GROTE PRIJS AMSTEL
HALVE FINALE
ij o m i3§§j i 117 J
amstel en wielersport
dronten - De finalisten van de
Grote Prijs Amstel zijn bekend. Ook
deze keer vond de halve finale van de
amateurwedstrijd, die de spanning en
de sfeer van een echte klassieker
ademt, plaats voorafgaand aan de
Nationale Club Kampioenschappen
(NCK) van de KNWU in Dronten.
Witmaar van de halve finale werd
Roel de Bakker uit Kwintsheul. Riny
Pley uit Wierden kwam als tweede
over de meet terwijl Richard van Hoe
ven uit Wateringen als derde eindigde.
De finale vindt volgend jaar april
plaats op het parcours van Nederlands
enige wereldbekerklassieker: de
Amstel Gold Race. Daaraan doen de
renners mee die zich tijdens de halve
finale bij de beste veertig wisten te
plaatsen.
Amstel organiseert de Grote Prijs
Amstel speciaal voor liefhebbers (fiet
sers zonder wedstrijdlicentie) die niet
alleen willen toekijken, maar zelf oof
weieens een wedstrijd willen rijden
Bijna honderd deelnemers versche
nen zaterdag 14 september aan de
start van de halve finale. Zij hadden
zich geplaatst in een reeks van vijftien
wedstrijden, die op 8 mei in Amstel
veen begon en op 8 september in Doe-
tinchem eindigde. Vorig jaar organi
seerde Amstel, in nauwe samenwer
king met de Koninklijke Nederlandse
Wieier Unie (KNWU), de Grote Prijs
Amstel wielerwedstrijden voor het
eerst.
Al dertig jaar is Amstel nauw verbon
den met de wielersport. Bekendste
voorbeeld hiervan is natuurlijk de
Amstel Gold Race. Maar Amstel doet
veel meer binnen de wielerwereld. Zo
was de brouwer medio deze maand
actief als hoofdsponsor van het WK-
wielrennen op de weg voor professio
nals en amateurs in Lugano. Eerder dit
jaar was Amstel hoofdsponsor van het
WK-wielrennen op de baan. Daar
naast is Amstel ook betrokken bij een
aantal amateurwedstrijden, waaron
der dus de recente Grote Prijs Amstel.
zoeterwoude - Zoeterwoude
krijgt er een colonne bij. Het gaat om
een nieuwe exportcolonne op het
Vlietplein van de brouwerij in Zoeter
woude (zie foto). Colonne 7 moet 1
oktober 1997 in productie gaan.
Het oorspronkelijk plan, om Colonne
5 in twee etappes te vervangen, wordt
voorlopig uitgesteld. Dit plan bleek
niet te realiseren omdat tijdens de ver
vanging van deze colonne de produc
tie stil zou komen te liggen. En juist die
productie kon niet worden gemist.
Daarom is besloten eerst Colonne 7 te
bouwen en pas daarna met de vervan
ging van Colonne 5 van start te gaan.
De nieuwe colonne kan 160.000 fles
sen per uur afvullen. De bouw van de
colonne is nodig om de vraag naar
exportbier aan te kunnen. Deze vraag
is de afgelopen tijd enorm gegroeic
Met de bestaande colonnes is dez>
groei niet op te vangen.