'Strategische' plannenmaker Het lijstje van René van Dalen Zijn werk betreft nog steeds de horeca, hoewel hij zich nn niet meer met de merken Heineken en Amstel bezighoudt. Fris is voortaan zijn pakkie-an, sinds hij in januari van dit jaar als vertegenwoordiger bij Heineken de overstap maakte naar Vrumona. Daar is hij nu één van de vier marketmanagers Horeca. Een gesprek met de zeer enthousiaste 'strategische' plannenmaker René van Dalen. We zijn op dit moment nog volop bezig met de plannen voor 1997", vertelt René, als we hem in het Bun- nikse kantoor ontmoeten. Hij heeft tussen de bedrijven door een plekje weten te vinden in zijn overvolle agenda. "Logisch misschien, maar tot voor kort was er vanwege onderbezetting nauwelijks tijd voor om al zó ver van te voren plannen te maken. Er was één marketmanager die zich op alle verschillende markten richtte. Nu werken we met drie en zeer binnenkort met vier marketmanagers, die elk hun eigen markt bewerken. Die uitbreiding heeft overi gens alles te maken met de nieuwe marktbewerking van Vrumona, die sinds 1 januari van dit jaar binnen ons bedrijf wordt gevoerd. In dat kader is ook een groot aantal nieuwe vertegenwoordigers aange nomen om de horecamarkt optimaal te kunnen bewerken. Als marketma nager Horeca richt ik me voorname lijk op de traditionele markt (hotels, cafés, enzovoort). De andere drie col lega's werken respectievelijk voor de non-profit sector (scholen en institu ten), voor de zogenoemde 'conve- nience'-sector (cafetaria's en benzine stations) en voor al onze grote natio nale afnemers, waarbij intensief wordt samengewerkt met de national accountmanagers van Heineken en Amstel." AFSTEMMING De horecaplannen voor 1997 zijn al in een vergevorderd stadium. "Onze doelstellingen zijn bepaald. Nu willen we de plannen nog afstemmen met de verschillende Gewestelijke Unit Managers en Regio Unit Managers van Heineken (GUM's en RUM's). Tenslotte is Vrumona onderdeel van Heineken. Onze. plannen moeten daarom wèl voldoen aan de verwach tingen van het totale bedrijf. Boven dien sta je in de horecamarkt veel ster ker als je meer samenwerkt. We wil len graag inspelen op de regionale behoefte van de Heineken-organisa- tie", aldus René. René van Dalen STRATEGISCH EN UITVOEREND Zodra de plannen voor volgend jaar zijn goedgekeurd, kan de verdere uit werking beginnen. "In dat geval ben ik weer heel uitvoerend bezig", vertelt René. "Voor elk merk zijn de actie plannen dan klaar en kunnen, in samenwerking met de reclamebu reaus, gerichte acties worden bedacht. We werken die acties uit aan de hand van de activiteitenkalender voor het komende jaar. In feite hetzelfde werk dat een brandmanager voor het Thuisverbruikkanaal doet. Daarnaast is het voor ons erg belangrijk de verte genwoordigers voldoende bagage mee te geven voor hun werk." Daarnaast heeft René zich de afgelo pen maanden beziggehouden met het uitvoeren van al bestaande plannen voor 1996. "Denk maar aan de om bouw van Royal Club naar Schwep- pes. Omdat we sinds kort ook Schweppes in licentie bottelen en we Schweppes zien als hèt merk voor de horeca, hebben we besloten de activi teiten voor de Royal Club Tonic en Bit ter Lemon in het horecakanaal te stoppen. Het heeft immers geen zin om twee dezelfde sterke A-merken naast elkaar in een horecagelegenheid te verkopen. Je bent dan in feite alleen maar eikaars concurrent. Verder heb ik mij beziggehouden met de intro ductie van Royal Club Ice Tea en Ice Coffee en heb ik invul ling gegeven aan de lay out- verandering van Pepsi." AFWISSELEND René van Dalen vindt zijn hui dige functie leuk en zeer afwis selend. "Het is druk. Dat wel. Ik maak lange dagen, mede omdat ik 's morgens vroeg al richting Bunnik rijd om de file voor te zijn en pas 's avonds laat thuiskom. Maar het is heel erg boeiend en uitdagend genoeg." Hij heeft ook een duidelijk doel voor ogen: "Als 'oud-Hei- nekenman' zie ik het als een uitdaging om de samenwer king tussen Heineken en Vru mona te optimaliseren, omdat ik weet dat we daardoor de markt nog beter kunnen bewerken. Heineken met zijn sterke biermerken en Vrumo na met zijn sterke en gezichtsbepalen de frisdrankmerken. En daar gaat het tenslotte om." BROUWERIJ OF FRIS? "Allebei, maar op dit moment fris van wege de vele kansen die Vrumon. biedt. Erg uitdagend." VERRE BESTEMMING OF NEDERLAND? "Nederland. Ik heb twee kleine kinde ren. Bovendien is Nederland mooie dan menigeen denkt. En als mijn kin deren ouder zijn, kan ik Nederlani alsnog gaan vergelijken met vern bestemmingen." AVONDJE STAPPEN MET COLLEGAJS OF LIEVER THUIS? "Avondje stappen. Niet vanwege he stappen, maar vanwege het teamver band. Ik geloof in teamspiritverhogen de zaken. Belangrijk voor je werk. 11 ben ook een absolute teamworkei Waarom? Omdat 1 plus 1 drie is. Daa geloof ik heilig in."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 22