AutomatiseririgssystifSiitei^i voor vertegenwoordigers Sinds enkele maanden zijn de Thuisverbruikvertegenwoordigers van Vrumona uit gerust met een draagbare computer (een 'notebook') met daarin het programma Market Maker. Een hulpmiddel om de markt nog doelgerichter en effectiever te kun nen benaderen. Alle wijzigingen betekenen een ande re manier van werken, vaak een andere manier van denken en een andere wijze van gegevens opslaan. Market Maker biedt de mogelijkheid dat vertegenwoordigers zo snel moge lijk weten welke afspraken de accountmanagers hebben gemaakt met de winkels, terwijl marketing- en brandmanagers snel worden geïnfor meerd hoe een bepaalde actie in de winkels heeft gelopen. "De vertegenwoordigers bezoeken de winkels met verschillende verkoopta- ken. Merchandisen (het plaatsen van opvallend reclamemateriaal en dis plays) is een steeds belangrijker taak geworden. De belangrijkste eigenlijk. Want vertegenwoordigers kunnen op die manier een goede plek voor onze producten op de winkelvloer krijgen, Wij wilden méér informatie uit de markt hebben en wij wilden meer en sneller informatie aan onze vertegenwoordigers kunnen geven. Dat was de reden dat wij voor Market Maker hebben gekozen", vertelt Sales Manager Retail Fred van Leeuwen. "Begin vorig jaar hebben we gekeken welk pakket het meest geschikt was. om te kunnen gaan. "De invoering is soepel verlopen. Nadat we eerst een proef hebben gehouden onder enkele vertegenwoordigers, heeft een soft- waredeskundige de vertegenwoordi gers groepsgewijs leren werken met het systeem. In het begin konden ze alleen met de belangrijkste functies werken. Geleidelijk aan leren ze er steeds meer mogelijkheden bij." Vertegenwoordiger Ronald Overdijk voert na een bezoek aan een klant zijn bezoekgegevens in in zijn notebook Dat bleek hetzelfde pakket te zijn, dat ook Heineken Nederland gebruikt." Elke Thuisverbruikvertegenwoordi- ger van Vrumona heeft een notebook gekregen en beschikt thuis over een modem, dat aan zijn telefoon is gekoppeld. Aan het einde van elke werkdag seint hij zijn gegevens via de telefoonlijn door naar de centrale AS/400-computer in Bunnik. Het management kan de gegevens op elk gewenst moment oproepen. STAPSGEWIJS De vertegenwoordigers hebben in kleine groepjes les gehad om met het nieuwe automatiseringsprogramma In Market Maker zijn alle basisgege vens over een verkooppunt opgeno men: naam, adres en soort winkel, de vloeroppervlakte, het aantal en soort kassa's. Daarnaast de bezoekinforma- tie, zoals de bezoekfrequentie, de duur van het bezoek, welke afspraken zijn gemaakt en welke displays zijn gebouwd en voor welke merken. Dat biedt bijvoorbeeld de accountma nagers of afdeling marketing een gemakkelijk overzicht als ze willen weten op welke punten een bepaalde display is gebouwd. BETER OVERZICHT "Door invoering van Market Maker kunnen we planmatiger werken", noemt Fred van Leeuwen als ander voordeel. "De ene vertegenwoordiger heeft bijvoorbeeld veel meer Albert Heijn-filialen in zijn rayon dan de ander. Als we voor Albert Heijn een actie gaan uitvoeren, zou de ene ver tegenwoordiger het dus veel drukker hebben dan collega's van hem. Nu hebben we sneller een overzicht en kunnen we vertegenwoordigers met minder filialen laten inspringen." MEER RAYONS Het programma Market Maker is niet het enige dat ervoor moet zorgen dat Vrumona de markt doelgerichter en effectiever kan bewerken. "We heb ben in 1996 ons winkelbestand onder de loep genomen om een evenwichti ge bezoekverdeling te maken. Elke ANDERS WERKEN vertegenwoordiger moet jaarlijks ongeveer hetzelfde aantal bezoeken kunnen afleggen. Op basis van die uit gangspunten hebben we een andere indeling van de rayons ingevoerd. Het aantal rayons is gestegen van 12 naar 21, en het aantal vertegenwoordigers dus ook van 12 naar 21. Het grote voordeel hiervan is dat elke vertegen woordiger minder klanten heeft, en zijn klanten dus vaker kan bezoeken. Omdat zijn rayon kleiner is geworden, is hij minder tijd kwijt met reizen en kan hij dus ook efficiënter werken. Nadeel van vergroting van het aantal rayons is dat het niet meer zo over zichtelijk is als eerst. Planmatig wer ken is dus van groot belang. Market Maker kan ons daarbij goed helpen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1997 | | pagina 10