Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Dat gaat zeker ook op voor de nieuwste Heineken-commercial, die met ingang van 21 maart op televisie is te zien. In de Heineken-commercials komt altijd duidelijk naar voren dat elk seizoen zijn eigen bekoring heeft. Heineken brandmanager Paul van Doome: "Wat is het mooie van de len te? Je schudt de winter van je af en je gaat er weer opuit. Naar buiten toe, op een terras zitten... de lente zet je er automatisch toe aan." Op de muziek van Toto's bekende nummer 'I can't stop loving you', bezingt Harm van Holland het lente- gevoel. "Dit is de tijd van de jacht, ik geef niet op voordat jij naar me lacht. De tijd waarop ik heb gewacht." De beelden van de drie hoofdpersonen uit de commercial zeggen genoeg. Zoals de verwachtingsvolle blik van de man die de deuren opengooit van zijn strandpaviljoen. En het uit de winter stalling halen van de boot... De com mercial toont duidelijk dat ze blij zijn dat de winter achter hen ligt hem weer nieuw leven in." "We kiezen nummers uit die een mooie opbouw hebben. Via een her kenbare openingsmelodie via naar het refrein. Dat refrein moet vitaal en uitbundig zijn. Het 'vrije, fris se en vitale' moet zowel in de muziek als de beelden terugkomen. Na onze eerste probeerronde blijven zo'n 10 tot 15 nummers over die goed blijken te werken in samenspraak met de beelden. Voordat we met Heineken overleggen, kiezen we zelf twee of drie favorieten uit. Die presenteren we met de beelden vervolgens aan Heineken. Na overeenstemming tes ten we twee versies (reclamebeelden met de originele muziek) in de markt. Heeft hel de herkenningswaarde die wij erbij hebben verwacht? Is het krachtig en eigentijds genoeg genoeg voor de consument? Welke versie test het beste?" Hoe komt de keuze voor muziek en tekst bij zo'n seizoenscommercial als deze eigenlijk tot stand? Copywriter Victor Silvis van ons reclamebureau PPGH/JWT daarover: "We beginnen met het onder de filmbeelden zetten van de muziek van 10 tot 15 oude hits. Die zijn afkomstig uit een reeks van 50 tot soms wel 70 verschillende door ons geselecteerde nummers in de ori ginele versies. We testen dan hoe muziek en beeld zich tot elkaar ver houden. De nummers zijn zogeheten 'sleepers', hits van een paar jaar gele den die iedereen weer een beetje was vergeten. Door zo'n nummer te kop pelen aan een commercial blaas je en dat ze zin hebben in het voor! En vanzelfsprekend ook dat Hei neken het bier is dat daarbij prima' past. MUZIEKKEUZE I I

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 16