EllWE. UIMIF BEDRIJFSKLEE Met ingang van 28 oktober loopt een aantal collega's in een echte 'Molenaar'. Vele anderen zullen binnen nu en eind februari volgen. Topcouturier Frans Molenaar tekende voor het ontwerp van de nieuwe kledinglijn. Zijn creatie, kledingstukken in diverse tinten groen met hier en daar een rood accent, zal de oude donkergroene uniformen ver vangen. Jos Bitter De oude donkergroene bedrijfskle ding, waarin onder anderen medewerkers van de bewaking en drankenhandels werkten, was zeker al twintig jaar geleden ontworpen. En hard aan vervanging toe. Bovendien was er in de loop der jaren een soort wildgroei ontstaan. Afdelingen had den zelf kleding besteld, waardoor de bedrijfskleding op de ene afdeling totaal anders was dan op de andere afdeling. Met ingang van eind oktober gaat dit beeld veranderen. Alle mede- werk(st)ers die tot nu toe in een don kergroen uniform werkten, krijgen een set kledingstukken volgens de nieuwe kledinglijn. Van pantalon tot bermuda voor de dames en van t-shirt tot winterjack. Compleet met alle bij behorende accessoires zoals riem, shawl, stropdas of strik en sokken. BEPRESE WTATIEF De nieuwe outfit wordt gedragen door medewerk(st)ers van Expeditie en magazijn van de drankenhandels, van HTS en HTD, van provincievervoer, Kelderbiertransport, Reclame Service Dienst, van de Bewaking en receptie, Postkamers, Restaurants, Interne Dienst, door tappers/kelners en rond leiders bij de Ontvangstenafdelingen en de pendelbuschauffeurs. "Er zijn diverse redenen om te kiezen voor bedrijfskleding", vertelt Jos Bit ter, die voor een periode van circa anderhalfjaar speciaal is aangesteld als coördinator van het kledingproject. "De uitstraling is heel belangrijk. Bedrijfskleding zorgt voor herken baarheid en representativiteit. Dat kan vanzelfsprekend alleen als er sprake is van uniformiteit. Als alle medewer kers, die een bedrijfsuniform dragen, kleding uit dezelfde lijn dragen. Voor sommige medewerkers is het boven dien praktisch om niet de eigen kle ding maar bedrijfskleding te kunnen dragen." Uniformiteit betekent overigens niet dat alle medewerkers op een afdeling er precies hetzelfde uitzien. De ene serveerster zal bijvoorbeeld kiezen voor de blouse met de korte mouw, de ander voor de blouse met lange mou wen. Dan is er nog een spencer en een trui, waaruit kan worden gekozen en een rok of een bermuda. Keus genoeg dus. MET LIEFDE GEMAAKT "Functionele, hedendaagse werkkle ding, die niet te modieus is, zodat de kleding zeker een aantal jaren mee zal gaan. Maar wondermooi." Zo om schrijft couturier Frans Molenaar de door hem ontworpen kledinglijn. Het is niet voor het eerst dat hij kleding voor een bedrijf ontwerpt. "Ik heb al veel kledinglijnen voor bedrijven ont worpen. Ik vind het ook heel span nend om binnen bepaalde beperkin gen creatief te moeten zijn. Want de medewerkers moeten er goed in uit zien, of ze kort of lang zijn, of een buikje hebben. Maar ze moeten er vooral ook goed in kunnen werken. Dus de kleding moet voldoende bewegingsvrijheid bieden. Eigenlijk had ik direct een beeld voor ogen, toen me gevraagd werd voor Heine- ken bedrijfskleding te ontwerpen. Ik heb drie of vier voorstellen gemaakt, maar wist zelf over één ontwerp 'dat moet het wor den'. Bij de presentatie was iedereen het er mee eens. Dat voor stel is dus nu uitgewerkt." Voor het ontwerpen van de kleding heeft Frans Molenaar aan diverse afdelingen en vestigingen een bezoek gebracht om eisen, wensen en werkomstandighe den te inventariseren. "Het optillen van kratten bijvoorbeeld vraagt om grote bewegingsvrijheid. Daarom zit ten er plooien op de rug van de kle ding. En voor de dames is bijvoorbeeld elastiek in de tailleband verwerkt." Over het resultaat is hij bijzonder tevreden. "Het is heel mooi geworden. Die diverse tinten groen vind ik won dermooi geslaagd. Je houdt natuurlijk altijd mensen die het niets vinden, maar driekwart van de mensen vond het heel mooi. Bij de presentatie tij dens de nieuwjaarsreceptie waren er allemaal enthousiaste reacties. Je kunt ook zien dat het met liefde is gemaakt, ook het confectioneren. Het is een van de meest plezierige projecten geweest, waaraan ik heb gewerkt. Als de kle ding binnen het bedrijf is ingevoerd, ga ik zeker nog eens kijken naar het resultaat in de praktijk."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 12