Roelof Veenstra
'de Blitz'
In de jaren zestig en zeventig maakten veel drankenhandels voor de levering van
bier en fris gebruik van de Opel Blitz. Een charmant transportwagentje met open laadvloer, eventueel voorzien van huif.
Roelof Veenstra, magazijnmedewerker van Drankenhandel Groningen, doet die oude tijden weer herleven.
Aan de hand van oude foto's
maakte hij van een Blitz uit 1972
een exacte kopie van de wagen waar
mee hij zelf, namens de toenmalige
drankenhandel Groonoord, nog de
fusten en kisten Amstel naar de kas
teleins in en rond de stad Groningen
bracht.
Zijn creatie, waar hij vele honderden
vrije uren in stak, staat overdag te
pronken op het terrein van de dran
kenhandel. Na werktijd wordt de Blitz
in de loods tussen de huidige generatie
vrachtwagens geparkeerd. Tijdens
Amstel-evenementen in de noordelij
ke provincie snort de nog steeds origi
nele 6-cilinder motor op volle toeren.
Roelof wordt dan regelmatig gevraagd
namens Amstel 'de Blitz' te maken.
Bij de Burgelijke Stand staat Roelof te
boek als ongehuwd, maar zelf ziet hij
dat als slechts een halve waarheid:
"Inderdaad, ik heb geen echtgenote,
maar ik ben wel degelijk getrouwd.
Mijn hobby en ik hebben een zeer
harmonieus huwelijk."
VRACHTWAGEN VI RUS
Roelof Veenstra raakte al op jeugdige
leeftijd besmet met het vrachtwagen
virus. Wie met het oog op vetjaarda-
gen het verlanglijstje van de kleine
Roelof vroeg, kreeg een hele opsom
ming vrachtwagens overhandigd die
hij als dinky toy aan zijn verzameling
wilde toevoegen. Hij was er erg zuinig
op, want de modellen die hij op die
manier bij elkaar sprokkelde, maken
vandaag de dag nog steeds deel uit van
zijn 4000 miniaturen tellende collec
tie.
Al die modelletjes zijn prachtig, maar
er gaat natuurlijk niets boven een ech
te vrachtwagen. Toen Roelof in 1982
een sterk verwaarloosde Blitz te koop
zag staan, ging zijn bloed dan ook
spontaan sneller stromen. Hij tikte het
wagentje voor een habbekrats op de
kop en sloeg samen met zijn technisch
begaafde neef verwoed aan het res
taureren.
METAMORFOSE
De Blitz van Roelof deed vroeger
dienst als timmermanswagen van de
gemeente Groningen. De gemeente
lijke timmerman reed in het blauwe
wagentje vol gereedschap langs de
scholen om reparaties aan het meubi
lair uit te voeren. TVvee jaar lang
besteedden Roelof en zijn neef iedere
vrije zaterdagochtend aan de meta-
mofose van het wrak tot de blauwe
timmermanswagen van weleer.
Daarnaast stonden natuurlijk tal van
Dit is de man,
ditisz'n Blitz
speurtochten naar onderdelen op het
programma. Mede dankzij de mede
werking van het Opel-museum in het
Friese Tijnje kon de Blitz geheel in ori
ginele staat worden opgebouwd.
ENORME PRECISIE
Binnen de drankenhandel was de
trots van Roelof uiteraard niet onop
gemerkt gebleven. En tal van collega's
herkenden in de Blitz de auto waar
mee vroeger de fusten en kisten bier
werden rondgebracht. Gerlof Venerna
bijvoorbeeld, groepsleider Expeditie,
zat voor de drankenhandel zelf ook
nog achter het stuur van een Blitz.
Aangespoord door collega's, en in
goed overleg met Marketing in Zoe-
terwoude, besloot Roelof uiteindelijk
weer aan de slag te gaan en de tim
mermanswagen met enorme precisie
te veranderen in de Amstel-auto
waarmee hij zelf van '67 tot '73 langs
de Groningse cafés reed.
Een halfjaartje verder was de klus
geklaard. Sinds twee maanden is het
resultaat bij de drankenhandel te
bewonderen. Roelof is terecht zo trots
als een pauw. Zelfs de reclame op de
portieren, 'Dit is de man, dit is z'n bier'
staat er weer in volle glorie op. Roelof:
"Daarvan waren geen originele stic
kers meer voorhanden. Die hebben
we helemaal met de hand na geschil
derd."
KOESTEREN
Roelof koestert zijn Opel Blitz als een
kind. Er komt niemand anders achter
het stuur en zelfs het kleinste schram
metje zou hem een pijnscheut bezor
gen. Ook de originele motor, met
slechts 80.000 kilometer op de teller,
wordt liefdevol behandeld. Roelof:
"Groningen-Assen is de grootste af
stand die ik ermee heb afgelegd.
Verder rijd ik er beslist niet mee. Dat
kan ik rn'n ouwe beestje niet meer
aandoen."