HEINEKEN «wint US VAM ME bierbeleving in Frankrijk ld en voor Van kun- hten. biedt zicht, inge- le nu t een uk in tnkje tuwe ;r De tnd is n het i'oor- ie in rant- gang blici- sfeer itend ass te -ijzen trede oude Toos thuis in De Brasseries Heineken is een belangrijke speler op de Franse biermarkt. Het zal de Frankrijk-gangers onder u tijdens de vakantie waarschijn lijk niet zijn ontgaan. Voor wat meer inzicht in de bierconsumptie gewoonten van de Fransen zocht de redactie contact met Brasseries Heineken. at betreft het drinken van bier in cafés is het in Frankrijk gewoon dat een getapte pils wordt besteld: "bière a la pression", om pre- des te zijn. Het gaat om een ruime meerderheid. Liefst 75 procent van het in de horeca verkochte bier is van de tap. De Fransen zijn van mening dat een glas bier van de tap van een betere kwaliteit is dan flessenbier. Overigens vragen de meesten niet speciaal om een merk. Ze bestellen gewoon een biertje, het bedienend personeel adviseert desgewenst in de merkkeuze. Heineken is in de horeca vertegenwoordigd in traditionele 'brasseries' (alleen overdag geopend) en in trendy cafés ('s avonds open). De Franse bierliefhebber is in bijna 70 procent van de gevallen een man. Het zijn met name vrijgezellen. Ze drinken vooral 's middags een biertje. Gaan we specifiek kijken naar de liefhebber van Heineken, dan treffen we in deze cate gorie meer vrouwen aan. Heineken is geliefd bij een jongere doelgroep, afkomstig uit de betere sociale klassen en woonachtig in de steden. Van hen geeft 57 procent aan meer dan een Heineken per week te drinken. Daarvan wordt 73 procent thuis genuttigd. Rolf Sörensen schreef zaterdag 31 augustus de door Amstel ondersteunde Ronde van Nederland 1996 op zijn naam. Hij wist in de vijf etappes de beste eindtijd neer te zetten. Met een voorsprong in het eindklassement van slechts twee seconden op zijn rivaal Lance Armstrong, maakte hij in Landgraaf zijn opwachting op de bovenste tree van het ere-podium. Sörensen kreeg daar definitief de oranje trui overhandigd. Frederico Colonna won de eer ste etappe en daarmee de door Amstel gesponsorde dagprijs, hem uitgereikt door directeur Van Rompu Na de eerste etappe, die dinsdag 27 augustus finishte in Haarlem, kreeg Frederico Colonna de door Amstel gesponsorde dagprijs uitgereikt. Amstel was tijdens de Ronde van Nederland subsponsor, stelde onder meer de Amstel jurybus ter beschik king en adopteerde de Amstel hospi- tality-tent. Namens Amstel ontving oud-renner Leo van Vliet tijdens alle vijf etappedagen een aantal genodig den, met wie hij de wedstrijd vanuit een gastenauto volg de. Van Vliet is de opvolger van Herman Krott als direc teur van de Amstel Gold Race. De Amstel Malt-jurybus was onderdeel van de entourage van de Ronde van Nederland

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 25