"Vooral de afwisseling trekt me aan" Direct na het behalen van zijn HAVO- 41 l '♦.1 SIROOPMAKER PETER GALJART: diploma kwam Peter Galjart als tijdelijke kracht bij Vrumona werken. 'Toen ik nog op school zat, had ik geen idee wat ik daarna wilde doen. Ik dacht: we zien wel..." Bij Vrumona beviel het echter zo goed dat Peter Galjart er nu nog steeds werkt. Als le siroopmaker. In een brouwerij werken brouwers, bij een frisdrankenbedrijf 'siroop makers'. Er werken in totaal twaalf siroopmakers bij Vrumona in Bunnik, verspreid over een drie-ploegen dienst. Zij 'bereiden' in de drie siroop hallen alle dranken, die Vrumona op de markt brengt. Van het kleine Shan dy tot het grote Pepsi-Cola. En alles ertussenin: Seven Up, Sourcy, Sisi, Rivella, Gatorade, Orangina, Schwep- pes en de producten van Royal Club. Elk met zijn eigen variaties en sma ken. Alleen voor Royal Club zijn er al meer dan tien verschillende smaakva- rianten! "Het is ook de afwisseling die me in dit werk het meest aantrekt", zegt de 37- jarige Peter Galjart. In 1980 trad hij officieel in dienst van Vrumona als siroopmaker. In 1990 werd hij le siroopmaker. Dat betekent dat hij wel meewerkt als siroopmaker, maar ook dagelijks de werkzaamheden moet plannen én veel moet vergaderen. "Aan het begin van elke dienst nemen we door welke technische problemen zich de vorige dienst hebben voorge daan. Ln de vroege dienst is er ook een vergadering met de technische dien sten. Daarin bespreken we de techni sche zaken van de afgelopen 24 uur. Verder is er ook nog een vergadering om vooruit te blikken op de volgende dag en een planning te maken voor de medewerkers, gelet op de werkzaam heden en vakantiedagen." COED PLANNEN De werkzaamheden worden inge pland op basis van een dagplanning die de siroopmakers binnenkrijgen van de afdeling Logistiek. "Het is onze taak te zorgen dat de productielijnen het dagprogramma kunnen draaien, elk met hun eigen product. Het is de kunst het hele proces zonder opont houd te laten verlopen. Dat vormt ook de uitdaging. Je weet tevoren nooit hoe een dag eruit zal zien. Elke smaak heeft bijvoorbeeld zijn eigen dop en etiket nodig. Zijn die op, dan moet ineens het programma worden omge draaid, want je kunt niet zo'n lijn stil laten staan. De tijdsdruk is tegenwoor dig ook veel groter dan vroeger. Verge leken met 1970, toen deze siroophal werd neergezet, is de productie min stens verdrievoudigd. Het is dus van groot belang efficiënt te werken. Daar om zijn er aanpassingen in de recep tuur doorgevoerd, zonder de kwaliteit van de producten aan te tasten, en in de reinigingsprogramma's. Daardoor kunnen we de producten sneller ver werken." ALLES GEAUTOMATISEERD Wie bij het horen van de functie 'siroopmaker' denkt aan mannen die zorgvuldig alle ingrediënten op een weegschaal afwegen om ze vervol gens een voor een te doseren, komt bedrogen uit. Het grootste deel van de werkzaamheden vindt plaats achter het toetsenbord en beeldscherm van de computer. Het handmatige werk komt eigenlijk vooral bij de bereiding van de light-limonades om de hoek kijken. "Dan moeten we zelf bepaalde grondstoffen wegen en storten. Voor sommige producten ben je een half uur bezig om grote zakken of drums van 25 kilo per stuk in een bak te gie ten. Dat is zwaar werk", zegt Peter Galjart. Iets wat door zijn collega's vol mondig wordt beaamd. Een siroopmaker moet goed met com puters kunnen omgaan. "Vijftig pro cent van de siroopmakers is compu terfanaat. En dat komt natuurlijk goed uit. Verder moetje een beetje logistiek inzicht hebben. Eigenlijk een beetje allround zijn", aldus Peter. PRETTIG SAPJE En vanzelfsprekend moet een siroop maker liefde voor het product hebben. "Misschien hebben wij dat minder dan een brouwer het heeft, maar het speelt natuurlijk toch mee. Als er een nieuw drankje wordt gelanceerd, ben ik toch benieuwd hoe het resul taat is. Bijvoorbeeld toen we voor het eerst Ice coffee en ice tea bereid den en nu Schweppes. Als een product voor het eerst afgevuld gaat worden, kom je meestal voor ver rassingen te staan. Zo'n proefrun is dus altijd spannend." Zelf heeft hij ook zijn favorieten. "Over het algemeen drink ik graag Pepsi en ook Ice coffee. Daar kan ik wel van genieten. Zeker Ice coffee is een prettig sapje. Ik vind het ook leuk om te zien hoe ze reclame maken voor bepaalde pro ducten. Zoals voor Rivella. Dat ze het echt als een bijzonder drankje in de markt neerzetten." VEEL AFWISSELING Behalve in zijn dagelijkse werkzaam heden vindt Peter Galjart ook afwis seling in andere zaken. "Ik ben op gegeven moment de ondernemings raad ingegaan om mijn kijk op de organisatie wat te verruimen. Ik zit ook in de begeleidingscommissie van ORBA om problemen te bespreken en op te lossen bij de pilot hier bij Vrumona. En nu zit ik weer in een werkgroep om het verbruik van Pepsi-grondstoffen te optimaliseren. Dat vind ik wel het leukste, dit afwisseling en vrijheid."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 22