ElNGLUni GEÏNTRODUCEERD f II |l I lil OP MAAT Na de goedkeuring van het ontwerp, vond eerst een draagproef plaats. Elk kledingstuk is getest op alle afdelingen waar het zal worden gedragen. Na het aanbrengen van enkele aanpassingen, volgde een pasronde door Nederland. Met behulp van een uitgebreide pas- collectie konden alle medewerkers de voor hun bestemde kledingstukken passen. "We hebben met standaard- maten gewerkt. Vooral voor heren bestaat er een grote verscheidenheid aan maten, zodat je met die stan- daardmaten kunt volstaan. Slechts voor een enkeling moest echt kleding op maat worden gemaakt. Zelfs in het stadium van het passen hebben we nog aanpassingen gedaan aan ont werpen naar aanleiding van opmer kingen over de gepaste kleding", ver telt Jos Bitter. Het bedrijf dat de pasronde verzorgde, is het Zoetermeerse bedrijf Image Care. Zij zijn 'pakketleverancier'. Ze hebben de productie van de diverse kledingstukken en accessoires uitbe steed aan verschillende fabrikanten en coördineren de gehele productie. Zijn de kledingstukken klaar, dan maakt de pakketleverancier zonodig de kle ding op maat. "Het gaat met name om het inkorten van werkbroeken en het korter maken van de mouwen van jasjes. Daar zijn we nog steeds druk mee bezig. Vervolgens verzamelen we alle artikelen hier, verpakken per per soon de set met kledingstukken en zorgen ten slotte voor distributie van het hele pakket per afdeling of vesti- ¥'/-■- Rik Groen (Image Care) met een van zijn collega 's ging. Op zo'n manier dat een hele afdeling of bijvoorbeeld regionale unit gelijktijdig de nieuwe kleding krijgt", legt Rik Groen van het Zoetenneerse bedrijf uit. CENTRALE REINIGING Ook aan het reinigen is gedacht. T-shirts, sokken, overhemden en der gelijke kunnen gewoon zelf thuis worden gewassen. Voor het reinigen van die kledingstukken, die niet zelf kunnen worden gewassen, is een andere oplossing gekozen. Elke mede werker levert eenmaal per week zijn chemisch te reinigen kleding op zijn afdeling in, waarna het centraal wordt gereinigd. Mocht het nodig zijn een kledingstuk te verstellen, dan wordt dat ook centraal gedaan. "Dit systeem stellen we in om ervoor te zorgen dat de kleding op de juiste manier wordt gereinigd, zodat er geen onderlinge verschillen zichtbaar zijn", legt Jos Bit ter uit. Om te voorkomen dat per ongeluk 'oude' kleding wordt gedragen, moet de medewerker deze inleveren op het moment dat hij de nieuwe krijgt. Inmiddels heeft een aantal afdelingen al hun sets met nieuwe kleding gekre gen. Heineken Brouwerijen Friesland had de primeur. Daar liepen de mede werkers er 28 oktober voor het eerst mee. Het zal nog zeker tot eind febru ari duren voordat iedereen zijn kle ding heeft gekregen. Maar het gaat ook wel om duizend personen op 56 verschillende afdelingen/vestigingen. En om zo'n dertigduizend artikelen. GOEDE REGISTRATIE Frans Molenaar zal nog zes jaar bij de kledinglijn betrokken blijven om aan passingen aan de kleding te kunnen doen. Voor het in dienst komen van nieuw personeel, is een kleine stockvoorraad kleding beschikbaar. En een gróte voorraad stoffen. Om te zorgen dat kleding die in de toe komst wordt vervaardigd, er precies zo uitziet als de nu geïntroduceerde lijn, maakt Jos Bitter van ieder kle dingstuk een uitgebreide technische specificatie. Met ondermeer de soort stof, de stofleverancier, het verfbad- nummer van de stof, de soorten gebruikte garens, de afmeting en de plaats van het logo, een technische tekening en een stofmonster. Zo is verzekerd dat het huidige ontwerp nog zeker een aantal jaren op de goe de manier gehandhaafd kan blijven. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 13