voor horeca- vertegenwoordigers Horecavertegenwoordigers van Heine- ken Nederland gaan een paar dagen terug naar de schoolbanken. Aan de eerste groep zijn inmiddels de diploma's uitge reikt. Voor vele anderen staat de nieuwe cursus 'Marketing voor horecavertegenwoordigers' nog op het programma. e afgelopen jaren is de situatie op de biermarkt veranderd. Het is niet meer voldoende 'alleen maar' een goed product en een perfecte ver kooporganisatie te hebben en goede commerciële aanbiedingen te kunnen doen. De horecamarkt stelt tegen woordig andere eisen aan een ver kooporganisatie", vertelt brandma- nager Horeca Coen Crince Le Roy. "Marketing wordt steeds belangrijker. Goed kunnen luisteren naar een klant en kunnen analyseren en weten wel ke marketingmiddelen je bij een bepaald soort zaak en op een bepaald moment moet inzetten, daar gaat het om", vult junior brandmanager Hei- neken Arno Donkersloot aan. "We vinden het ook steeds belangrijker te kunnen communiceren over onze merken. Dat kan bijvoorbeeld door het inzetten van onze horecapromo- ties." Coen: "Het is nodig een goede relatie met de ondernemer op te bou wen, nog beter dan vroeger. Je moet een gelijkwaardige gesprekspartner voor hem zijn, méér dan een leveran cier, want de ondernemers zijn zelf ook steeds professioneler. Ons streven is een volwaardige partner in business te zijn." Tijdens de jaarlijkse Marketingtwee- daagse, waarin de marketingplannen voor het komende jaar worden besproken, was er te weinig tijd om in te gaan op specifieke onderwerpen. "Er zijn standaard marketingcursus- sen, maar die bevatten voor een verte genwoordiger te veel theorie, die niet op zijn werkzaamheden is gericht. Daarom is speciaal voor Heineken een cursus samengesteld", legt Oplei dingscoördinator Tom Baars uit. Het opleidingsinstituut SRM verzorgt de opleiding, die in samenwerking met de brandmanagers Horeca, de afdeling Opleidingen en de gewestelijk unit managers is ontwikkeld. De cursus Marketing wordt vier maal per jaar gegeven. De cursus beslaat vijf opleidingsdagen, die eenmaal in de twee weken plaatsvinden. Aan elke cursus neemt een groep van circa twintig personen deel. Voor het over grote deel zijn dit horecavertegen woordigers, maar ook gewestelijk bouwkundig adviseurs en projectlei ders Evenementen van de Reclame Service Dienst. Op de eerste dag staan de merkwaarden van Amstel en Hei neken centraal. De horecabrandma- nagers voor Amstel en Heineken zet ten nog eens duidelijk op een rij waar hun merk voor staat en waarom dat zo is. Tijdens de tweede studiedag leren de cursisten vooral wat voor soort horeca-ondernemingen er zijn, en welke merken het beste bij die for mules passen. Verder leren de deelne mers hoe zij met behulp van reclame- Eenfoto van de eerste groep cursisten. Zittend van links naar rechts: 0. Tin man, J. Beukeboom, B. Enklaar, S. Zwa nenburg (brandmanager Heineken Ho reca) en SRM-cursusleider Ch. Holman. Staand van links naar rechts: M. Kuijt, O. van Maanen, W. Boschker, S. Bleeker, R. Thewessen, F. Lintsen, M. Collee, R. Stam, G. Andriessen, F. van der Maas, R. van Steen, H. Koenen en P. Boers. Op de foto ontbreekt M. Zwemer. materiaal, sponsoring en horecapro moties individueel invulling kunner. geven aan de merk- en relatieonder steuning. Tot slot is er aandacht voor het maken van een Operationeel Plan. Een belangrijk item, omdat de exa menopdracht voor deze opleiding luidt: maak een marktbewerkingsplan voor het eigen rayon. Voor het maken van dit plan krijgt de cursist vier weken de tijd. Een examencommis sie, bestaande uit regionaal of gewes telijk unitmanager, de brandmanagers en de SRM beoordeelt de plannen. Zijn alle resultaten goed, dan is aan de cursus een diploma verbonden. De cursisten moeten de gehele opleiding, en het uitvoeren van de examenop dracht, overigens gewoon naast hun normale werkzaamheden plannen. "Voor ons is het belang - rijk dat de horeca veru - genwoordigers hun marketingkennis ver groten", zegt Coen Crin ce Le Roy. "Behalve de opgedane kennis zijn de marktbewerkingsplan nen voor de vertegen woordigers ook heel nuttig. Door de eindop dracht word je gedwon gen heel goed naar je eigen rayon te kijken cn erover na te denken wat zich daarin afspeelt. Als de vertegenwoordiger het rapport regelmatig bijhoudt, kan het plan een nuttig werkdocu ment blijken te zijn."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 10