CONSTELLATION BAR Op de dag van ons bezoek speelde Ajax's avonds één van zijn, zo bleek later, meest zinderende Champions League wedstrijden van de laatste jaren. In de vroege ochtend vertrok ken enkele honderden trouwe Ajax- supporters van de nationale luchtha ven richting Madrid om aldaar getuige te zijn van de uitwedstrijd tegen Atle- tico. Ze moesten zich, zoals gewoon lijk ruim voor vertrek, melden bij de C-pier. HEMS is daar vertegenwoor digd met de prachtige Constellation Bar, vernoemd naar een beroemd oud type vliegtuig, waar wij 's ochtend tegen elven arriveren. De supporters zaten op dat moment midden in de boarding-procedure en de bemanning van de Constellation stond nog uit te hijgen. Er was in een paar uurtjes tijd al een omzet gedraaid die hoger lag dan de weekomzet van menig buurtcafé. In een rap tempo zorgde het personeel ervoor dat alle gebruikte kopjes en glazen van de tafeltjes verdwenen en alles weer tot in de puntjes schoon was. De suppor ters waren nog niet opgestegen of de Constellation Bar was van heksenke tel vol supporters weer veranderd in een sfeervol rustpunt voor de reizi gers. Colinda: "Dat is het mooie van het werken op Schiphol. Ik kan me niet voorstellen dat er horeca-bedrij- ven zijn die met een grotere diversiteit aan doelgroepen werken dan HEMS. Hier is echt iedere dag weer anders; sterker nog, het kan van uur tot uur verschillen. En wat je natuurlijk ook veel meemaakt is dat je, terwijl jij zelf netje eerste kopje koffie achter de kie zen hebt, mensen achter een groot glas bier ziet zitten. Jij wil absoluut nog niet aan bier denken, maar zij zijn er, na ik weet niet hoeveel uur reizen, juist even aan toe." De Constellation Bar is overigens een schepping van Menno Rombach van het Heineken Bouwadviesbureau. In de ronding van het in Heineken- groen afgebiesde plafond herkent de oplettende kijker de vorm van een vleugel van de Constellation, de Boeing van de eind jaren vijftig. Ook in de bar is de vormenstijl van de Con stellation consequent doorgevoerd. Tijdens het ontwerpen kwam bij Menno heel wat jeugdsentiment bovendrijven. "Mijn vader was gezag Heineken als prijs. Degenen die ver volgens nog de moeite nemen twee vragen correct te beantwoorden en een slagzin af te maken, maken kans op een grotere Heineken-prijs. JUBILEUM Maar er gebeurt meer binnen de ver kooppunten. Op 30 mei viert HEMS, een werkmaatschappij van de wereld wijde organisatie Host Marriott Servi ces, het dertigjarig bestaan. En natuurlijk zal dat aan de bezoeker van de luchthaven niet ongemerkt voor bijgaan. Zo wordt een aantal outlets een maand lang aangekleed in de stijl van dertig jaar terug en zijn er tal van andere acties die in het teken van het jubileum staan. Vanuit het Terrace Café wandelen we met Colinda langs nog een aantal tap punten die allemaal zo hun eigen sfeertje hebben. Zelfs aan de kleinste verkooppunten is qua styling de grootste aandacht besteed. Wat dat betreft zijn er heel wat Europese luchthavens die nog heel wat van HEMS zouden kunnen opsteken. Colinda: "TWee jaar geleden werd Schiphol na een beoordeling waar zo'n 40.000 luchthavenbezoekers bij betrokken waren, uitgeroepen tot de op één na beste luchthaven van Europa. Zonder onbescheiden te wor den, durf ik wel te stellen dat HEMS daar een belangrijke bijdrage aan leverde. Wij werden namelijk uitge roepen tot de beste luchthavenrestau rateur. De laatste tijd zijn we er vol gens ons alleen maar beter op gewor den. We kijken dan ook halsreikend uit naar de volgende verkiezing..." Een ander bijzonder in het oog sprin gend verkooppunt van HEMS is het onlangs geopende Terrace Café. Dankzij de achterwand die uit een foto met Amsterdamse gevels met gezellige terrasjes ervoor bestaat, waant de bezoeker zich er midden op een Amsterdams tenas. Dat hoofdste delijke sfeertje wordt nog verder ver sterkt door de manier waarop het ver kooppunt is afgebakend: met brug- railingen. En zoals op vrijwel iedere Amsterdamse brug fietsen aan de rai ling staan vastgeketend, is dat in het Terrace Café ook het geval. Net als bij de andere tappunten van HEMS kunnen de bezoekers van het Terrace Café een keuze maken uit drie soorten Heineken-glazen: small, medium en large. De maten en bijbe horende prijzen worden via duidelijk in het zicht hangende showcards aan gegeven. Een klein deel van de tap punten op Schiphol werkt met kelder bier, de rest met fustbier. De kelder biertanks staan in drie groepen ver spreid over de luchthaven opgesteld. Naast Heineken wordt er Vos getapt, terwijl in de zomerperiode ook Wieck- se Witte van het fust verkrijgbaar is. Gedurende de hele maand mei loopt in een zestal tappunten een promotie actie rond het grote (0,46 liter) glas: 'Buy large, scratch and win'. Iedere bezoeker die een grote Heineken bestelt, krijgt daarbij een kraslot en heeft dan altijd een leuke attentie van TERRACE CAFÉ voerder op een Constellation. Dat gaf dit ontwerp voor mij een extra dimen sie", aldus Menno.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 25