plotseling hakt hij echter de knoop door: "De winnaar van de Marketing Award 1996 is... het horeca-verkoopteam van de Unit Hoofddorp!" Een luid gejuich van het winnende team stijgt op terwijl een denderend applaus de ruimte vult. De teamleden van Hoofddorp worden bedolven onder de felicitaties en schouderklop jes. De teamleden hebben naast de felbegeerde Award ook een reis naar Ierland in de wacht gesleept. Toen de prijs, annex bestemming, eerder op de avond officieel bekend werd gemaakt, was dat voor veel van de aanwezi gen een grote verrassing en misschien ook wel een beetje een teleurstelling. Het had er tot op dat moment namelijk alle schijn van gehad dat de bestemming ergens in het Verre Oosten moest worden gezocht. Dit kwam doordat alle gasten bij binnenkomst werden verwelkomd door een groepje Azia- tisch-ogende toeristen. De blijdschap van het team van Bert Bouman is desondanks groot. Net zo groot als de teleurstelling bij het team van Rotter dam dat tweede is geworden. "Maar goed, volgend jaar beter zullen we maar zeggen." Geen van de verliezers lijkt met zijn ziel onder de arm te lopen. De gespannen sfeer van de eer ste uren, die bij tijd en wijle niet onder deed voor de Amerikaanse Oscar-uit reikingen, is veranderd in een relaxte feeststemming. HEROÏSCH GEVECHT Niet lang na de officiële plichtplegin gen begint de rechtstreekse uitzen ding op grootbeeld van de Cham pions League wedstrijd Atletico Madrid-Ajax. Terwijl de genodigden zich tegoed doen aan het lekkere eten ontspint zich in Madrid, geheel in lijn met de rest van de avond, een he roïsch gevecht. De prestaties van Ajax lijken de toeschouwers niet onbe roerd te laten. Geschreeuw, gejuich en gevloek volgen elkaar in hoog tempo op terwijl de wedstrijd op een De Marketing Award is in 1994 in het leven geroepen om de horeca-verkooporganisa- tie te motiveren voor een meer 'marketing- en merkgerichte' marktbewerking. Van de in de horeca opererende teams werd gevraagd een plan van aanpak op te stellen voor het jaar 1996. Gedurende het jaar moest per kwartaal een rapport bij de jury worden ingeleverd met de plannen en vooral met de behaalde resulta ten, Hierbij werden criteria gesteld als binnen- reclame, evenementen, promotiebeleid, ron- deboek activiteiten en het 2-merken beleid. De jury nomineerde 9 teams die werden uitgeno digd aanwezig te zijn bij de bruisende Award- uitreiking. Deze teams werden vooraf in de gelegenheid gesteld zich, met hulp van de medewerkers van de Audiovisuele Dienst, te profileren in een videoclip waarin de behaalde doelen kleurrijk en soms humoristischsch werden toegelicht. verlenging lijkt af te stevenen. Nie mand lijkt rouwig om deze verplichte voortzetting van de avond. Wanneer Ajax na 120 minuten top-spektakel ook nog eens als winnaar uit de bus komt, is de avond helemaal compleet. Na afloop drinkt iedereen nog een lek ker glas bier of fris om vervolgens huiswaarts te keren. "We'll be back", zegt een van de vertegenwoordigers, die waarschijnlijk naast de prijzen heeft gegrepen, wanneer hij het pand verlaat. We zullen zien....

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5