CRUSH ORABIGE VOOR ALLE MARKTEN NfoUWe VArifillVtMI tea TM op fe JJJ3Jj'Ji 5 18 die bazaars en Turkse en Marokkaanse winkels bevoorraadt. Het product wordt verpakt in blikken van 33 cl. en in de 1,5 liter-fles. distributie De distributie en verkoop van het arti kel verloopt tot nu toe goed. Het arti kel werd in november geïntrodu ceerd, zodat het ruim voor de Rama dan (de Islamitische vastenmaand) in de winkels te koop zou zijn. Export manager Rob van Breemen van Vru- mona hierover: "De winkeliers zijn vrij tevreden over het product. Wel moesten sommige klanten in het begin even wennen aan de nieuwe verpakking en het betalen van statie geld. Dat laatste hoefde bijvoorbeeld niet bij de geïmporteerde flessen uit Syrië en Marokko. Over de kwaliteit van het product is iedereen zeer tevre den." Volgens Rob van Breemen is de markt van uitheemse frisdranken in Neder land groeiende en gaat het bovendien om een kapitaalkrachtige markt. "Deze consumenten hebben vaak veel te besteden. Men leeft vaak in familie verband, waardoor men soms twee of meer inkomens te besteden heeft. Met Crush Orange hebben we als Vrumo- na de eerste stap op deze markt gezet. Overigens is het de bedoeling dat Crush Orange binnenkort ook in de gewone supermarkten te koop zal zijn." volwassenen-frisdranken, de groei van de minder zoete drankenmarkt en de toenemende behoefte aan light fris dranken en hersluitbare eenmalige ver pakkingen. "Het blijkt dat de consu ment steeds meer koolzuurvrije fris dranken drinkt. Ook binnen het Ice Tea-segment is de vraag naar koolzuur vrij sterk groeiende. Vandaar dat wij daar nu met twee nieuwe producten op inspelen." groeiende markt Royal Club lanceerde vorig jaar Ice Tea koolzuurhoudend en realiseerde een marktaandeel van maar liefst 30% in het koolzuurhoudende-segment. De introductie van de koolzuurvrije varianten zal de groei van het Ice Tea segment nog verder doen toenemen. Voor 1997 wordt dan ook een groei van 30 tot 50 verwacht. De nieuwe Royal club varianten zullen net als de huidige Ice Tea variant forse onder steuning krijgen. Voor de koolzuur vrije smaken komt een mediacampag ne die het nieuwe karakter van beide producten onderstreept. In de winkels worden de producten ondersteund met demonstraties en kortingsacties. De naam staat zowel in het Arabisch als in het Nederlands op het etiket bun nik - Vrumona brengt sinds eind vorig jaar in Nederland Crush Orange op de markt. Deze frisdrank met zeven procent sinaasappelsap is met name populair bij de allochtone Nederlanders. Het is een merk van Cadbu- ry\Schweppes. Opvallend aan het pro duct is de heldere oranje kleur. Crush Orange is bekend bij veel Marokkanen en Turken die in Nederland wonen, omdat het product in hun moederland te koop is. In Marokko bijvoorbeeld heeft het merk een marktaandeel van 9%. Veel allochtone medelan ders kochten Crush Orange al lan ger in Nederland, omdat het hier werd geïmporteerd vanuit Syrië en Marokko. Vrumona verzorgt nu in licentie de productie van het pro duct en werkt wat de distributie betreft samen met een groothandel bun nik - Royal Club introduceert in mei twee nieuwe koolzuurvrije Ice Tea varianten: fresh lemon en fresh lemon light. Beide producten komen op de markt in 100 cl tetrapakken met een hersluitbare dop. Het ver pakken besteedt Vrumona uit. Met de introductie van |||g deze twee smaken speelt Royal Club volgens brandma- nager Onno Rombouts in op vijf belangrijke marktontwik kelingen: de groei van de kool zuurvrije dranken- markt, de groei van De twee nieuwe producten

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 18