"Een Belg past I II 3C "Ik beschouw mijzelf als een expatriate vanuit België. Het is maar hoe je het bekijkt." Aan hel woord is Philip de Wulf (33), junior brandmanager Amstel bij Heineken Nederland en van geboorte Belg. Hij kwam zes jaar geleden vanuit een door hemzelf opgezet onderzoeksbureau in Brussel bij Heineken Amsterdam terecht als corporate Marketing Research Manager. Een stap die hij destijds zeer bewust zette. Door een advertentie in Adformatie (ik werkte al een tijdje als marktonderzoe ker en heb daarvoor onder meer Psychologie in Gent en Financieel Management in Brussel gestudeerd) wist ik dat er een vacature was bij Heine ken Internationaal. Ik dacht dat dat de leukste markton- derzoeksbaan zou zijn binnen Europa. Het merk Heineken is bovendien een van de weinige mondiale producten waar je voor kunt werken. Ik werd aangenomen en kan nu uit ervaring zeggen dat dat ook een van de leukste banen is die je kunt hebben. Ik heb in die tijd wel 25 verschillende lan den bezocht voor markton derzoek. En zeg nu eerlijk: 'waar elders krijg je de kans zoveel ervaring op te doen?"' TALISMAN Philip vervolgt: "Toen ik in Amsterdam begon, bleek ik de eerste Belg en een van de wei nige buitenlanders te zijn die bij Heineken Corporate werk ten. Driejaar later kwam ik de tweede Belg tegen, Bart de Beucker. Tja, en als twee Bel gen onder elkaar heb je het weieens over het beeld dat Heineken bij Belgen oproept. Heel anders dus. Je hebt als Belg duidelijk een andere mening over de onderneming dan over het merk. Tenminste, als je er niet werkt. Doe je dat wel, dan verandert die beeld vorming." "Als onderneming is Heine ken, ook voor een Belg, heel indrukwekkend. Denk alleen maar aan het aantal mensen dat hier werkt en de vele plaatsen in de wereld waar onze merken verkrijgbaar zijn. "Heineken is de talisman van de ontheemde Hollander", aldus Philip de Wulf Maar als merk zegt Heineken een Belg niet veel. Hij begrijpt ook niet welke positie het merk in de verschillende lan den inneemt. Als Nederlander ben je met Heineken opge groeid. Ik zeg weieens: 'Het is de talisman van de ontheem de Hollander'. Overal waar een Nederlander op vakantie is, komt hij Heineken tegen. Oftewel een stukje 'thuis'. En daar is hij trots op. Een Belg experimenteert wat sneller met lokale bieren. Vindt hij geen Belgisch bier of smaakt het lokale bier niet, dan drinkt hij in plaats van Heineken lie ver wijn of fris. Volledig onte recht natuurlijk." AMSTEL MERK Philip werkt al weer een jaar voor het Amstel merk in Nederland. Een Belg op een oerhollands product. Kan dat wel? "Het klinkt misschien raar om een Belg op een oer hollands product te zetten, maar dat is het niet. Als bui tenlander kun je een belang rijke steen bijdragen, omdat je zaken veel objectiever kunt bekijken. Je ziet bepaalde zaken scherper, kunt mis schien beter kritiek geven op waarde-oordelen. Een soort toegevoegde waarde dus. Bovendien is Amstel een heel mooi merk, dat heel goed samengaat met Heineken. En, ook al werk je voor Amstel, je bent en blijft een Heineken- medewerker. De rivaliteit tus sen de twee merken beperkt zich tenslotte alleen tot het professionele vlak. Thuis drink ik Amstel. Maar ik moet zeg gen dat ik in het café Belgische bieren drink. Met name 'bol lekes' (De Koninck). Ik ben tenslotte in Antwerpen gebo Een andere reden voor Philij om een jaar geleden voor Amstel bij Heineken Neder land te gaan werken, was he feit dat hij dan dichter bij he maken en verkopen van ons product zou komen. "Ik heb altijd al in het vakgebied 'mar ketingonderzoek' gezeten. II wilde nu weieens breder com mercieel aan het werk gaan Dat kan hier. Bovendien lee- ik zo de Heineken Nederland organisatie beter kennen." BELCENMOPPEN Philip woont overigens nog steeds in België. Samen met

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 4