Heineken-commercial NIEUWE was de nieuwste Heineken-commercial voor het eerst te zien op televisie. Het is de eerste in een nieuwe reeks van Toen ze er eenmaal waren, was het nog even spannend of ze de uit Neder land opgestuurde flesjes en blikjes Heineken bier op tijd zouden krijgen, want die waren zeker twee weken bij de douane blijven liggen. "Dat is net gelukt. Gelukkig, want we hadden een heel strak productieschema van drie opnamedagen. Vanwege de kou liep een aantal zaken anders dan bij opnamen onder 'normale' omstan digheden. Het was er, toen we er eind oktober waren, tussen de min vijf en min twintig graden. Normaal eten we Het concept van de laatste campagne is hetzelfde als van de vorige campag nes: per seizoen steeds een andere commercial. De invulling ervan is ech ter op een aantal punten aange scherpt. Nog meer dan in vorige cam pagnes spelen vitaliteit en dynamiek Op grote schaal heeft de Nederlandse consu ment inmiddels kun nen kennismaken met de wintercom- mercial. Zo was hij vanzelfsprekend op oudejaarsavond te zien rondom de uit zendingen van de Heineken Night of the Proms. Met als abso lute hoogtepunt de vele uitzendingen op 4 januari, de dag van de vijftiende Elfstedentocht. "Hoewel schaatsen niet tot de sponsorvelden van Heineken behoort, is de Elfste dentocht zó'n nationaal evenement, waarvoor zo'n grote belangstelling bestaat, dat we vonden dal Heineken daar zeker bij moest zijn", legt Paul van Doorne uit. Daags na de Tocht der Tochten werd bekendgemaakt dat 9,2 miljoen Nederlanders, vaak urenlang, naar de televisie-uitzending hadden gekeken. Zij hebben de nieuwe commercial nauwelijks kunnen missen. vier commercials, één voor elk seizoen. De nieuwste wintercommercial is in oktober opgenomen in White- horse, de meest noordelijke plaats van Canada. Voor dit gebied was gekozen omdat dit niet alleen bekend is als een sneeuwzeker gebied maar er ook 'Nederlands' uitziet. Want het terrein is vlak met veel bomen. De opnamen duurden drie dagen. Art director Peter Clercx van reclamebureau PPGH/JWT vertelt hierover: "Met veel moeite hebben we deze locatie gevon den. We zaten echt in de middle of nowhere, in een grote witte wildernis. Het terrein was zo ontoegankelijk dat de hele karavaan van vrachtwagens met apparatuur en benodigdheden onderweg naar deze locatie vast kwam te zitten in een sneeuwstorm. een rol in de commercial. Heineken staat voor 'sprankelend leven', ook in alledaagse situaties. De Heinekendrin- ker is onafhankelijk, doet wat hij wil en is een doorzetter. Daarbij is het sociale en het menselijke aspect heel belangrijk. Het Heineken brandma- nagement ziet in de nieuwe campag ne een goede opvolger van de vorige vier-seizoenen-campagne. Juist door wijziging van een aantal details. Een snellere montage van de beelden bij voorbeeld en de keuze van populaire popmuziek in plaats van een rockbal- lad. En ook de vervanging van de succesvol gebleken Bert Heerink door een nieuwe zanger: Harm van Hol land. Hij vertolkt het speciaal voor Heine ken geschreven "Vulkaan in het ijs' op muziek van het oor spronkelijke 'Power of Love'. Heineken brandmanager Paul van Doorne: "We heb ben de nieuwe commercial uitvoerig getest onder consu menten. Hij is zeer goed uit die tests gekomen. Het is echt een commercial die de sym pathie voor het Heineken- merk versterkt." OOK GEZIEN? ONTZETTEND KOUD gewoon buiten aan tafels, nu hadden we een overdekte tent voor de cate ring. In de commercial zie je de acteurs flesjes Heineken uit een emmer water halen. Dat water was zó koud, dat we regelmatig moesten stoppen om hun handen af te drogen en warm te föh nen. Ook de paarden moesten goed warm worden gehouden. De stal was trouwens een bestaande stal, maar voor ons verbouwd in Nederlandse stijl. Omdat we niet vooruit wisten of er voldoende wind zou staan voor de opnamen met de vlieger, stonden een helicopter en een snowscooter klaar om de vlieger in de lucht te trekken. Wat trouwens een voordeel van de kou was: als je bij -20°C de kroonkurk van een flesje bier haalt, wordt er door Beelden van de opnames van 'Winter' in ijzig koud Noord-Canada Het kostte een uur om ze uit te graven en weg te slepen met behulp van een grote bulldozer." de kou een heel mooi dampwolkje zichtbaar op het moment dat je het koolzuur hoort sissen. Nu weten we hoe we voortaan zo'n dampwolkje nog mooier kunnen krijgen..." VERNIEUWD

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 8