I 1 I FUSTBIER Landelijke introductie Dr Pepper V Ghanese brouwerij introduceert 12 in Ghana heeft eind februari fustbier van het merk 'Star' geïntroduceerd op de Ghanese markt. In Afrika is getapt bier van ons concern alleen in Ghana verkrijg baar. In andere landen op dit continent is de haalbaarheid ervan wel uitgeprobeerd, maar is het bij testen gebleven. Wiggert Deelen (Brewery Ma nager van de Kumasi Brewe ry), geeft hiervoor als verklaring: "Je moet je voorstellen dat de tapinstalla ties hier vaak gewoon buiten staan. Dat betekent dat de controle op de hygiëne zeer scherp moet zijn, anders krijg je problemen met het bier. We zijn begonnen met leverantie aan 50 verkooppunten, die op maximaal anderhalf uur rijden van de brouwerij zijn gevestigd. De apparatuur bestel len we bij de Horeca Technische Dienst (tap- en koeltechniek) in Zoe- terwoude. We hebben alleen tapin stallaties gekocht met de nieuwe vei- ligheidstapstangen. Dan kan er geen water worden toegevoegd aan het bier in de fusten. Bovendien hebben we een eigen systeem ontwikkeld voor de controle van de hygiëne ter plekke." In de brouwerij is door Hei- neken Technical Services een kleine fustenlijn gebouwd. Onderdeel daar van is een bak die dienst doet als Pas teur. Hierin worden de vaten onder water gezet. Het water wordt verhit, V XV Het lokale stamhoofd Nawa Amakomhenc (in geel gewaad) gaf het officiële startsein zodat de fusten er gepasteuriseerd uit komen. Pas dan zijn ze klaar voor ver voer naar de klant. Aan de ene kant gaat het hier duidelijk om een voor zichtig begin. De Kumasi Brewery heeft in Nederland weliswaar nog eens dertig tapinstallaties besteld. Maar, aan de andere kant, is het goed om te weten dat de jaarlijkse biercon sumptie per hoofd van de Ghanese bevolking slechts 4 liter is. In Neder land is dat 83,7 liter (gegevens 1996). Ghana is ongeveer zes keer zo groot als ons land en telt plusminus 18 mil joen inwoners. De Kumasi Brewery staat in de stad Kumasi. Heineken heeft een 50,3 pro cents deelname in deze brouwerij. BUni NIK - "Dr Pepper. You've got to try it, to love it'. Nadat Dr Pepper in augustus succesvol werd geïntrodu ceerd bij ruim zesduizend cafetaria's is Vrumona onlangs gestart met de grote landelijke introductie van deze fris drank. Het uiteindelijke doel is om onder jongeren een positie te verove ren als een eigenzinnige frisdrank met een unieke smaak. "Om dit doel te bereiken moeten we de naambekendheid verho gen, een positief merki mago opbouwen en voor al veel mensen Dr Pepper laten proeven", aldus Boudewijn Haarsma van Vrumona. Dr Pepper wordt al onge- f_ veer zestien jaar in Neder- land verkocht, waarvan het laatste jaar door Vru mona. Boudewijn Haars ma, van Vrumona Marke ting: "We willen de groei van het merk versnellen door Dr Pepper voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis zwaar te ondersteunen. Er zullen dit jaar dan ook tal van promotionele activiteiten plaatsvinden." COMMERCIAL "Dr Pepper. You've got to try it, to love it!" "Om deze zin draait de hele cam pagne", aldus Haarsma. "De kern boodschap is dat je iets moet proberen om erover te kunnen oordelen." Naast de commercial gaan speciale Dr Pepper promotieteams, de straat op om de aparte frisdrank aan zo'n acht honderdduizend consumenten te laten proeven. 'CA UIT JE PAK MET DR PEPPER' Naast deze 'proefactiviteiten' worden er nog tal van ande re middelen ingezet om de landelijke introductie luister bij te zetten. Zo komen in super markten spectacu laire displays te staan. Voor de cafe taria-markt is een actie ontwikkeld waarbij de consu ment, bij aankoop van een blikje Dr Pepper, een anti-stressballetje krijgt. Ook op middelbare scholen vindt een actie plaats. De scholieren kunnen tij dens deze actie sparen voor Dr Pepper artikelen. 'FACELIFT' Een ander onderdeel van de landelijke promotie is een Dr Pepper commercial die op de radio zal zijn te horen. Ook aan het uiterlijk van Dr Pepper wordt wat gedaan. Om de frisdrank een nog modernere uitstraling te geven, heeft de licentiegever besloten om het logo een "face-lift" te laten ondergaan. Het nieuwe logo is frisser en opvallen der geworden. Naast de "decor wisseling" van het etiket zullen ,28 de nieuwe blikken voor de bin- nenlandse markt dit jaar standaard worden uitgerust met een aan de binnenzijde bedrukt lipje. Ook krijgen de doppen van de 1,5 liter fles tijdelijk een (rode) dopring waar DP op staat. Met het sparen van deze lipjes en/of dopringen kan de consument tal van leuke prijzen win nen, zoals petjes en zonnebrillen. Gratis fles Dr Pepper bij PUM In het kader van "You've got to try it, to love it!", wil Vrumona graag dat ook alle medewerkers kennis maken met de eigenzinnige fris drank. Daarom kan iedere mede werker in actieve dienst in de maand mei een gratis fles Dr Pep per ophalen bij het PUM.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 12