HORECA KRIJGT 'HEROES' 12 Binnen Horeca is het project 'Heroes' van start gegaan. Met een nieuw serviceproces zal de service-organisatie nog klantgerichter naar de afnemers kunnen werken. Heroes (Engels voor 'Helden') zal de huidige systemen Smash en Cargo van de Horeca Technische Dienst (HTD) en Horeca Tap Service (HTS) gaan ver vangen. De contractondertekening met de leverancier van het gekozen softwarepakket Het Regionaal Servicecentrum Eindhoven zal binnenkort als eerste met het nieuwe systeem gaan werken. Na evaluatie en zo nodig aan passingen in het systeem, zullen daar na in fases de overige drie regionale seivicecentra overgaan op Heroes. Heroes staat voor Heroriëntatie Exploitatie Smash en heeft tot doel de seivice-organisatie met de meest actu ele gegevens te ondersteunen. Binnen Heroes wordt een standaard software- systeem gebruikt, dat zeer gebruikers vriendelijk is. Om ermee te werken, krijgen de HTD'ers en HTS'ers de beschikking over een draagbare pc (een 'notebook') met het pakket MXP. Op dit notebook komt alle informatie te staan die de monteur nodig heeft voor uitvoering van zijn werkop drachten. Telkens als de medewerkers van HTD of HTS bij een klant zijn geweest, voe ren ze gegevens over hun bezoek in het systeem in. De administratieve 'rompslomp' vermindert daardoor aanzienlijk. Er hoeft niet meer telkens een blanco formulier te worden inge vuld met gegevens over de klant. Voortaan zitten die gegevens in het systeem en zijn ze snel en eenvoudig op de draagbare computer oproep baar. Het grootste voordeel van het nieuwe systeem is dat de medewerkers van de HTD en HTS nog klantgerichter kun nen werken. Het systeem biedt hen namelijk behalve de vaste gegevens over de klant en zijn tapinstallatie(s) ook het over zicht van sto ringen en klachten in de afgelopen tijd. Komt een HTS'er voor een periodieke reiniging bij een klant, die de dag ervoor toevallig een storing had, dan ziet hij dat op zijn Note book. Hij weet welke storing er is geweest en welke colle ga de storing verholpen heeft. Heeft de klant bijvoorbeeld een vraag over nog niet afgeleverde glazen, dan kan de monteur deze vraag eenvoudigweg doorspelen naar de vertegenwoordi ger. Want dankzij een mailfunctie kunnen de monteurs gemakkelijk zowel onderling als met bijvoorbeeld de afdeling planning werkvoorberei ding, de verkoopbinnendienst, com mercie en vertegenwoordigers com municeren. Belt een klant over een storing naar de administratie van de HTD, dan weet men daar precies waar de monteur uit dat rayon aan het werk is, welke storing hij aan het ver helpen is en hoe lang dat in beslag zal nemen. Daardoor kan de klant nauw keuriger worden geïnformeerd over het tijdstip waarop hij zal worden bezocht. KENNISBANK Na elke klant moeten de medewer kers van de Horeca Technische Dienst hun administratie in het systeem bij werken. Zo voeren zij onder meer in voor welke storing zij naar een klant zijn gereden, hoe zij die hebben ver holpen, hoe lang zij ermee bezig zijn geweest en welke onderdelen zij daar bij hebben gebruikt. Die gegevens worden met behulp van codes opge slagen in een soort 'kennisbank', die voor alle Heroes-gebruikers in te zien is. Zo kunnen zij op den duur sneller zien, voor zover zij dat uit de praktijk nog niet wisten, wat er bij een bepaal de storing komt kijken en welke onderdelen nodig zijn. Datzelfde geldt voor het regiokantoor dat het tele foontje van de klant binnenkrijgt. De Horeca Tap Service-medewerkers zullen hun administratie per dag bij werken. VOORRAAD Ook de goederenstroom binnen de service-organisatie en de magazijnen structuur is onderzocht om deze effi ciënter te kunnen laten verlopen, tegen lagere kosten. Dit zal onder meer worden bereikt door de voorraden in de magazijnen laag te houden, terwijl het systeem er tevens voor zorgt dat de monteurs niet snel zullen misgrijpen bij benodigde materialen. Daarnaast biedt het sys teem een beter beeld van de kwaliteit van de ingezette onderdelen en mate rialen. INSPRAAK De Dienst Informatie Management Commercie heeft samen met een bre de gebruikersgroep het pakket MXP gekozen als het meest geschikte sys teem binnen Heroes. Voorafgaand aan de invoering, zullen alle toekomstige gebruikers een opleiding krijgen. In eerste instantie worden de le mede werkers van de regionale service cen tra opgeleid. Zij krijgen een sleutelrol bij de invoering van het nieuwe sys teem en moeten op hun beurt de ove rige medewerkers van hun service centrum opleiden. Per regio zal de opleiding ongeveer drie weken duren. Met de invoering is per regio een periode van circa drie maanden gemoeid. Heroes zal naar verwachting medio 1998 in het hele land afgerond zijn. Dan zal er landelijk één stan daardwerkwijze zijn voor alle regio's. Het resultaat zal een professionelere en nog meer klantgerichte service naar de klanten toe zijn en een effi ciëntere werkwijze bij de servicedien sten dankzij een goed inzichtelijk en beheersbaar serviceproces.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 6