pas aanwezig is." Tijdens de cursus maakt de cursusleider met de deelnemers een afspraak om in hun eigen werkomgeving de situatie te bekijken en te toetsen aan wat geleerd is. "Dat is vaak heel verhelderend. Soms zelfs een openbaring. Over zes maan den zal een evaluatie plaats vinden om te zien welke resul taten de cursus heeft gehad. Op termijn kunnen we zien of oplossingen ook leiden tot een lager ziekteverzuim. Dat zal niet van de ene op de andere dag zichtbaar worden. Als je daadwerkelijk wilt veranderen, moet je ook de organisatie ver anderen. Maar we verwach ten dat we toch zeker over een jaar een daling zullen zien in de verzuimcijfers", is de stellige overtuiging van Ernst Harder wijk. GEWENNING Bert Allewijn, logis tiek manager bij Drankenhan del Holland Noord in Alkmaar, is enthousiast over de cursus die hij in april heeft gevolgd. Maar hij vindt het wel moeilijk de twaalf magazijnmedewer kers en vijftien chauffeurs en bijrijders zo te motiveren dat.ze bewuster hun lichaam belds- ten. "We hebben de filrp*ver toond, die we van de cursuslei der hebben gekregen én^glk werkoverleg brengen we de' adviezen weer ter sprake. Maar tijdens het werk worden die adviezen vaak snel verge ten. De mensen tillen al zó lang op een bepaalde manier...Vol gens rooster werken ze bij-Toer beurt met de krattenmanipula- tor. Liever zouden ze de kratten en fusten gewoon met de hand tillen, omdat dat sneller gaat. Naar aanleiding van de cursus hebben we kritisch in de dran kenhandel gekeken naar zaken die zouden moeten wor den veranderd. Dat waren er gelukkig niet zo veel. De aan dachtspunten nemen we ook zeker mee bij de inrichting van het nieuwe pand dat we bin nenkort betrekken. We zorgen/ dan bijvoorbeeld voor een IicHf aflopende vloer. Vrac-htvva- gens, nu nog met .rotzeilen en: losse hekken aanjde zijkanten, gaan we dichtmaken. Daar door kunnen de c-hauffeurs niet meer aan de zijkant op de wagen springen om êr ben. fust af te pakken, maar dwingen we hen te laden on te lossen via de laadklep. Nogmaals, het gaat langzaam., maar/her zal'een kwestie van gewen ning zijn. Ik heb nog steeds wel do illusie dat op den duur gp een betere\en bewustere manier gewerkt zal worden", aldus Bert^llewijn. ALERT BLIJVEN limon Terol, groepsleider magazijn bij Ver enigde Drankenhandel Veraar in Hoofddorp, had tevoren zo zijn twijfels* over de cursus. "Ik "ging 'er kritisch heen. Dacht: wè-zullen wef zien. Maar na een uJr wish ik dat het nuttig zou zijn en hoe we de mensen zoude" kunnen motiveren. Ik ben zelbrugpatiënt en herken de al snel allerlei factoren. We zijn al jaren bezig te verande- *on. Want het komt regelmatig - voor dat een medewerker zes a zeven maanden ziek is door klachten aan rug, armen of schouders. Meestal is de-rug dan zo onherstelbaar bescha digd, dat de medewerker nïët eens in zijn eigen, oude functie kan terugkerën. Voot be lande re medewerkers heeft -dat natuurlijk-Vvel een schrikeffect. Vandaar dpt de wil óm te,.ver anderen er* zeker wel is. Ze moeten er alleen voortdurend op worden gewezen. Daarom zou je als.lèidinggevende vrij veel op de vloer móeten zijn. Kijken wat-ze doen, hoe:ze het .pioen en hen,eröp wijzen als ze hef anders" kunnen doen. Door drükke werkzaamheden op kantoor ben ik daar helaas niet af te vaak voor in de gele genheid. Voor uitzendkrachten •willen we een boekje laten "maken over tiltechieken. In de drankenhandel zijn we druk bezig met veranderen. Daar aan waren we al begonnen vóór de cursus. We zijn bij voorbeeld bezig met een nieu we routeplanning in het maga zijn. De medewerkers moesten daar altijd veel bukken om arti kelen op te rapen, onder stellin gen doorreiken. Bewegingen die heel slecht zijn voor je rug. Daarom heeft een andere inde ling nu onze grote aandacht. Op die manier proberen we omstandigheden te creëren die lichamelijk minder belastend zijn." VEEL BEWUSTER 'Een echte eye- opener'. Zo omschrijft Jan-Paul van Rooijen (regionaal hoofd van het Service Centrum Zuid- Nederland en chef van de HTS in die regio) de cursus. "Je werd echt met je neus op de feiten gedrukt. Bij de HTD had- Cursusleider Peter Starink (rechts) geeft uitleg aan Willem van der Heiden (groepsleider Expeditie van Drankenhandel Cambrinus in Rijssen) "Binnen ons servicecentrum hebben we al tal van aanpas singen gedaan", vervolgt Van Rooijen. "We hebben bijvoor beeld veel geïnvesteerd in kan toormeubilair en in goede stoe len in de servicebussen. Want goede stoelen zijn heel belangrijk, vooral voor mede werkers die vele uren in hun wagen doorbrengen. Na de cursus viel me bijvoorbeeld ook op dat iemand enigszins gebogen over zijn werkbank stond. Die werkbank hebben we nu vijftien centimeter hoger laten maken. Zo zijn er meer voorbeelden. Voor een bijna twee meter lange medewerker zoeken we naar een andere wagen. En in een HTS-wagen is een prototype van een takel geïnstalleerd om de reinigings- pomp gemakkelijker te kunnen tillen. Datzelfde is gedaan in de servicebus van een HTD- medewerker die onlangs aan een hernia is geopereerd. Zo zoeken we steeds naar de bes te oplossing om de medewer kers zo min mogelijk lichame lijk te belasten." .detrwèzelf ook al de ervaring dat medewerkers door verkeer de omstandigheden of technie ken, roofbouw plegen op hun lichaam. Daarom hebben we de -cursusleider gevraagd een zelfde presentatie te geven aan de medewerkers van de HTD en HTS. Die zijn ge schrokken van wat ze leerden. Denken dus nu bewuster na bij wa'fze doen. Als je een koeler jn óf uit een sevicebus moet til len, kunnen krachten van onge veer zeshonderd kilo op je liphaam werken. Hoe dichter je bij je lichaam werkt, hoe beter. Een goede houding kan al aanzienlijk schelen. We kij- 1 ken nu of er handvatten te maken zijn aan een koeler. Dat soort zaken vinden in overleg plaats met de andere Techni sche Diensten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 11