UüêMMi affiay aty Mmüay JJSJjr1 3JJ LLlLLtr In grote studentenhuizen met veel kamerbewoners Alle bij de Heineken Studenten Service betrokken mensen ontmoetten elkaar onlangs in Zoeterwoude it moet ongeveer de gedachten- gang zijn geweest toen twee zeer 0 lernemende Groningse studenten 1 het idee kwamen om een speciale H neken Studenten Service (HSS) op etten. De HSS bezorgt frisdranken t bier met behulp van een busje aan si i Jentenhuizen op telefonische b< lelling. Het unieke van HSS is dat hi een onderneming is die gerund W' rdt voor én door studenten. Ondernemende studenten. Of nog be er gezegd: studerende ondeme- m s. Als je de direct vóór drie uur 's middags minimaal twee kratten be elt, heb je ze nog diezelfde dag in hins. Dat is snel.... De Heineken Stu denten Service is op de eerste plaats bedoeld voor de grotere en wat meer georganiseerde studentenhuizen. Aan particulieren wordt niet geleverd. Du students only'. STUDERENDE ONDERNEMERS Vat1 oorsprong is de studenten-service een initiatief van ondernemende stu denten, dat Heineken is gaan onder steunen. Het is een antwoord op de vraag van studenten die niet langer willen slepen met volle en lege krat ten. Na positieve ervaringen in de pil n-stad Groningen waar de distribu tie-service al bijna een jaar draait, zijn ze sinds half januari ook gestart in Amsterdam, Rotterdam en Leiden. Sinds maart is de HSS ook actief in andere grote studentensteden zoals Utrecht, Nijmegen, Wageningen en Delft. PUMTEM SPAREN Studenten letten natuurlijk goed op hun centen. Uit de ervaring opgedaan in Groningen is gebleken dat studen ten de prijs/waarde verhouding uit stekend vinden. De prijzen liggen iets hoger, maar daarvoor krijgen de stu denten naast de thuiszorgservice ook betaalgemak. Chip, pin of cheque, het kan allemaal. Naast dit gemak blijkt ook de mogelijkheid tot het sparen van punten erg in trek. (We zijn per slot van rekening ook niet voor niets Nederlanders.) Met de punten kun nen de studenten sparen voor de ver maarde Heineken-bretels, stropdas sen, prachtige Amstel- glazen en andere leuke artikelen uit het recla me-assortiment. LEIPERSCHAP EN OHPERHEMERSCHAP Een ander idee achter de studenten service is dat de studenten die de servi ce runnen nadrukkelijk iets toevoe gen aan hun studie. Jan Derk van Kar- nebeek (Marketing Heineken) hier over: "Leiderschap, ondernemerschap zijn aspecten die Heineken als onder neming hoog in het vaandel heeft staan. En juist dit soort 'gedragsciteria' kunnen studenten, die in een bepaal de stad verantwoordelijk zijn voor de studenten-service, uitstekend ontwik kelen. De Heineken Studenten Servi ce is wat ons betreft een gouden kans om een eigen onderneming te run nen. In al zijn facetten. Met de Heine ken Studenten Service haakt de bier brouwer op een innovatieve manier in op een reeds bestaande vraag naar bier en frisdranken." Volgens van Kamebeek zitten er meer voordelen aan de studenten service. "We kunnen studenten via de Heine ken Studenten Service makkelijk en bovendien als eerste informeren over onderwerpen als de Heineken Inter national Business Course, loopbaan mogelijkheden binnen de onderne ming en de Heineken Studenten Ste den-cup. Typisch zaken die ze dan eens goed kunnen doorlezen op 'hun zolderkamer'. Op deze manier wordt voor hen direct duidelijk dat Heine ken meer is dan bier alleen. En dat is belangrijk, want de studenten vormen voor ons natuurlijk een belangrijke doelgroep. Niet alleen als bierbrou wer, maar ook als ondernemer en als werkgever. In die doelgroep willen we onze onderneming op een dynami sche manier neerzetten", aldus Van Kamebeek. -J rJ -I I I t over het algemeen zeer veel dorstige kelen te lessen. Lekker een biertje drinken is na een dag hard studeren voor veel denten een geliefde bezigheid. Om niet al te lang verstoken te blijven van het heerlijke goudgele gerstenat moeten stu- i aten regelmatig op pad om hun voorraad op peil te houden. Dit kost tijd en bovendien een behoorlijke fysieke inspan- i ig. "Hé, Van Binsbergen! Kunnen ze het bier eigenlijk niet gewoon aan huis brengen?"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 5