if ii Or J.-.,' i Amsterdam - De nettowinst van Heineken N.V. is over de periode 1 januari tot met 30 juni 1996 met 6,1 procent gestegen tot 297 miljoen gul den. Over de eerste zes maanden van 1995 was de netto winst 280 miljoen gulden. Dit maakte de Raad van Bestuur van Heineken N.V. half sep- ten. Binnen deze biermarkten wist Heineken zijn positie te handhaven maar konden kostenstijgingen niet volledig worden doorberekend in de verkoopprijzen. Het standaardbierseg- ment stond onder druk. De afzet in de regio Azië Pacific liet een duidelijke stijging zien. Zowel de hogere verkopen van loka le brouwerijen als de toena me van de export naar met name China en Taiwan droe gen bij aan deze stijging. De export in hectoliters naar de Verenigde Staten groeide met 10 procent. De afzet van internationale, in het premiumsegment De netto omzet nam met 20,1 procent toe tot 5.919 miljoen gulden. Deze stijging was voor 12,2 procent het gevolg van een aantal nieu we acquisities, met name van Groupe Fischer en Groupe Saint-Arnould in Frankrijk. De overige facto ren die hebben bijgedragen tot de omzetgroei zijn een voortgaande verschuiving naar hoger geprijsde premi umbieren, valuta-invloeden en hogere verkoopprijzen in een beperkt aantal landen. export In Europa was in vergelij king met vorig jaar sprake van iets dalende biermark- gepositioneerde merken nam opnieuw toe. De verkopen van Heine ken bier stegen met 8 procent tot 8,7 miljoen hectoliter en van Amstel met circa 3 procent tot 3,3 miljoen hectoli ter. In het eerste halfjaar werd netto 411 miljoen gulden geïnvesteerd in mate riële vaste activa en 415 miljoen gul den in financiële vaste activa en geconsolideerde deelnemingen."Deze investeringen zullen echter pas op.de langere termijn bijdragen aan de winst", zo liet bestuursvoorzitter ir. K. Vuursteen weten. VERWACHTING Heineken verwacht niet dat de Euro pese biermarkten zullen groeien en dat leidt tot toe nemende druk op de mar ges. De in 1996 geacqui- reerde ondernemingen dragen nog niet bij aan de netto winst. Daarnaast is sprake van een lagere afzet in Europa. Reden is onder meer het veel minder mooie zomerweer in 1996, vergeleken met de fraaie zomer van vorig jaar. Dit zal slechts gedeeltelijk wor den gecompenseerd door de stijging van de export en de activiteiten buiten Euro pa. Ten' gevolge hiervan verwacht Heineken dat de netto winst over het gehele jaar 1996 enigszins lager zal uitkomen dan in 1995. Heineken is er van over tuigd dat de hoge lange ter mijn investeringen positief zullen bijdragen aan de ontwikkelingen van de onderneming.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 8