ALLE HENS AAN DEK Vers van 't Vat nam op een van de trainings - zaterdagen een kijkje tijdens de voorbereidingen op de Noordzee. Terwijl er 's nachts nog geen hand voor ogen te zien was door de Lchte mist, verzamelde het team zich 's ochtends vroeg in de jachthaven van ScheveningenNa een kopje koffie, met gebak, hesen de dames zich in hun dikke zeilpakken en bega ven zij zich naar het schitterende zeilschip 'Colors', het wedstrijdschip van Benetton. Zoals het een echt team be taamt, begonnen zij het schip gezamenlijk op te tuigen. Vet weer was al aardig bijgetrokken en gelukkig was het niet zo koud. Vanuit de haven leek het er al op dat er wei- Ig wind op zee zou staan, maar dat mocht de pret niet irukken. Nadat de stuurvrouw het schip soepel de haven uit had gestuurd, werden in het zeegat de zeilen gehesen. Op zee bleek dat er inderdaad zo goed als geen wind stond. Spijtig voor de verslaggever van Vers van 't Vat, maar er ouden zich dus waarschijnlijk geen spannende taferelen gaan afspelen. Op commando van (toen nog) schipper Klaar- tje werden diverse technieken geoefend. Regelmatig klonken r termen als 'overstag', 'gijpen' en 'trimmen over het impelloze water, waarop de dames met geconcentreerde ezichten elk hun eigen taak verrichtten. Het was duide lijk te zien dat er zich een hecht team aan het vormen was. 'mdat er zo weinig wind stond, was er ook wel tijd voor een raatje en een grapje. Ook daarin hebben de dames zich "nmiddels getraind. Na ruim drie uur op het water, werd het schip weer richting jachthaven gestuurd. Daar ging het earn aan de slag met het aftuigen en schoonmaken van het ;chip, waarna tijdens een kopje warme chocolademelk de orbereidingen voor de verre reis verder werden bespro- en. Na de regatta opnieuw aandacht voor het dames-zeil- deg sn oot. VOO Ma, Hu ent en zo'n 2 50 zeilschepen aan mee, van ongeveer 35 teams uit rland. Annigje Bijvoet: "Wij ver en 3 maart naar Sint Maarten en liken de eerste dagen om te oefe- i Wij huren ter plaatse een schip nee we nog willen trainen. Het dat daar op ons wacht is namelijk en meter lang, in plaats van de elf meter van 'Colors'. Daarbij n we ons nog aanpassen aan de temperatuur en de harde wind. i telen het schip in die dagen zo in e richten dat we er met acht per- i op kunnen varen èn slapen. Er is niet teveel bagage mee kun- l 8 maart varen we in drie dagen int Maarten heen; elke dag naar ndere haven. We gaan het wel k serieus aanpakken en de wed- litvaren. Spannend, maar toch n beetje vakantie. De race is ns natuurlijk ook 'fun'. De Sint en Regatta schijnt een groot zijn. 's Avonds worden allerlei georganiseerd. En dan natuur- mooie weer: zon, zee en wind. 1 rdt vast fantastisch", aldus een jaste Annigje. ORS ZOEKEN He was ZOUi pen duic nek hoonveld: "In eerste instantie de bedoeling dat we alles zelf bekostigen maar de kosten lie snel op. We worden, voor de kheid, namelijk niet door Hei- tesponsord. Heineken sponsort namelijk alleen evenementen en geen teams. Omdat we zoveel enthousiaste reacties kregen op ons initiatief, ont stond het idee om sponsors te gaan zoeken." Toen werden Marie Christine en Hella door Penthouse Nederland uitgeno digd voor een feest ter ere van het tien jarig bestaan. Daar spraken zij de hoofdredacteur en vertelden hem over het initiatief. Marie Christine: "Het begon als een geintje, maar hij ging er serieus op in. Hij vond het een 'gek' idee en wilde ons reisverslag in zijn blad publiceren. Uiteindelijk is Penthouse onze hoofdsponsor gewor den. In ruil voor een financiële bijdra ge, dragen wij de naam Penthouse op onze kleding en zorgen we voor een verslag van de reis. Naast Penthouse hebben we nog bijdragen gekregen van een aantal cafés en bedrijven. Van Canon krijgen we bijvoorbeeld een waterdichte camera mee en compu- ter-apparatuur, waarmee we dagelijks een verslag gaan verzorgen voor de Internet-sites van Penthouse en Hei neken." SOMETHING HOT Voor de boot waar de dames mee aan de race deelnemen, moest natuurlijk nog een naam worden verzonnen. Hella: "Het schip krijgt daar voor de race tijdelijk de naam 'Something Hot', een tegenhanger van de naam van het jacht van de heer A.H. Heine ken, 'Something Cool' genaamd. We hadden deze naam al voordat hoofd sponsor Penthouse in beeld was, de keuze was dus echt toeval. Omdat we toch al snel de Heineken-girls genoemd werden, hebben we de naam van ons schip en het sponsor ship van Penthouse wel voorgelegd aan de Raad van Bestuur van Heine ken. Gelukkig hadden zij er geen pro blemen mee. Reclamebureau Oblies Primowees bood ons toen aan om een logo te ontwerpen. Het resultaat, met Spaanse pepers, mag er zeker zijn. Je ziet het: iedereen doet serieus met ons mee en probeert iets voor ons te rege len. We zijn niet de enigen die zo enthousiast zijn, iedereen vindt het een leuk idee", besluit Hella.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 9