KIJKGLAS WORDT /a\ ra qd De redactie van Kijkglas, het bedrijfsjournaal van Heineken Nederland, gooit het roer om. Vanaf begin februari wordt gewerkt volgens een nieuwe programma-for mule èn onder een nieuwe naam: GLASHELDER. De naam Glashelder is gekozen door de onlangs opgerichte redactieraad van het videomagazine. De leden (die een dwarsdoorsnede- van de Heineken Nederland-organisa tie vertegenwoordigen) moesten kie zen uit vele creatieve inzendingen vanuit het bedrijf. De redactie had alle medewerkers van Heineken Neder land een kaart toegestuurd, waarop je een zelfbedachte nieuwe naam kon invullen. Vijf collega's stuurden 'Glas helder' in als suggestie. Er moest geloot worden, want er was maar één hoofdprijs te vergeven, namelijk een exclusieve video-opname van maxi maal twee uur. De loting werd ver richt door de Juridische Dienst. Petra Verhagen (Product PR) werd de gelukkige. Zij heeft gekozen voor het op video vastleggen van een rit te paard langs het strand, een van haar favoriete vrijetijdsbestedingen. WAAROM VERNIEUWING? Marcel Renting (Audiovisuele dienst) legt uit waarom is afgestapt van de nieuwsformule van Kijkglas: "We zijn met die aanpak gestart in 1993. Het is inmiddels tijd voor een vlottere, moderne aanpak. Dat komt voort uit zelfkritiek van de redactie, maar ook uit reacties van kijkers. Kijkglas werd bijvoorbeeld statisch gevonden. Men sen hadden het over opleesverhaal- tjes. En ook de kijkdichtheid kon beter." Die kritiek kwam eveneens naar voren in de resultaten van een kijkers- onderzoek binnen Heineken Zoeter- woude. Dat werd enige tijd geleden verricht in opdracht van de Audiovi suele dienst. Daaruit bleek ook, dat mensen zich bezwaard voelden wan neer ze bijvoorbeeld in een kantoor gang via een van de monitoren naar Kijkglas keken. Televisiekijken wordt algemeen niet ervaren als werk. Ook al zijn de getoonde onderwerpen veel al nog zo relevant voor ieders werk. Uit die onderzoeksresultaten vloeide een korte studie naar de haalbaarheid van een interne kabelkrant. Die zou continu op de monitoren in het bedrijf te zien kunnen zijn, afgewisseld met bedrijfsjournaal-filmpjes. De conclu sie was al even kort en krachtig: "Niet doen". Marcel: "Een kabelkrant is in feite een al door de tijd ingehaald medium. Denk maar aan de ontwik kelingen van Internet. Het zou bete kenen dat we een kabelkrant al rede lijk snel zouden moeten vervangen door een modern, interactief, medi um. Zoals Intranet (Internet, maar dan binnen het bedrijf, -red.). Dat is natuurlijk zonde van het geld." INTRANET Momenteel wordt door een aantal werkgroepen gewerkt aan een plan voor de invoering van Intranet binnen Heineken Nederland. Over pakweg vijf jaar is het technisch mogelijk om video-onderwerpen te bekijken via de pc op de werkplek. Vooruitlopend daarop heeft de Kijkglas-redactie een formule bedacht, die straks moeite loos in Intranet kan worden geïnte greerd. Marcel: "Het is een compleet andere vorm dan die we met het bedrijfsjournaal hanteerden. De kijker Beeld van opnames bij De Brouwketel in Rijsbergen voor het nieuwe Heineken videomagazine 'Glashelder', hier met verslaggeefster Frederiek Voskens. De andere twee verslaggevers (niet op deze foto) zijn Jan Jaap Jansen en Ilona Donkervoort. Op deze foto verder van links naar rechts: Henk Visser, Marije Evers en cameraman Marcel Renting wordt geïnformeerd door een verslag gever, die op locatie vertelt en laat zien waar het om gaat. We hebben daar voor drie professionals op freelance basis ingehuurd. Zij vertellen de kijker een verhaal met een kop en een staart. En dat hoeft niet, zoals voorheen, te zijn gelinkt aan een nieuws-onder- werp. Denk bijvoorbeeld aan een filmpje over hop." "In de eerste aflevering van het nieu we videomagazine Glashelder, wordt onder meer uit de doeken gedaan wal het verhaal is achter de import van de buitenlandse bieren, die regelmatig ook in onze PUMs verkrijgbaar zijn. We streven ernaar de onderwerpen zo tijdloos mogelijk te behandelen. Op die manier is zo'n item interessant om straks apart in een Intranet-videobe- stand te worden opgenomen. Wan neer je videobeelden over een onder werp wilt zien of gebruiken tijdens een interne presentatie, hoef je straks niet een totale uitzending uit te zitten. Je klikt gewoon de gewenste titel aan", aldus Marcel Renting. ONDERWERPKEUZE Tot het moment dat Glashelder kan opgaan in een eventueel Intranet bij Heineken Nederland, zal van het videomagazine eens per maand een nieuwe aflevering te zien zijn. In elke uitzending passeert een viertal onder werpen de revue. Voor de onderwerp keuze is een verdeelsleutel bedacht. Van elk van de clusters 'Grondstof fen/milieu', 'Personeel' en 'Productie' wordt een onderweqr behandeld. De vierde categorie is 'Human interest', die onder andere zal worden ingevuld met de rubriek 'Koken met Amstel'. De redactie krijgt bij de onderwerp keuze steun van de redactieraad en van een eigen correspondenten-net werk. Naast het bestaande netwerk van videomonitoren in Zoeterwoude en Den Bosch, en het toezenden van banden aan de (horeca(vestigingen in het land, zal de komende periode ook worden geëxperimenteerd met een paar verrijdbare videosets. Die kun nen individueel worden gebruikt op kantoorkamers of in vergaderruimten tijdens werkoverleg. Bij Albert Heijn is een dergelijk systeem een succes. Afhankelijk van de resultaten van de test, zal het systeem ook bij Heineken kunnen worden ingevoerd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 12