Het Personeelsboek NIEUWE HORECA-UITGAVE: E Het Personeelsboek, alleen verkrijgbaar voor de horeca zoeterwoude - Begin juni is in samenwerking met Heineken Brou werijen een nieuw boek voor de hore ca uitgekomen: Het Personeelsboek. Hierin vertellen consumenten en horeca-eigenaren waaraan volgens hen goed personeel moet voldoen. Het boek is het derde in een rij. Eerder verschenen Het Terrasboek (1994) en Het Promotieboek (1995). "Het Personeelsboek is een boek voor en door horeca-eigenaren", legt Hei- neken-collega Theo Lek (brandma- nager Business to Business) uit. "Ondernemers vertellen in het boek over hun ervaringen met personeel, zodat vakbroeders de eigen ervarin gen hieraan kunnen spiegelen. Op deze wijze kan eenieder zijn voordeel doen met de ter beschikking gekomen informatie. Heineken heelt op zijn beurt voor de opmaak en druk van het boek gezorgd. Ook de distributie ver loopt via ons. Onze vertegenwoordi gers geven het boek aan horeca-rela- ties. Onze brouwerij-traditie brengt een grote affiniteit met zich mee voor de horecabranche in het algemeen en de horeca-ondernemers in het bijzon der. Op deze wijze willen wij graag onze betrokkenheid bij de branche onderstrepen. De horeca-eigenaren zelf gebruiken het boek als een soort naslagwerk, bijvoorbeeld bij het aan trekken van nieuw personeel. Het is een formule die werkt. Dat hebben we al aan de voorgaande afleveringen van dit boek, Het Terrasboek en Het Promotieboek, gemerkt." resultaten Het nu uitgekomen Personeelsboek bestaat uit twee delen. In het eerste deel staan de resultaten van twee onderzoeken. Een kwalitatief onder zoek onder consumenten en een kwantitatief onderzoek onder eigena ren van buurtcafés, grand cafés, eet cafés, enzovoort. In het tweede deel komen tien horeca-ondernemers uit dit segment aan het woord over hoe bij hen het personeel betrokken is bij het succes van hun zaak. Zo maakt een ondernemer zelf een 'handleiding personeel' en betrekt een ander zijn personeel bij het dagelijkse reilen en zeilen in de zaak en neemt hij hun ideeën daarover ook serieus. Theo Lek: "Wat consumenten bijvoor beeld erg belangrijk vinden is dat het personeel serieus naar hun klachten luistert en voor een oplossing zorgt. Persoonlijke aandacht, vriendelijk heid en gepaste kleding zijn andere zaken die goed scoren. De ondernemer op zijn beurt vindt daarnaast betrouwbaarheid, inzet en klantvriendelijkheid erg belangrijk. Leeftijd en horeca-ervaring zijn vol gens hem van minder belang, zo blijkt uit het in het boek opgenomen onder zoek. Opleiden binnen het eigen bedrijf wordt al als voldoende leer school beschouwd." gegevens met een computersysteem uit te wisselen, zodat een gesprek kan worden doorverbonden met de bijbe horende klantinformatie", aldus Marck. "Een andere mogelijkheid die de cen trale de gebruiker biedt is de zoge noemde 'voice response'. Hiermee kunnen bellers met behulp van een gesproken keuzemenu 'doortoetsen' naar bepaalde informatie of een auto matisch bestelsysteem. Voice mail, ook een optie, zorgt ervoor dat bellers een gesproken bericht kunnen ach terlaten in het geval er niet wordt opgenomen. De gebruiker kan bin nengekomen berichten vanaf elk wil lekeurig toestel, dus ook extern, beluisteren en - eventueel voorzien van commentaar - doorsturen naar een of meer mailboxgebruikers." telefoontoestellen Naast de bekende analoge telefoon toestellen kunnen digitale (ISDN) telefoontoestellen op de nieuwe cen trale worden aangesloten. Het grote voordeel van een digitaal toestel is dat er een display op zit. Dit display geeft informatie door, zoals het aantal wachtenden (ACD) en de tijd van de langstwachtende. Verder beschikt zwolle - De Heineken-vestiging van de Technische Dienst in Zwolle heeft sinds 10 mei een nieuwe tele fooncentrale. Het gaat om een zoge noemde Nortel centrale. Ook Eindho ven nam 10 mei een nieuwe centrale in gebruik. Binnenkort volgen de ves tigingen in Nijmegen, Heerlen, Rijssen en Middelburg. De nieuwe centrale is van huis uit geschikt voor het zogenoemde digitale netwerk ISDN. Dit netwerk staat garant voor een snelle en voordelige hoogwaardige communicatietechno logie. Hans Marck (telecommunica- tie-manager) hierover: "De nieuwe centrale heeft alles in zich om de toe gankelijkheid en servicegraad van een bedrijf te verbeteren. Zoals bijvoor beeld de automatic call distribution (acd). Als binnenkomend verkeer niet-persoonsgebonden is, dan ver deelt deze acd de telefoontjes gelijke lijk over de betreffende medewerkers. De gesprekken worden op die manier met een minimum aan oponthoud afgehandeld. Ook is het mogelijk Zwolle heeft sinds 10 mei een nieuwe centrale

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1996 | | pagina 6