M I EU WJ AARS RE <1 In de meeste Heineken-vestigingen werd begin januari als vanouds de Nieuwjaarsreceptie gehouden. Altijd een goed moment om even stil te staan bij het jaar dal achter je ligt, en een blik te werpen op het jaar dat komen gaal. K. Vuursteen ken Amsterdam aan het begin "stond" van een aantal veranderingen. Een veranderingsproces, dat in 2002 zijn beslag heeft gekregen. KNOW-HOW Een van de zaken die de bestuurder naar voren haalde was dat "de afde- lingsgrenzen moeten worden losgela ten". Vuursteen: "Zo kunnen we ons gezamenlijk concentreren op die afdeling dienen. Anders gezegd: Hei neken Amsterdam moet gaan werken als een soort adviesbureau (het zoge naamde 'Corporate Office') op hoog niveau. Bij het oplossen van een pro bleem kijk je niet naar de afdeling die daar 'zogenaamd' verantwoordelijk voor is. Maar je plukt uit alle afdelin gen de expertise die je nodig hebt om tot kwaliteitsvoorstellen te komen. Als ik het zo vertel klinkt het logisch. Maar met logica zijn we er nog niet. m aniens de Raad van Bestuur sprak voorzitter K. Vuursteen 6 januari in Amsterdam de tradi tionele nieuwjaarsrede uit. Alhoe wel, traditioneel: De heer Vuur steen nam de toehoorders even mee naar het jaar 2002. Op deze onorthodoxe manier werd in snel treinvaart een aantal van de belangrijkste onderwerpen en uit gangspunten aangekaart die voor 1997 en de daaropvolgende jaren van belang zullen zijn. Na wat mededelingen van algemene aard (zoals het feit dat het Kabinet Bol- kestein op zijn laatste benen loopt, dat de Euro inmiddels zijn intrede heeft gedaan en dat we "met z'n allen hopen dat FC Almere de Champions League zal winnen"), blikte hij even terug op 1997, het jaar waarin Heine- K. v.d. Torren zaken die voor de strategie van de onderneming van belang zijn. En niet alleen het belang van één aspect of Van der Torren: "Voor de één betekent openheid werken in een omgeving waar je kunt zeggen wat je op je hart hebt, zowel tegen eigen collega's als tegen je baas. Voor de ander betekent het de wijze waarop hij wordt geïnfor meerd om zijn werk goed te doen. Maar openheid betekent ook datje als organisatie eigen medewerkers en de buitenwereld op een heldere ondub belzinnige wijze informeert. Binnen de eigen muren en daarbuiten." Het resultaat van de vernieuwingsslag die Heineken Nederland de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, wordt vol gens de heer Van der Torren en de andere sprekers nogal eens onder schat. "We zijn inmiddels hard op weg ons denken en doen te veranderen. Openheid speelt daarin een cruciale rol omdat het ons als mensen en als Want, wat betekent dat voor de afdelingen? Wat betekent het voor de zekerheid van medewerkers? Hoe doe je dal? Dat zijn vragen waar wij in 1997 en 1998 mee worden geconfronteerd", aldus de bestuurder. De heer R. van der Torren, finan cieel directeur van Heineken Nederland, sprak in Zoeterwoude de medewerkers toe. Dezelfde speech werd ook uitgesproken door anderen tijdens de overige nieuwjaarsbijeenkomsten van Heineken Nederland. Zo sprak in Den Bosch directeur Productie Heineken Nederland, de heerH. de Goederen, de medewerkers toe. De sprekers gingen in op de openheid van de communicatie binnen de onderne ming. De stelling die daar bij werd ingenomen was: 'Heineken wordt in 1997 slagvaardiger en succesvoller door de openheid die wij jegens elkaar betrachten'. "Openheid is goed zolang we ons maar bewust zijn van onze positie ten opzichte van alle andere partijen op de markt. Als we ons voortdurend bewust zijn van de ver antwoordelijkheid die groeiende openheid met zich meebrengt." LERENDE ORGANISATIE

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 6