Elke maand belichten we een nieuw horecapunt dat een van onze biermerken schenkt. Deze keer, op een koude en grijze dag in februari, komen we terecht op het Waterlooplein in Amsterdam. Vlakbij de plaats waar marktlui de kou trotse rend, bun koopwaar aan de man proberen te brengen, staat een statig nieuw pand op de hoek van het plein in de steigers. Het blijkt het voormalige Saskiahuis te zijn. In dit ruime onderko men is sinds kort een nieuwe publieksattractie gevestigd: "Holland Experience". Bij binnenkomst wordt direct dui delijk dat dit horeca-etablisse- ment meer is dan alleen een café of restaurant. Het pand staat vol met allerlei karakteristieke relikwieën, schilderijen en andere zaken die veelal uil Nederlands Gouden Eeuw date ren. Het gaat weliswaar om kopieën van de echte, maar dat doet weinig af aan de uitstraling. Zo prijkt een van Rembrandts bekendste werken aan de muur, staat er in de buurt van de ingang een tweetal zeventiende- eeuwse vissersschepen en geven tallo ze strandpalen met evenzovele meeu wen het geheel een oer-Hollandse sfeer. GEUR- EN GELUIDSEFFECTEN Een van de opvallendste attracties van Holland Experience, is een show met ultramoderne film- en theatertech nieken, geur- en geluidseffecten. Het geheel is te bewonderen in een soort bioscoopzaaltje dat plaats biedt aan ongeveer honderdvijftig personen. Gezeten in een comfor tabele vliegtuigstoel, maak je als bezoeker een reis langs de vele karakteristieke gezichten van Ne derland. "Dames en heren, welkom aan boord van de Holland Expe rience. Het komende halfuur zullen wij u meenemen op een reis door Nederland. Laat u meevoeren door het land van extremen; klein van formaat maar groots in al zijn facet ten. Een reis die u Nederland laat beleven zoals u dat nog nooit gedaan hebt", klinkt bij het begin van de show veelbelovend uit de speakers. De eerste kennismaking met Nederland vindt plaats op Schiphol: boven de hoofden van de bezoekers klapt plotseling een lan dingsgestel uit het plafond. De lan- dingsschok is voelbaar door de bewegende vloeren de neusgaten van de toeschouwers worden geprikkeld door de geur van ver brand rubber. Het begin van een reis jgpjf langs onder meer de geurende bloemen velden van de Keu kenhof, de deiningen van de Waddenzee, de robuuste stormvloed keringen en nog veel en veel meer. Nieuws gierig? HEINEKEN BIER Bezoekers van het multi-dimensionale avontuur kunnen bij komen in het zogehe ten Holland Experien- Openingstijden Holland Experience is zeven dagen per week geopend. ce paviljoen. Deze ruimte bestaat uit de Foyer, het Designcafé, de Bruine Kroeg, het Binnenterras en de Pronk kamer. Zo kunnen bezoekers bijvoor beeld een biertje drinken in de Bruine kroeg of een broodje eten in het Designcafé. Holland Experience be schikt over ruim vierhonderd meter horeca-ruimte. Hei paviljoen biedt ook plaats aan wisselende thema-ten toonstellingen en diverse ontvangst mogelijkheden. Er kunnen groepen van twintig tot achthonderd mensen worden ontvangen. In het Holland Experience paviljoen wordt Heine- ken bier geschonken en het heeft di beschikking over een kelderbierinstal- latie. Naast Heineken bier en andere biermerken uit het concernassorti ment (Vos, Wieckse Witte) is boven dien het gehele Vrumona-pakket ver krijgbaar.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 16