PROEF MS OFFICE GESLAAGD *r«' terwijl de detaillist het werk uit han den wordt genomen." Om de aan dacht van de winkelende consument te trekken, is ook opvallender en gro ter reclamemateriaal ontwikkeld voor met name Pepsi Cola, 7Up en Sisi. De actie met de snowboarder-display (zie voorpagina, -red.) is daarvan een goed voorbeeld. EBITHOUSIAST De vertegenwoordigers zijn positief over de automatisering. Ben Stefa- non, al 26 jaar vertegenwoordiger voor Vrumona, werkt sinds ongeveer een half jaar met Market Maker. "Het is mij heel hard meegevallen. Een half jaar geleden had ik niet verwacht dit te zullen zeggen. Aanvankelijk zag ik het nut niet zo in van automatisering. Dat kwam ook omdat ik niet gewend was met computers om te gaan. Maar het is een uitstekend systeem. Als ik een klant moet bellen, hoef ik één code in te typen en dan krijg ik meteen alle gegevens over de klant op het scherm. Je hebt echt heel snel de relevante informatie te pakken. Ik zou absoluut niet terug willen naar de oude situ atie." William Kramer, wiens rayon een deel van Drenthe, Overijssel en de Noord oostpolder bestrijkt, is nog geen jaar in dienst. Hij kan dus niet vergelijken met de oude situatie. "Je hebt alles bij je, je hele administratie, in een drie centimeter dik boek. De computer geeft precies aan wat je moet doen, dus gemakkelijker kan haast niet. En we leren steeds meer mogelijkheden op de computer." Ronald Overdijk van het rayon Amsterdam en omstreken maakte deel uit van het pilotteam "We hebben een aantal maanden proefgedraaid en aangegeven dat we bepaalde zaken eruit wilden halen of juist in wilden De Vrumona-vertegenwoordigers die werken met het nieuwe computersysteem. Van links naar rechts zittend: Pierre Brands van het softwarehuis, vertegenwoordigers Max de Graaff, Patrick Latten en Rick van Laarhoven (inmiddels niet meer in dienst). Daarachter staand van links naar rechts: René Koole, Alex Danklof, Bert Jan de Rooij, Harry Oude-Luttikhuis, Ernst van der Veer (Field- manager Retail), Wichard Huisman, Peter van Zeist, Tony Jansen, Alain Rousch, Johan Sijtsma, Toon Dam, Ko Grosze Nipper, Sjoerd Bekema, Fred van Leeuwen (Sales manager Retail), Eric Kroon, Ben Stefanon, Eugene Caron (informaticus). Achterste rij van links naar rechts Jan Paauwe, Marie- Josee Dings (coördinator Retailactiviteiten), William Kra mer, Ronald Overdijk en Harry Meyer (coördinator Retail activiteiten) voeren. Het systeem is volwassener geworden. Market Maker is een ont zettend veelzijdig instrument. Het is alleen de kunst te ontdekken wat je nodig hebt. Wij zijn met name gebaat bij goede en snelle info. Snel weten welke afspraken door de accountma nagers zijn gemaakt, is bijvoorbeeld heel belangrijk. En wat heel leuk was: vooral in het begin is een heel collegia le sfeer ontstaan door de invoering van Market Maker. We hebben 's avonds veel met elkaar gebeld en elkaar gesteund waar dat nodig was. Dat was ook heel aardig." 11 ZOETERWOUDE/DEN BOSCH - De proef met het softwarepakket MS Office bij de automatiseringsafdelin gen in Den Bosch en Zoeterwoude is geslaagd. Dat betekent dat het pakket binnen Heineken Nederland zal wor den ingevoerd. Het komt in de plaats van het nu gebruikte Lotus SmartSui- te. De accountteams van DIM, onder aanvoering van Francien Fabrie (EFI/DCS/Staf), Ed van Ingen (Com mercie), Kees van Boven (Productie Den Bosch) en Eric van Meijer (Pro ductie Zoeterwoude), zorgen vooreen zo soepel mogelijke overgang. "We hebben de overgang goed voorbereid. De betreffende pc-gebruikers krijgen ruim van tevoren te horen wanneer hun afdeling aan de beurt is", aldus de teams. Iedere pc-gebruiker krijgt indien nodig een cursus aangeboden. Getracht wordt ieders overgang naar de nieuwe software zo te plannen, dat je pc wordt omgebouwd op het moment dat je op cursus bent. De Informatiecentra (IC's) van de DIM staan klaar met tips en trucs. Bij de overstap naar de nieuwe software kan sowieso worden gerekend op extra hulp vanuit de IC's. Ook voor het overzetten van 'oude' bestanden in de nieuwe pakketten. De medewerkers van de IC's zijn daar speciaal voor opgeleid.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 11