Ia N Schhh! H 11 ill ^1 isHs li H H ze op de televisie gezien: de kleine getekende flesjes Schweppes die een vinger naar hun mond brengen en Schhh... zeggen. De flesjes spelen de hoofdrol in de nieuwe commercials van het merk Schweppes. Vrumona heeft sinds januari een licentie overeenkomst met Schweppes en in de loop van 1996 werd dit frisdrankmerk vol ledig ingezet in de Nederlandse horeca. >oudewijn Haarsma, brandmana- )ger van Schweppes: "Schweppes valt met smaken als Bitter Lemon, Tonic, Ginger Ale en Sodawater bin nen het bittermix-segment. 'Bitter' om de smaak (m.u.v. Ginger Ale) en 'mix' omdat men deze dranken ook wel gemixed drinkt. De bittermix bestaat uit zogenaamde volwassen frisdranken voor een doelgroep van 18 jaar en ouder. Dit segment staat al jaren onder druk. Hierbij speelt een grote rol dat er de laatste jaren erg veel frisdranken voor volwassenen zijn bij gekomen. Denk maar aan ice-tea en ice-coffee. Dit ging gepaard met veel promotie- en mediageweld. Er zijn dus meer alternatieven en de keuze valt niet meer automatisch op een drank uit het bittermix-segment. Die trend willen wij nu keren." KRACHTEBI BUBIDELEBI Om de trend te keren was een stimu lans voor het gehele segment nodig en deze kan het beste gegeven worden wanneer de nummers één en twee (Schweppes en Royal Club) de krach ten bundelen. Deze beslissing bracht Vrumona en Cadbury-Schweppes bij elkaar. Sinds 1 januari van dit jaar hebben deze partijen een licentie overeenkomst getekend voor de pro ducten van Schweppes. "Woorden die goed passen bij het merk Schweppes (kernwaarden) zijn: zeer verfrissend, internationale allure, rijke traditie, hoge kwaliteit en een super-premium prijsstelling. Op grond van deze kernwaarden, plus de sterke positie van het merk in de hore ca en bij slijters, hebben we ervoor gekozen om Schweppes als enige merk in de traditionele horeca in te zetten. Hierdoor creëren we duidelijk heid in de markt. Royal Club is markt leider op de thuisverbruikmarkt en geniet dan ook prioriteit bij de activi teiten op de winkelvloer", licht Bou- dewijn toe. SUCCES "In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we voor 20 cl. en postmix geleidelijk alle horecagelegenheden met Royal Club omgebouwd naar Schweppes. Dat is prima verlopen en we hebben veel positieve reacties van horeca-relaties ontvangen", aldus Rik Bakker, national account manager Horeca. "Het is dan ook een logische vervolgstap om ons nu samen met de drankenhandel in te zetten voor de ombouw naar Schweppes van liter flessen en blik in de traditionele hore- ca-markt." Boudewijn Haarsma: "Om Schwep pes een duidelijker merkprofiel te geven, zijn we met een reclame-cam pagne gestart. De doelstellingen daar van zijn de naamsbekendheid vergro ten en de specifieke waarden (onder scheidend, sympathiek, verfrissend, subtiele humor en 20 cl. flesje) te benadrukken. De getekende flesjes maken in de commercial iets komisch mee, waar het 'Schhh...' een grote rol bij speelt. De drie commercials zijn al sinds 5 augustus op de televisie te zien en op 1 oktober is een vierde commer cial in de bioscoop gestart. Daarnaast gaat Schweppes momenteel over op een nieuw verpakkingsdesign, waar het nieuwe logo 'golvend' op voor komt. De uitstraling is hiermee moderner, vlotter en toegankelijker geworden, terwijl het merk voor de huidige gebruikers nog steeds heel herkenbaar is", aldus Boudewijn Haarsma. GRATIS FLES Maak ook kennis met Schweppes! In de maand november kunt u op ver-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 8