"Ik voel me hier echt welkom" Olivier groeide op in Parijs en ging na zijn middelbare school stude ren aan de 'European Business School'. Binnen het Europese net werk van deze school studeerde hij in Frankrijk, Duitsland en Engeland. In deze tijd ontstond bij Olivier het idee om later in het buitenland te gaan werken. Na de vier jaar durende studie begon Olivier zijn carrière als junior brand manager bij een was middelenfabrikant in Parijs. Olivier hierover: "Het was een ontzettend leerzame functie. De wasmiddelen branche heeft namelijk veel concur rentie waardoor het marketing-aspect een extra dimensie krijgt. Na een tijdje wilde ik graag andere producten en markten leren kennen. Daarom sollici teerde ik na ruim twee jaar bij Heine- ken en in december 1990 begon ik als De Fransman Olivier Frady (31) werkt sinds twee jaar als international brand manager bij Heineken in Amsterdam. Hij voelde zich vanaf het begin eigenlijk al meteen thuis in zijn woon- en werkplaats Amsterdam. "Maar het blijft natuurlijk een kwestie van aanpassen", meent deze internationaal georiënteerde Heineken-medewerker. De overgang van de wasmiddelenfa brikant naar Heineken was een grote verandering voor Olivier. "Mijn eerste reactie was: er is maar één overeen komst tussen de twee producten, en dat is het schuim. Verder is het een verschil van dag en nacht. De mensen en de sfeer bij Heineken spraken mij veel meer aan." Na twee jaar werd Olivier senior brand manager van '33' Export en Amstel voor de Franse markt. "Het werken voor deze merken gaf mijn functie meer inhoud op het strategi sche vlak. Dit zette zich voort in de functie die ik het jaar daarna ging bekleden: senior brand manager voor Heineken voor de Franse markt", ver volgt Olivier. B UITEIM LAIM D Olivier: "Heineken is het meest fantas tische merk waar je voor kan werken: zoveel hectoliter, zoveel markten en zoveel landen. Je bent ineens niet meer regionaal aan het werk, maar internationaal. Ik was brand manager voor Frankrijk maar daarbij krijg je ook te maken met het feit dat Heine ken in zoveel landen verkocht wordt. Dat wakkerde mijn verlangens om internationaal te gaan werken nog eens aan. Elk jaar vroeg ik wanneer er een functie in het buitenland vrij kwam. In januari 1995 was het zover: ik kon solliciteren op de functie van international brand manager bij Hei neken in Amsterdam en werd aange nomen." VEBHUIZEM Olivier heeft zich in Nederland nooit echt een vreemde eend in de bijt gevoeld: "Doordat ik al vaker in Amsterdam was geweest, kende ik het bedrijf en de stad al. Ver huizen naar Amsterdam was voor mij ook geen probleem, want ik wilde er graag wonen. Trouwens, Parijs ligt zo dichtbij dat ik in een paar uur rijden thuis ben. De verschillen tussen Amsterdam en Parijs zijn natuurlijk ook niet zo groot. Ik denk dat het, van alle steden in Europa, als buitenlander het makkelijkst is om in Amsterdam te wonen en te werken. Deze stad is erg internationaal georiënteerd en bijna iedereen verstaat Engels. Je voelt je hier als buitenlander echt welkom." VERSCHILLEM "Het eerste wat mij opviel in Amster dam was het verkeer. Ik kwam van het vliegveld en moest langs rotondes en over trambanen en stond steeds weer voor een weg met eenrichtings verkeer. Dat vond ik de eerste keer echt beangstigend. Gelukkig woon ik vlakbij het kantoor, op één van de grachten zodat ik lekker op de fiets naar mijn werk kan", vertelt Olivier. "Waar ik aan moest, en nog steeds moet, wennen is de Nederlandse lunch. Die is kort en koud. Ik ben gewend om uitgebreid en warm te eten, dus 's middags krijg ik honger. Daarnaast wordt er hier ook meer bier dan wijn gedronken, waardoor ik ook meer bier ben gaan drinken." TROUWEM De Amerikaanse vriendin van Olivier had wel meer moeite met de Neder landse cultuur. Olivier: "Ik ontmoette license brand manager bij Brasseries Heineken S.A. in Parijs." DAG EM NACHT

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 4