Basisopleiding commercieel assistenten In de horecabewerking nieuwe stijl staat een nog grotere service aan de klant voorop. Een van de manieren om dat te bereiken is invoering van de serviceteams bij de nieuwe horeca-units. Zo'n serviceteam bestaat uit een horecavertegenwoordiger, een commercieel assistent(e), en een medewerk(st)er van de verkooptelefonie. Het serviceteam kan aangevuld worden met bijvoorbeeld de vrachtwagen chauffeur, bouwkundige, medewerker Horeca Technische Dienst en/of Horeca Tap Service. Tezamen vormen zij het team medewerkers, waarmee de klant te maken krijgt. Om te zorgen dat de commercieel assistent de horecavertegenwoordiger zo goed mogelijk kan ondersteunen, is de basisopleiding Commercieel Assistent ontwikkeld. krijgen. Een opleiding die in overleg met regionaal unit managers is samengesteld. Afhankelijk van de behoefte is het mogelijk vervolgcur sussen te volgen over Marketing, Communicatie, Zakelijke correspon dentie, Samen leren/samenwerken. Daarmee kan de commercieel assis tent nu of in de toekomst zo goed mogelijk de horecavertegenwoordiger ondersteunen in zijn contacten naar de klanten toe. Foto links: De groep tijdens de rondleiding door Den Bosch. Van links naar rechts Kees Willemsens uit Breda, Tom Baars (Opleidingen Zoeterwoude), Raymond van Mourik uit Rotterdam, Jolanda Brinkman uit Nijmegen, Gerben v.d. Waal uit Alkmaar, René Beltjens uit Eindhoven, Milly van Ravenstein uit Den Bosch, achter haar Jack Blok uit Arnhem en geheel rechts Piet Stams van Opleidingen Verpakken Den Bosch. 's Avonds was het niet alleen maar gezellig. Er stond ook 'marktbewerking in de praktijk' op het programma. Bij voorbeeld door te kijken wat de uitstra ling van het interieur en exterieur van een horecazaak is en te beoordelen of dit overeenkwam met het biermerk dat in de zaak wordt getapt. De derde groep deelnemers aan deze opleiding ging op 7 maart van start. Acht medewerkers uit het hele land meldden zich die eerste dag in Amsterdam om kennis te maken met de afdeling Reclame Service Dienst. Dat was trouwens niet het enige onderwerp op deze dag. De (toekom stige) Commercieel Assistenten kre gen van Marketing Services manager Horeca Raynaud Mignot ook te horen wat de bedrijfsvisie van Heineken Nederland en van Horeca is. Van heel andere aard was het pro gramma Financiële kennis. Dit behan delde de basiskennis van financiële zaken van een horeca-ondernemer en procedures die te maken hebben met investeringsaanvragen en contracten. De volgende dagen brachten zij ach tereenvolgens een bezoek aan de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch met inbegrip van de dranken handel Van Dorst-Liebrand-Olderaan, Vrumona in Bunnik en IPC-Plant in Ede. Behalve uitgebreide rondleidin gen op de productie-afdelingen en kennismaking met het pro ductieproces stonden ook nog andere belangrijke zaken op het programma. Zoals Juridische kennis over zaken waarmee een horecabedrijf te maken krijgt, Nationaal Account Horeca, alles over een dran kenhandel en de organisa tie en het marketing- en merkenbeleid bij Vrumona. In Ede kregen de cursisten ten slotte uitleg over tapin stallaties en tapinstructies. De hele week overnachtten de acht deelnemers in hotels, zodat zij aansluitend aan de cursus alle gelegen heid hadden met elkaar kennis te maken en te horen hoe de werkzaamheden in andere units geregeld zijn. MODERNE TECHNIEK Voorafgaand aan de cursus hadden de cursisten zelf thuis het brouwproces moeten leren. Daarbij is gebruik gemaakt van moderne technieken: alle deelnemers hebben een CDI-spe- ler te leen gekregen, die zij op hun eigen televisie konden aansluiten. Met behulp van een interactieve CD werd hen zo telkens een deel van het brouwproces uitgelegd, waarna zij zelf vragen moesten beantwoorden over de stof die zojuist was behandeld. Was er een vraag niet helemaal goed beantwoord, dan werd automatisch de lesstof opnieuw behandeld. Net zolang tot het hele brouwproces er goed inzat. KLANTGERICHTER Nog enkele groepen zullen in de toe komst de basisopleiding voor Com mercieel Assistent gaan volgen. In totaal gaat het om circa 45 personen, die in groepen van acht de opleiding

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 22