Introductie verpakkingsassortiment Het projectteam: v.l.n.r. I. Herman van de Bergh, 2. Jan Klomp, J.Chris Heemskerk, 4. Eveline Spanjer 5. Jan Kruit, 6. Jan Kuijs, 7. Leo Slappende!, 8. Cees Oostrum, (Hans Twaalfhoven en Leen van Paridon waren niet aanwezig) bijna elk merk van onze onderneming in elk land een eigen fles en verpakking. Met verschillende afmetingen en vormen. Dat bracht, vooral in productie, veel nadelen met zich mee. Daarom ging in 1993 een werkgroep van start met het program ma 'Harmonisatie en Rationalisatie van het Nieuwe Verpakkingsassortiment'. Doel van dit programma was het terugbren gen van de vele soorten flessen en bijbehorende verpakkingen. Ierman van de Bergh, Manager Packaging Strategy, was vanaf het begin verantwoordelijk voor het programma. Samen met de werk maatschappijen en stafdiensten op het gebied van marketing en productie, gaf hij in twee jaar tijd met een team invulling aan de aanpak van het pro gramma. Begin 1995 werd het 'Pro jectteam Implementatie Nieuw Ver pakkingsassortiment t.b.v. Export Corporate Brands' aangesteld. Het projectteam bestond uit vertegen woordigers van verschillende afdelin gen, zoals productie, logistiek, export, inkoop en marketing. Doordat deze personen binnen hun eigen afdeling operationeel verantwoordelijk waren, konden beslissingen snel en efficiënt genomen worden. Na een uitvoerige inventarisatie van alle merken en inhoudsmaten, regelden zij gezamen lijk de introductie met het bijbehoren de tijdsplan. Herman van de Bergh was voorzitter van het projectteam: "De doelstellin gen van het programma waren het vergroten van de productie-mogelijk heden en de flexibiliteit. Ook moest terdege rekening worden gehouden met merkwaarden. Daarnaast moest het programma de kosten terugbren gen en diende de afvulcapaciteit zo optimaal mogelijk te worden ge bruikt." KENMERKEN Eveline Spanjer, Marketing Export Assistant en vice-voorzitter van het projectteam: "Het nieuwe verpak kingsassortiment heeft twee belangrij ke kenmerken: harmonisatie en ratio nalisatie. Ten eerste zijn de technische eigenschappen van flessen met dezelf de inhoud, qua afmeting en gewicht identiek aan elkaar gemaakt. Voordeel hiervan is dat het omstellen van de grote verpakkingsmachines niet meer nodig is waardoor de benutting van de productielijnen verbetert (rationalisa tie). Ten tweede wordt aan marke- ting-wensen voldaan wat betreft vorm, kleur en etikettering van flessen met verschillende inhoudsmaten voor de verschillende merken (harmonisa tie). Daarbij zijn de kosten van de gekozen flessen en bijbehorende omvetpakkingen logischerwijze zo laag mogelijk gehouden. Door de har monisatie en rationalisatie kon een kostenbesparing worden gerealiseerd, zonder concessies te doen aan het imago van de merken." GELEIDELIJK PROCES In Nederland vindt de productie voor export plaats. De consequenties van het invoeren van een nieuw verpak kingsassortiment t.b.v. export waren daarom ook aanzienlijk voor Produc tie Nederland. De heer Van de Bergh: "We hebben er bewust voor gekozen om het overgaan op de nieuwe ver pakkingen geleidelijk te laten verlo pen, omdat bij het proces een groot aantal verpakkingen, machines en mensen betrokken waren. De invoe ring begon, uit kosten-oogpunt, met het afbouwen van de voorraden op de brouwerij en niet te vergeten bij de leveranciers. Oude materialen wer den zoveel mogelijk opgemaakt en van de nieuwe materialen werd een voorraad opgebouwd. Vervolgens werden onze klanten geïnformeerd over de omschakeling naar het nieu we materiaal. Bij de keuze van het tijdstip van omschakeling hielden we ook rekening met bijvoorbeeld de periode waarin machines gereviseerd of gerepareerd werden, zodat de machines meteen volgens de nieuwe standaard konden gaan produceren." RESULTATEN Het resultaat van het programma is een standaard voor alle inhoudsma ten van flessen (250, 330, 355, 500 en 650 ml.); de afmeting en het gewicht van de fles zijn per inhoudsmaat gelijk, terwijl de vormen en kleuren per merk verschillen. De dozen, dra gers en kratten zijn aan de nieuwe flessen-standaard aangepast. "Als eerste is dit jaar de nieuwe 650 ml. Heineken export-fles in productie gegaan. Ook zijn de nieuwe 250 ml. export-fles voor Heineken, Anrstel en Buckler en de 355 ml. fles voor Anrstel Light (Amerika) al ingevoerd. Vanaf 1 november is de 330 ml. Heineken overgegaan en per 1 januari volgen de 330 ml. Amstel, Amstel Light, Amslel Gold en Buckler", licht Eveline Span jer toe. Herman van de Bergh is zeer tevreden met het verloop van het programma: "Het resultaat van het programma is een diversiteit aan verpakkingen voor de consument, die productietechnisch zo efficiënt mogelijk is. Het project team heeft prima gepresteerd en het proces is nagenoeg vlekkeloos verlo pen. Het project was een goed voor beeld voor de manier waarop bij Hei neken met zoveel afdelingen samen gewerkt kan worden. We hebben samen het doel bereikt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 17