llll II Bij Heineken-dochter Vrumona is vorig jaar een organisatievernieuwingsproces van start gegaan onder de naam 'Houd Vrumona FRIS'. FRIS staat hier voor 'Flexibel', 'Resultaatgericht', 'Innovatief' en 'Samenwerkend in Teams'. Veranderen is onder meer nodig vanwege de toenemende eisen van de klanten en de groeiende concurrentie in de markt. Gekozen is voor de weg van 'ontwikkelend ont werpen'. Dit houdt in dat niet alle veranderingen van tevoren in details zijn vastgelegd, maar dat de nieuwe ontwikkeling van de organisatie in teamverband wordt vormgegeven. Vrumona wil op drie gebieden ver anderen: op het gebied van struc tuur, cultuur en de mensen. Om dit te bereiken wil het frisdrankenconcern alle medewerkers intensief betrekken bij de vormgeving van de nieuwe organisatie. Dat gebeurt fase-gewijs. P&O-manager Miriam van der Laan over de werkwijze: "Iedere Vrumona- medewerker wordt op een gegeven moment direct bij het ontwikkelings proces van de invulling van 'Houd Vrumona FRIS' betrokken. Voor een gedeelte is dit al gebeurd in werkcon ferenties en cursussen voor het mid denkader. Alle medewerkers worden hier verder bij betrokken in de uitwer king van de teams." COMMUNICATIE Miriam over de communicatie tot nu toe: "De deelnemers aan de werkcon ferenties en de cursussen is gevraagd hun medewerkers van de ontwikke lingen en het uiteindelijke 'globaal ontwerp' van de organisatie op de hoogte te brengen. Dit werd meestal mondeling gedaan op de eerstvolgen de werkdag na de conferentie. In de praktijk betekende dit dat sommige hoofden van dienst vroeg uit de veren moesten om de nachtploeg te infor meren. Daarnaast is het middenkader gevraagd om 'input' te léveren voor de invulling van het globaal ontwerp van de nieuwe organisatie. Dat is op grote schaal gebeurd. Veel van de ideeën zijn overgenomen, maar niet alle wensen konden worden vervuld. Ook het voorstel over 'klantenteams', dat tijdens het in 1996 gehouden 'Action Learning Traject' naar voren kwam, is in de nieuwe Vrumona- organisatie verwerkt." Verdere communicatie over het pro ces vindt plaats via het speciaal in het leven geroepen medium 'Fris Infor matie', dat naar alle huisadressen wordt gestuurd. Ook is het blad terug te vinden in een leeshouder op de tafels in de kantine. Er staat informatie in over ontwikkelingen en beslissin gen. Ook wordt geprobeerd om emo ties en gevoelens te benoemen. "Emo ties, vragen en onzekerheden zijn in dit soort ontwikkelingstrajecten van grote invloed en nooit onterecht", aldus Miriam van der Laan. QUICK SCAN Voor een veranderingsproces is het uiteraard nodig dat de medewerkers het nut van het veranderen inzien. Daarom is voorafgaand aan het ver nieuwingsproces een zogenoemde 'quick scan' gemaakt. Hiermee is een 'foto' van de onderneming genomen, door middel van zo'n veertig inter views met een dwarsdoorsnede van de onderneming. Hierbij kwamen be langrijke onderwerpen als 'de nood zaak' en 'de bereidheid tot verande ren' aan bod. Miriam van der Laan hierover: "Zo kwam onder meer naar voren dat de meeste collega's de nood zaak van het veranderen inzien. Vru mona is een hechte organisatie met medewerkers die zich nauw betrok ken voelen bij het wel en wee van hun bedrijf. Velen onderkenden dan ook de noodzaak om veranderingen door te voeren. Zeker als gevolg van de hogere eisen uit de markt die intern duidelijk werden gevoeld." Ze vervolgt: "Maar zoals bij elke ver andering klonk ook hier de vraag naar de personele consequenties en hoe Vrumona daar mee om gaat.' Om de onzekerheid bij de medewerkers weg te nemen, hebben we direct duidelijk gemaakt dat er als gevolg van 'Houd Vrumona FRIS' geen gedwongen ont slagen zullen vallen. Maar ook dat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 26