winst volgens verwachting HEINEKEN N.V. HEIMEKEM De Raad van Bestuur van Heineken N.V. heeft kortgeleden bekendgemaakt, dat over 1996 een nettowinst is behaald van 655 miljoen gulden. Dit is 1,4% onder het niveau van 1995 (664 miljoen gulden). Het behaalde resultaat komt overeen met de in september vorig jaar uitgesproken verwachting. netto-omzet steeg met 20% tot *12.189 miljoen gulden, waarvan 1 5% voor rekening komt van nieuw geconsolideerde ondernemingen, waaronder de Fischer Groep en Grou- Ite Saint-Arnould in Frankrijk en Birra Moretti in Italië. Het bedrijfsresultaat leeg met 0,6% tot 1.012 miljoen gul den. De wereldbiermarkt groeide met circa !,4%. De totale verkopen van onder toezicht van Heineken gebrouwen bier, namen toe met circa 10% tot 70,7 miljoen hectoliter. De afzet van het Heineken-merk steeg met 4,6% tot 17,9 miljoen hectoliter. Amstel wist het volume van 6,9 miljoen hec toliters in een dalend marktsegment goed te handhaven. Murphy's liet een duidelijke groei zien. Bijzonder posi tief was de ontwikkeling van de xport die 10% boven het voorgaan de jaar lag. EUROPA In Europa was in de meeste landen qirake van een lagere bierconsumptie. Hier hadden de verkopen van de onderneming te lijden onder het mati ge weer en de zwakke economie in '■en aantal landen, waardoor in verge- ijking met 1995, exclusief acquisities, in totaal 0,9 miljoen hectoliter minder werd verkocht. Dit werd grotendeels gecompenseerd door de stijging van de afzet in Ameri ka en Azië. In Centraal Afrika, met name in de landen Zaïre, Burundi en Rwanda, is sprake van een bijzonder moeilijke situatie. Bestuursvoorzitter Vuursteen: "De ontwikkelingen in dit gebied baren ons grote zorgen. Onze waardering gaat dan ook uit naar de medewerkers, die daar onder vaak zeer moeilijke omstandigheden hun werk doen." ONTWIKKELING OP DE IELANCRIJK5TE BIERMARKTEN De genoemde groei van de wereld biermarkt was vooral te danken aan de stijging van de bierconsumptie in Azië en Zuid-Amerika. In Noord- Amerika liet het import/specialty seg ment een sterke groei zien. In Europa was sprake van een lager niveau van de biermarkt, hetgeen vooral ten kos te ging van het standaardsegment. In Nederland, Frankrijk exclusief acqui sities, Griekenland en Zwitserland kon het marktaandeel worden gehand haafd. In Spanje en Italië stond het marktaandeel onder druk in een lage re biermarkt. Een groter marktaan deel werd bereikt in Ierland, Honga rije en Slowakije. De resultaten in Nederland en Spanje lagen op hetzelfde niveau als in 1995, terwijl de resultaten in Griekenland en Hongarije een stijging lieten zien. In Frankrijk, exclusief acquisities, en Italië was sprake van een daling van het resul taat. De verkopen in hectoliters in de Ver- enigde Staten van li Amerika stegen met bijna 10%. De overige exportmarkten lieten ook een sterke groei zien, waarbij met name de verkopen in China, Taiwan, Argentinië en Puerto Rico een positief beeld vertoonden. Het resultaat van de ex portactiviteiten nam duidelijk toe. De brou werijen in de regio Asia/Pacific realiseer den eveneens een groei van de afzet. Aanloop- <R kosten van nieuwge bouwde brouwerijen alsmede hoge investe ringen in de markt, v' noodzakelijk voor de verdere uitbouw van onze positie, beperkten echter de winstgroei in dit gebied. In Afrika is ondanks de moeilijke politieke situatie de afzet slechts licht ge daald. Aan de algemene vergadering van aandeelhouders van eind april wordt voorgesteld om een ongewij zigd dividend in contanten van f 3,50 per aandeel van nominaal 25 gulden uit te keren. Op 23 september 1996 werd reeds een interimdividend van f 1,50 betaalbaar gesteld, zodat een slotdividend van f 2,00 resteert. Voor 1997 wordt een winstgroei ver wacht. De omvang van de winstgroei kan op dit moment niet worden voor speld. Het jaarverslag over 1996 is sinds 10 april 1997 beschikbaar. Ver derop in deze Vers van 't Vat leest u een samenvatting van dit verslag .A V

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 3